Julehistorier fra Tintin hæfter 1961- 1970 af Mittéï (Jean Thomas Toussaint Mariette)

Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Julehistorier fra Tintin hæfter 1961- 1970 af Mittéï (Jean Thomas Toussaint Mariette)

Indlæg af Robin »

JULEHISTORIER.jpg

Der har, som tidligeret antydet, været en vigende tendens med hensyn til at udgive deciderede ”tegneseriejuleudgivelser” i det grå november/december mørke. Dét er der blevet rådet lidt bod på nu. Vi har fået en Marvel julespecial (se evt. andetsteds på siden) og til overflod leverede forlaget E-voke denne juleperle, ja, jeg fristes til at sige julestjerne i slutningen af november! Kort opsummeret til en start, så er der julehumør, julesne, julehygge, julevarme, ja, jule-hvad som helst i lange baner. Jeg ER en julegris, så jeg MÅ klappe i mine små, imaginære buttede barnehænder over dette albums 9 historier fra 1961 - 1970. Der er ingen historie fra 1969, til gengæld er der forsider og tegninger og postkort en masse, så intet øje er tørt - også fra andre år end den på ryggen/bagsiden angivne tidsperiode,

Der indledes med et portræt fra et arkivkort af Gilles Ratier i 2023. Bredt ud mellem de enkelte historier er der juleillustrationer til julekort, nytårskort (for WWF), juleforsider, julemotiver og illustrationer til Tintin Auto etc. Fra i hvert fald årene 1984 til 2000. Nogle er akvareller, og det gør ekstra godt i mine øjne at kigge på snefnug, der er lodne og bløde og smelter på min kind eller i min luffe. Hver historie indledes med en forstørrelse af en rude fra historien i ikke sort/hvid, men i blå/hvid! Det sætter stemningen!

Forlagets bagsidenoter lyder: ”Mittéï (1932-2001) var én af de store tegnere og forfattere i det fransk/belgiske Tintin-hæftes guldalder. Et hæfte som gav afsæt for mange af tegneseriehistoriens nu klassiske og store serier.
Mittéï var fascineret af julestemningen og illustrerede adskillige tegneseriehistorier om det tema, og han blev Tintin hæftets "juletroldmand" i årene fra 1961 til 1970.
Dette album samler alle hans historier sammen med et væld af aldrig før viste illustrationer, der afspejler julens magi.
Det hyggeligste julealbum med historier fra dengang far var dreng!”
Det er svært ikke at blive smittet med om ikke julestemning, som undertegnede bliver, så i hvert fald af den gode stemning, der er i historierne og de, ja, gamle, men friske og humørfyldte tegninger. Albummet indeholder en historie af Greg, 2 af Duval, (det ene tilpasset efter Marleys Spøgelse af Charles Dickens), 5 af Mittéï selv (den ene også Dickens inspireret, en anden er en fortolkning af en julefortælling af Alphonse Daudet) samt en af Hachel. Forlaget skriver selv: ”…historier fra da far var dreng!”, men fordi noget er af ældre dato, kan det selvfølgelig sagtens rumme kvalitet og klasse, Måske er det blasfemi og i så fald bær over med mig i anledningen af den tilstundende højtid, men se blot på H. C. Andersen eller Disney (sidste i hvert fald af og til, Dickens o. a.) uden sammenligning i øvrigt.

Der er tale om tegninger i den kendte klassiske fransk/belgiske tegneseriestil. Det er til at blive glad i låget af, og igen: det kan der nok være brug for i disse tider. Alle historierne gik på den en eller anden måde ”ind” i mig, og jeg har endda tjekket et par af dem på børnebørnene, de uskyldige små på hhv. 6 ½ og snart 7år. Hvad har de nu gjort, at de skulle stå for skud for morfars tegneserielast? Intet som helst, men den ene blev fanget af omslaget og ville vide, hvad det var for noget. Så var der jo ingen vej udenom: et par historier måtte læses (selvom jeg ikke er tilhænger af højtlæsning af tegneserier), og billeder måtte kigges på… og ”Lo and behold”, som de siger i det store udland, Det vakte begejstring. Jeg vil derfor ikke tøve med at sige, at det er at album for nisser og børn i alle aldre! Især en af historierne gik rent ind både hos morfar og det ene barnebarn. En historie om Jacky, der er rød/grøn farveblind. Det giver ham visse problemer, når alle juletræerne i hans øjne er …RØDE! Finurligt! Drengen og morfar er nemlig rød/grøn farveforvirrede, som så smukt hedder.

Normalt står ekstramateriale ikke så høje på min ønskeseddel, og jeg kigger det pligtskyldigt igennem og som regel på skulderen. Men hér: hold da julefest, hvor er det dejligt, at sidde og kigge på alle de tegninger og små-oplysninger. Det forlener læsningen med en ekstra dimension for mig i dette tilfælde. Som en lille mandel i denne anmeldelse kan det oplyses, at i Seriemagasinet nr. 309 var der en (jule)historie skrevet af Mittéï, men tegnet af Pierre Seron. Den Hed Sankt Nikolas' første mission.

En lidt sjov detalje er det, at undertitlen …”fra Tintin hæfter 1961 – 1970” ikke er med på selve forsiden. Der er nok mange, der ville bide på sådan en krog. Men måske har forlaget ikke villet skamfere den flotte forsideillustration med for megen tekst? I så fald tak for det herfra! En genial mandelgave, måske i den dyre ende, me-en den er hver en krone værd.

Du kan selv vælge: seks julestjerner, julehjerter, snemænd, julemænd, nisser, store, lodne snefnug! Ja måske det hele på en gang. Jeg glæder mig i denne tid nu falder julesneen hvid (måske) I hvert fald, og heldigvis, i dette album! Glædelig jul, når den kommer!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Julehistorier
Forfatter og tegner: Mittéï og lidt andre forfattere (se ovenfor)
Forlag: E-voke
Pris: 239,-.kr.
Format: Hardback, 68 sider, i farver, mål og vægt følger
ISBN nr. 978-87-7598-056-7

julehistorier-af-mittei-e-voke-s32-1731670016810.jpg
julehistorier-af-mittei-e-voke-s39-1731670016814.jpg
julehistorier-af-mittei-e-voke-s44-1731670016815.jpg
julehistorier-af-mittei-e-voke-s60-1731670016817.jpg
julehistorier-af-mittei-e-voke-s64-1731670016817.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Julehistorier fra Tintin hæfter 1961- 1970 af Mittéï (Jean Thomas Toussaint Mariette)

Indlæg af LarsChristiansen »

Tusinde tak for denne flotte og julehumør-eskalerende anmeldelse, Robin – på vegne af os; forlaget E-voke :)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Julehistorier fra Tintin hæfter 1961- 1970 af Mittéï (Jean Thomas Toussaint Mariette)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeps, enig med Lars. Jeg stormede prompte om på e-vokes side, og bogen ligger nu i...

Ja, hvad kalder man det? I det vakuum mellem jeg vil have bogen NU, eller jeg vender og drejer lige rundt om mig selv en milliard gange.

Uanset hvad, så gjorde din ord indtryk på mig, Robin. Som så mange mange gange før. Glædelig for(h)jul til dig.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Tak for de pæne ord til begge d'herrer! Det var lidt som om anm. nærmest skrev sig selv efter endt læsning. I hvert fald var der julestemning i de små stuer bagefter.

mvh.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Robin skrev: 3. dec 2024, 15:04En lidt sjov detalje er det, at undertitlen …”fra Tintin hæfter 1961 – 1970” ikke er med på selve forsiden. Der er nok mange, der ville bide på sådan en krog.
Meeen ... det ville dog også være lidt falsk markedsføring. For mange danskere er "Tintin-hæfter" et synonym for "Tintin-album".

Jeg tillader mig at anbefale, at man omtaler Le Journal de Tintin som:

- Tintin-bladet
- tegneserieugebladet "Tintin"
- det belgiske tegneserieblad "Tintin"

Men i øvrigt enig i, at Mittéï er toppen af poppen inden for fransk-belgisk tegneseriejulehygge.

Og så giver det hele jo en anledning til at holde et minuts stilhed for Serielands legendariske GoogaMooga, som i sin næstsidste af i alt 23.058 indlæg (15,17 % af alle Serielands indlæg) skrev sit kryptiske testamente: ""Efter lang tid i sengen har jeg fået svært ved at rejse mig fra min skrivebordsstol. Så jeg tager tilløb, og lige før jeg hæver mig selv, siger jeg "Mittéï" til mig selv. Lissom Gitte Hæning gjorde i 1962." Albummet her er jo nærmest en posthum hyldest til ham.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Carsten Søndergaard skrev: 5. dec 2024, 01:24
Robin skrev: 3. dec 2024, 15:04En lidt sjov detalje er det, at undertitlen …”fra Tintin hæfter 1961 – 1970” ikke er med på selve forsiden. Der er nok mange, der ville bide på sådan en krog.
Meeen ... det ville dog også være lidt falsk markedsføring. For mange danskere er "Tintin-hæfter" et synonym for "Tintin-album".

Jeg tillader mig at anbefale, at man omtaler Le Journal de Tintin som:

- Tintin-bladet
- tegneserieugebladet "Tintin"
- det belgiske tegneserieblad "Tintin"

Men i øvrigt enig i, at Mittéï er toppen af poppen inden for fransk-belgisk tegneseriejulehygge.

Og så giver det hele jo en anledning til at holde et minuts stilhed for Serielands legendariske GoogaMooga, som i sin næstsidste af i alt 23.058 indlæg (15,17 % af alle Serielands indlæg) skrev sit kryptiske testamente: ""Efter lang tid i sengen har jeg fået svært ved at rejse mig fra min skrivebordsstol. Så jeg tager tilløb, og lige før jeg hæver mig selv, siger jeg "Mittéï" til mig selv. Lissom Gitte Hæning gjorde i 1962." Albummet her er jo nærmest en posthum hyldest til ham.
Det er meget skægt, du nævner det. Jeg har et par gange for nylig på Facebook set nogle, der vil sælge et eller flere Tintin hæfter. Hver gang jeg ser det, skriger det inde i mig:" Det hedder album, ALBUM!" Så du har sikkert ret. Me-en os tegneserienørder, der f.eks. er opvokset i 2400 eller hvor som helst, vi ved jo, det hedder tegneseriealbum. Blad eller hæfte er i min optik ens. Men FOLK som Monrad og Rislund kalder dem, folk, de ved jo ikke bedre.

Og jeg sendte også salig Googa en tanke, da jeg så albummet og tænkte, at det ville han virkelig ha' elsket! Ære vær hans minde!

mvh.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Robin skrev: 5. dec 2024, 17:57Jeg har et par gange for nylig på Facebook set nogle, der vil sælge et eller flere Tintin hæfter. Hver gang jeg ser det, skriger det inde i mig:" Det hedder album, ALBUM!" Så du har sikkert ret. Me-en os tegneserienørder, der f.eks. er opvokset i 2400 eller hvor som helst, vi ved jo, det hedder tegneseriealbum. Blad eller hæfte er i min optik ens.
Ja, det ser man jævnligt, typisk fra folk som har arvet nogle tegneserier, de vil skille sig af med, fordi de ikke selv har noget som helst forhold til den slags. Dog er det sjældent at se det omtalt som blade, fx "Tintin blade" i forståelsen "Tintin-album":.

Og jo, blad og hæfte er naturligvis synonymt, men der er også fraktioner inden for det begreb. Selv har jeg altid insisteret på at omtale tegneseriehæfter som tegneserieblade. Mens fx Anders Hjorth-Jørgensen altid har insisteret på at omtale tegneserieblade som tegneseriehæfter :o
Robin skrev: 5. dec 2024, 17:57Men FOLK som Monrad og Rislund kalder dem, folk, de ved jo ikke bedre.
Sådan er det. "Folk er sgu da skideligeglade med, hvorfor det er påske, de er kun interesseret i at æde og drikke!" Tak til Monrad & Rislund :-)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Robin skrev: 5. dec 2024, 17:57Det er meget skægt, du nævner det. Jeg har et par gange for nylig på Facebook set nogle, der vil sælge et eller flere Tintin hæfter. Hver gang jeg ser det, skriger det inde i mig:" Det hedder album, ALBUM!" Så du har sikkert ret. Me-en os tegneserienørder, der f.eks. er opvokset i 2400 eller hvor som helst, vi ved jo, det hedder tegneseriealbum. Blad eller hæfte er i min optik ens. Men FOLK som Monrad og Rislund kalder dem, folk, de ved jo ikke bedre.
Carsten Søndergaard skrev: 6. dec 2024, 00:04Ja, det ser man jævnligt, typisk fra folk som har arvet nogle tegneserier, de vil skille sig af med, fordi de ikke selv har noget som helst forhold til den slags. Dog er det sjældent at se det omtalt som blade, fx "Tintin blade" i forståelsen "Tintin-album":.
Og jo, blad og hæfte er naturligvis synonymt, men der er også fraktioner inden for det begreb. Selv har jeg altid insisteret på at omtale tegneseriehæfter som tegneserieblade. Mens fx Anders Hjorth-Jørgensen altid har insisteret på at omtale tegneserieblade som tegneseriehæfter :o
Det skyldes jo nok, at "album" i virkeligheden var en lidt for flot betegnelse om de tynde softcovers på 48 sider, der udkom i Danmark i 1970erne, og at de for mange mest af alt mindede om hæfter - men ikke om blade, da de trods alt havde kartonomslag og limbinding. Et "album" var inden tegneseriealbummets opståen oftest en flot indbundet sag, der indeholdt Richs-billeder, fotos, mønter eller frimærker, og betegnelsen "tegneseriealbum" havde nok været mere rimelig, hvis forlagene dengang havde udgivet dem som hardcovers. Det gjorde Illustrationsforlaget jo også i begyndelsen med Tintin-serien og Rasmus Klump.

Så betegnelsen "hæfter" om tegneseriealbum i softcover anvendes måske i virkeligheden af folk, der ved bedre. :-)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Måske :D Tak for input, Frank.

mvh.
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlæg af LarsChristiansen »

:) – Tak for de mange fine kommentarer inputs, som disse Julehistorier har givet anledning til! – Og de interessante overvejelser om begrebet album – kontra blade / hæfter! Selv det som kan virke så klart og indlysende for én selv kan ordet tydeligvis have andre forståelser.
Jeg tænker dog at et hæfte – helt logisk – må være hæftet (altså med metal-clips) i det midterbuk på arkene, der således bliver til hæftets blade – og at hæfter/blade ikke har en egentlig "ryg", sådan som et album har (hvor forfatter, tegner og titel fremgår). :)
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af superboy »

Robin skrev: 5. dec 2024, 17:57

Det er meget skægt, du nævner det. Jeg har et par gange for nylig på Facebook set nogle, der vil sælge et eller flere Tintin hæfter. Hver gang jeg ser det, skriger det inde i mig:" Det hedder album, ALBUM!"

mvh.
Helt enig. Det heter ALBUM.
En gang for lenge, lenge siden - før internett. Var det en annonse i vår avis. Det var en som ville selge album. Det var kun beskrevet som album. Og jeg hadde mange ganger fått erfare at album kunne være mye annet enn tegneseriealbum. Men jeg dro dit allikevel, og spurte om han fremdeles hadde noen av de albumene han ville selge. Joda, det hadde han. Det hadde vært flere der og spurt, men alle de andre var på jakt etter musikk-album, ikke tegneserier, men vinyl plater. Så det endte med at jeg kjøpte veldig mange tegneseriealbum der.
Vedhæftede filer
00 album.jpg
00 album.jpg (136.2 KiB) Vist 12806 gange
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 6. dec 2024, 12:48 betegnelsen "tegneseriealbum" havde nok været mere rimelig, hvis forlagene dengang havde udgivet dem som hardcovers. Det gjorde Illustrationsforlaget jo også i begyndelsen med Tintin-serien og Rasmus Klump.
Men lige netop Illustrationsforlaget og Per Carlsen og Jens Peder Agger langt op i 1970'erne kaldte dem hverken for "album", "tegneseriealbum" eller "hæfter", men for "tegneseriebøger". Hvilket var helt bevidst for både Carlsen og Agger, de anså den slags tegneserier som sidestillet med alle andre bøger.

Ordet album i forståelsen "tegneseriealbum" indgik i det danske sprog med Fart og tempo-album og Asterix. Det er også forståeligt nok, at både Gutenberghus og Interpresse havde behov for at kunne omtale dem som noget andet end et "tegneseriehæfte" eller et "tegneserieblad".

Allerførste gang betegnelsen blev brugt var på Fart og tempo album 1: Køreren uden ansigt, som Gutenberghus udgav i efteråret 1967. Større udbredelse fik begrebet i foråret 1969, hvor der også stod "– et Fart og tempo album" på forsiden af det første Asterix-album, hvis fulde titel er Den verdenskendte tegneserie Asterix og hans gæve gallere. Og på en måde stammer begrebet fra Asterix' tid, og på fransk var det i tegneseriesammenhæng en logisk og præcis betegnelse, der gav mening, hvad det ikke i samme omfang gjorde på dansk.

Ordet album stammer fra latin, en form af ordet albus (der betyder »hvid«).

Album blev oprindelig brugt om en hvidkalket tavle i Rom, hvorpå man skrev offentlige bekendtgørelser, med andre ord samlede noget sammen til publicering for et større eller mindre publikum. Via højtysk og schweizeren Rodolphe Töpffer (1799-1846) vandrede ordet videre til fransk, idet Töpffers Herr Stankelbeens mærkværdige Rejser og selsomme Eventyr til Lands og til Vands (som den danske titel lød ved førsteudgivelsen i 1847) via piratudgaver i Frankrig blev kendt som verdens første tegneseriealbum.

Også frimærke-, foto-, forbryder- og musikalbum har en lignende tråd til antikkens latin … at man samler delelementer til en større enhed. For tegneseriernes vedkommende et ganske logisk begreb for fransksprogede læsere, fordi stort set alle tegneserier i Belgien og Frankrig indtil omkring 1985 først blev offentliggjort som føljetoner med enkeltsider eller i mindre portioner, som senere blev samlet i form af … ja, et album. I Danmark udkom langt de fleste af de tegneserier direkte i albumform, så på dansk gav det ikke nogen logisk mening (uanset at fx Asterix, Lucky Luke og Mark Breton også blev bragt som føljetoner i Fart og tempo).

I øvrigt var langt de fleste fransksprogede album i 1950'erne, 1960''erne og for en dels vedkommende langt op i 70'erne i softcover ligesom de var i Skandinavien og Tyskland. Tintin var en markant undtagelse fra et meget tidligt tidspunkt.
superboy skrev: 6. dec 2024, 19:58musikk-album, ikke tegneserier, men vinyl plater.
På dansk er der skabt en præcedens for, at musikalbum i flertal er med s, albums, mens tegneseriealbum (og forbryder-, frimærke og fotoalbum) er uden s. Omend et mindretal insiterer på "albummer".

Den Danske Netordbog (ordbogen.com) har disse kommentarer til denne lingvistiske tvist, hvor ordbogen forholder sig usædvanligt konservativt og slet ikke taget flertalsvarianten "album" i betragtning i internet-referencerne (velsagtens fordi det er umuligt at spore, hvornår ordet bruges i ental og flertal).

album substantiv
<et; albummet, albummer, albummerne>
også, men anbefales ikke <album, albummene>
også, men anbefales ikke <albums, albummene>

Grammatisk Anmærkning
Dansk Sprognævn godtager også flertal ”album”, ”albummene”, men ikke ”albums”, som især i tekster om popmusik er den normalt brugte variant. På internettet fandtes der på danske sider 2016 i alt 540.000 belæg med "albums" mod kun 121.000 med "albummer" og 1.540 med "albumer". Dansk Sprognævn kræver brug af dobbeltkonsonant ved bøjning, Sprognævnet godtager derfor ikke skrivemåderne: albumet, albumer, albumerne, albumene.

1. Betydning
bog med en samling af fotos, frimærker, tørrede blomster og lignende
Synonymer
fotoalbum
frimærkealbum
scrapbog
Orddannelser
familealbum
forbryderalbum
fotoalbum
frimærkealbum
leporelloalbum
tegneseriealbum

2. Grammatisk Anmærkning
For denne betydning er flertal albums, albummene de normalt brugte varianter, som også denne ordbog anbefaler til denne sammenhæng – vel vidende, at Dansk Sprognævn ikke godtager flertal albums.
Betydning
musikudgivelse i form af en eller flere cd'er i ét omslag
Synonymer
lp
lp-plade
pladealbum
Antonymer
single
Kollokationer
udgive et nyt album (med sange)
Eksempler
Gruppen udsendte deres seneste album i 2005.
Orddannelser
debutalbum
dobbeltalbum
platinalbum

Nok så nørdet, men også interessant, fordi "tegneseriealbum" og "musikalbum" uden tvivl er langt de mest brugte former i vore dage (i forhold til fx frimærkealbum, fotoalbum eller forbryderalbum) :)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 7. dec 2024, 00:03Ordet album stammer fra latin, en form af ordet albus (der betyder »hvid«). Album blev oprindelig brugt om en hvidkalket tavle i Rom ...
Jeg kan se, at vi har været inde på de samme Wikipedia-sider for at samle ammonition ... :lol:
Carsten Søndergaard skrev: 7. dec 2024, 00:03For tegneseriernes vedkommende et ganske logisk begreb for fransksprogede læsere, fordi stort set alle tegneserier i Belgien og Frankrig indtil omkring 1985 først blev offentliggjort som føljetoner med enkeltsider eller i mindre portioner, som senere blev samlet i form af … ja, et album.
... i fornem hardcover.
Carsten Søndergaard skrev: 7. dec 2024, 00:03I Danmark udkom langt de fleste af de tegneserier direkte i albumform
... i tynd softcover - ja, faktisk et hæfte.
LarsChristiansen skrev: 6. dec 2024, 18:20 Jeg tænker dog at et hæfte – helt logisk – må være hæftet (altså med metal-clips) i det midterbuk på arkene, der således bliver til hæftets blade – og at hæfter/blade ikke har en egentlig "ryg", sådan som et album har (hvor forfatter, tegner og titel fremgår). :)
Blade og hæfter er to forskellige ting. Et "hæfte" betyder, at det er hæftet, men det kan være med bogbindergarn, klammer eller hvad-har-vi. Et "hæfte" kan være alt fra en tynd softcover til noget, der ligner et blad. Hæfter fås garnhæftede med flad ryg, som vi kender det fra bl.a. fortidens julehæfter. Oftest var der tale om enkeltstående eller særlige udgivelser i modsætning til blade, en betegnelse, der oftest bruges om periodiske udgivelser som dagblade, ugeblade osv. - jfr. "bladbranchen" (vi har derimod ikke nogen "hæftebranche"). Det er i bladene, vi oftest ser hæfteklammer.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af superboy »

I Norge har vi moms på blader/hefter, mens bøker er uten moms. I forhold til moms regnes album som bøker, og er uten moms. Bladet Radio gaga startet i 2019 som et magasin med stifter, og var momsbelagt. I 2022 endret forlaget Radio gaga om til en albumutgivelse, med limt rygg. Da slapp man å betale moms.
Vedhæftede filer
000 radio.jpg
000 radio 2022.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

superboy skrev: 7. dec 2024, 20:16 I Norge har vi moms på blader/hefter, mens bøker er uten moms. I forhold til moms regnes album som bøker, og er uten moms. Bladet Radio gaga startet i 2019 som et magasin med stifter, og var momsbelagt. I 2022 endret forlaget Radio gaga om til en albumutgivelse, med limt rygg. Da slapp man å betale moms.
Så vidt jeg ved var det ikke fra starten defineret, hvad der skulle kendetegne en bog, da bøger blev momsfritaget i Norge (for omkring 15 år siden tror jeg). I starten blev der derfor brugt en uformel regel om, at hvis noget kunne stå på højkant af sig selv, var det en bog. Hvis ikke, var det et blad.

Man havde ikke rigtig tænkt på elektroniske bøger eller lydbøger endnu, men de er dog også i dag momsfri i Norge.

I Danmark er det vist kun Venstre, der i den seneste tid har luftet tanken om at fjerne bogmomsen. Men i år blev det i hvert fald ikke.
https://bogmarkedet.dk/venstre-ser-gern ... r-fjernet/
Besvar