Allan Falk: Reklamemysterierne

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

ALLAN FALK COVER 2.jpg

Forlaget E-voke har sendt et lidt eller måske ligefrem meget anderledes album på markedet i form af Allan Falk: Reklamemysterierne. Der er tale om tre korte historier, ca. 20 sider i alt) og 2 striber: Hvem bortførte julemanden/Hvem har bortført julemanden plus en masse, EN MASSE reklamer og annoncer med den velfriserede journalist-detektiv! Jeg har tidligere berettet, at ekstramateriale ikke gør det store for mig. Jeg må renoncere, strække våben og gå til bekendelse! Måske ihukommende min svaghed overfor nostalgiske sager (læs: ting og sager, der hidrører fra min barndom/ungdom), så har jeg indset, at noget materiale i tilknytning til den svundne tid gør mig glad og i godt humør. Annoncer i ældre And blade for Lego, Corgi Toys, Tekno, Jan bøger, Snap og Kelloggs’ osv. fik mig måske ikke til at købe eller ønske mere, pengene var få og små, men annoncerne prægede helt sikkert et sart barnesind … og underholdt tilmed! Lidt ligesom biografreklamer senere i livet. Denne indrømmelse blot for at belyse, at jeg er solgt til nærværende publikation.

Allan Falk historier er, indrømmet, ikke indviklede, men de appellerer til den indre detektiv. Man har en rimelig chance for at gennemskue plottet, således også her, og måske især fordi fortællingerne er korte. MEN så er der tegningerne, som også appellerer til i hvert fald denne læser. Det er bare godt håndværk i mine øjne. Kan hænde, det er på grund af den tidlige påvirkning i salig Fart og tempo og den lange tilvænningsperiode med serien hér og i albums og samlebind. Der er en god balance i ruderne og der er baggrund, når nødvendigt; og så er der bilerne. De er flot tegnet. Hvor om alting er, så har det ikke kun været solskin uden for i disse dage; mens jeg har indhaleret albummet. Albummet har spredt lys og glæde og godt humør, hver gang jeg har åbnet det - også indendørs. Det kan så godt være, at det er mit behov for adspredelse og lys i en ellers ufattelig skummel og mørk verdenssituation, hver sin drug! Der er her tale om en humørpille, som har spredt nogle af de mørke skyer, der har samlet sig på firmamentet (de har så trukket sammen igen senere, men det er der råd for!)

Det er lidt af en bedrift d’herrer Tibet og Duchâteau har begået med serien om ”Falk-drengen”. Både i omfang og stabilitet. En ting, der har ramt mig er nok min baggrund som drengebogslæser og -samler med de 5 og Jan som toppen af poppen. I forlængelse heraf dukkede Allan Falk op i Fart og tempo og lagde sig i slipstrømmen af i hvert fald Jan, alle drenges helt (suk!).
Her er reklamer for Citroën, i form af udvalgte tegninger fra kalendere for 1987 – 93 og videre fra -96/97 og 1999, til overflod både i S/H og farvelagt. Der er tegninger fra en Porsche kampagne. Der er trenchcoat reklame, tennis annonce, og selvfølgelig div. annoncer for festivaller, det være sig tegneserier eller krimi. Og både Gøg og Gokke Natacha, Chick Bill, Obelix, Dupont’erne i 3 udgaver, Vakse Viggo… og Snehvide dukker op?!?

E-voke skriver om dette album: ”I dette album kan findes tre korte krimier med Allan Falk, som samtidig har været anvendt som reklame: Spænding i “Ji Butch", Manden i den blå bil, Efterforskning i Cora, samt flere enkeltsiders historier som f.eks. Hvem bortførte julemanden? og meget andet ekstramateriale.”

Forlaget Zoom har jo udgivet Allan Falk samlebindene, og de står her på reolen skulder ved skulder. I den sammenhæng skal E-voke have ros for samme farve og udseende på ryggen. Der er dog i sagens natur ingen årstal, til gengæld lidt mere tekst. Dette album er fremkommet på baggrund af originalen ”Ric Hochet: Suspense pour la pub”, og det siger noget om hans popularitet, at det har været muligt at lave både et Ric Hochet og et Ric Springer album og nu også et Allan Falk album med dette materiale. Der er benyttet mat papir, det kan jeg godt lide hér, det giver ro i øjnene og yder farverne retfærdighed, men det er nok en smagssag.
Det kan ikke undgå andet end at blive til 6 seje trenchcoats eller 6 cool sportsvogne til manden med den stilsikre frisure, Allan Falk som, ja undskyld, både figur og reklamesøjle sagt i beundring og al godmodighed.

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Allan Falk: Reklamemysterierne
Forfatter: Andre-Paul Duchâteau
Tegner: Tibet
Farvelægning af illustrationer: Benoît Fauviaux
Oversættelse: Claus Fenger
Format: Hardback, 48 sider, i farver.
Pris: 189,-kr.
Forlag: E-voke
ISBN nr. 978-87-7598-072-7

ALLAN FALK 1.jpg
ALLAN FALK 2.jpg
ALLAN FALK 3.jpg
ALLAN FALK 5.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Allan Falk: Reklamemysterierne

Indlæg af Antaeus »

Hej Robin,

Tak for anmeldelsen, det lyder hyggeligt, jeg kan også godt lide nostalgiske klassiske reklamer, og den skal i hvert fald tjekkes om den skal komme til at stå sammen med samlebindene i hjemmebiblioteket.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Hej Antaeus

Tak skal du have! Ja, den bør næsten stå på hylden efter endt “nydning”!

mvh.
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlæg af LarsChristiansen »

Også her og fra os; Lea & Lars / E-voke skal lyde en stor tak for den fine anmeldelse! :) En særlig sjov ting (for os læsere altså), synes vi er den notits med udlodningen af en Porche som Allan Falk-konkurrence... som så ikke helt var clearet på forhånd – og hvordan det så måtte løses og præmien udløses... :shock: (Nu skal vi jo ikke 'spoile' noget her, men vil lade læserene selv finde den beretning i albummet).
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Tak skal I have, og ja, der er bestemt noget at komme efter i det righoldige ekstramateriale!

mvh.
Besvar