CARLT NEMLI’! STRIBER FRA 1940–1947 (Fra Tegneseriearkivet 27) af Holger Philipsen

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

CARLT NEMLI’! STRIBER FRA 1940–1947 (Fra Tegneseriearkivet 27) af Holger Philipsen

Indlæg af Robin »

CARLT NEMLI’! STRIBER FRA 1940 – 1947 (Fra Tegneseriearkivet 27) af Holger Philipsen

Carlt Cover 1.jpg

Så foreligger ”Fra Tegneseriearkivet 27” med de tidligste Carlt-striber af Holger Philipsen her for første gang. Disse striber, der aldrig har været indeholdt i et af årshæfterne der startede i 1942. Det drejer sig om 73 ikke tidligere publicerede striber fra d. 11. sept. Til d. 30. november 1940. De er kopieret af Finn Bødtker Laustsen fra B.T.s internetudgave og derefter digitalt restaureret af Asger Pedersen, Tak for det! En sand lækkerbisken for enhver Carlt fan og i tilgift tegneseriearkæologi af højeste klasse. Endvidere er her de første 5 årspublikationer i genoptryk, og det er jo skønt for i hvert fald undertegnede. Jeg mener, det er CAB serieheftet, jeg mangler, suk!

Det at kunne følge en kær tegneseriefigurs (og selvfølgelig også tegnerens) udvikling på tæt hold over en periode, det er i sandhed forrygende. Carlts ikoniske frisure for eksempel: i starten har han bare hår på hovedet i en ikke næremere defineret stil eller frisure, der ikke adskiller ham fra andre jævnaldrende drenge dér i 40’erne, men allerede i løbet af de nævnte første striber tager Carlts velkendte trehårlokkers strit-frisure, ikke ulig Sonic the Hedgedhogs manke, form. Disse striber står ikke helt så skarpt, som de følgende, der, som nævnt, er kopieret fra årshæfterne. De tidlige, derimod, er kopieret fra BT internetudgave og digitalt restaureret bagefter. Det er et stort og fint arbejder, der hermed afsluttes på fornemste vis!

Man kan jo referere striber og gags i en uendelighed, thi Holger Philipsen var en sand mester i skøre indfald og sproglige finurligheder, som afspejles op i gennem hele seriens forløb, således også hér i dette bind. Det vil dog føre for vidt og være vanskeligt, for hvilke skal vælges? Tillad mig dog at henvise til den første stribe, hvor Carlts snarrådighed allerede kommer for dagens lys: masser af bybude flokkes foran et opslag i et vindue ” BYDRENG SØGES”. Carlt stiller sig op et stykke derfra og taler højt ud i luften med undren om noget mærkeligt og tankevækkende, han ser. De andre ansøgere stiller sig op og udbryder. ” Hva’er’et?, Hvor? Der? Næh! En kat Hvor? Hvor? Imens sniger Carlt sig over til forretningen og får, som eneste ansøger, pladsen! En stribe om snarrådighed, kaossprog vil jeg kalde det og et fint eksempel på, at Carlt ofte finder en (uventet og måske li-idt ”snydepelse-agtig”), udvej. Hér lykkes hans list, andre gange bringer de hurtige løsninger ham alvorligt i fedtefadet til stor moro for datidens læsere såvel som undertegnede.

Forlaget informerer:
”Denne udgaver indeholder genoptryk af årshæfterne 1942-1947 samt 21 sider med 63 striber fra 1940, som aldrig tidligere har været genoptrykt.

Forlaget DesAHJn udgiver bøger om tegneserier og tegnere samt albums med samlinger af "glemte" tegneserier. Forlaget bestyres af Andres Hjort Jørgensen som tidligere har stået for Tegneseriemuseet i Danmark.”.

Vi møder hele galleriet af farverige personer fra kontoret og omegn, sågar den vanvittige ”formulator”, Josias, men dog kun den ene halvdel af makkerparret Duller og Tommytot. Til gengæld er figuren ”Føllet”, en hjælpebetjent under besættelsen, vældig i fokus i de berørte år og Carlt er bl. a. også på landligger ferie hos sin onkel. Ellers er det daglige hverdagssituationer, som Holger Philipsen virtuost drejer til glæde for læseren og ind i mellem også for Carlt og konsorter.

Der er småfejl i form af trykfejl og deslige, men intet, der kan pille ved helhedsoplevelsen af at sidde med en af grundpillerne i dansk humorstribehistorie. På siderne 138 – 139 er de samme striber trykt, så vi får Carlt i stereo, de to sider er ens. I mit eget originaleksemplar (1945 – Carlt går tur med garden) følger de tre striber ”Carlt klynger sig”, ”…hænger i” samt ”…prøver det” efter. Disse tre er så desværre ikke medtaget. Men det klarer vi ...og Carlt…NEMLI’!

Ud over de gyldne striber indeholder bogen også et forord af Anders Hjort Jørgensen og en artikel med titlen ”Kommentarer til tiden i… Carlt…nemli’!”, som omhandler tiden under 2. Verdenskrig, hvor Holger Philipsen gik under jorden og Carlt flygtede til Sverige. En informativ sag. Bagest er en Bibliografi: Carlt ,,, nemli’! over alle årshæfter samt Per Vadmands antologi plus desAHJns egne tre ”Søndags BT” samlinger.

Et fornemt tegneseriehistorisk stykke arbejde er hermed afrundet til UG med kryds og slange, som man formulerede det i de dage. Carlt har tre hårtotter. Jeg kvitterer omendskønt med 6 fyrige hårlokker! Desformedelst! Nemli’!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Tegninger og tekst: Holger Philipsen
208 sider, illustreret
Hard cover. S/H
Forlaget desAHJn
Kr. 350,- .
ISBN: 978-87-94044-24-0
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Re: CARLT NEMLI’! STRIBER FRA 1940–1947 (Fra Tegneseriearkivet 27) af Holger Philipsen

Indlæg af benadikt »

Både forlaget og Fantask oplyser prisen til kr. 250.

Fin anmeldelse. Jeg skal helt sikkert have bogen. Den fås dog næsten kun hos Fantask, Faraos og forlaget selv. Så det kan blive en dyr omgang med portoen til Færøerne.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Re: CARLT NEMLI’! STRIBER FRA 1940–1947 (Fra Tegneseriearkivet 27) af Holger Philipsen

Indlæg af Robin »

[quote=benadikt post_id=234043 time=1746653433 user_id=389]
Både forlaget og Fantask oplyser prisen til kr. 250.

Fin anmeldelse. Jeg skal helt sikkert have bogen. Den fås dog næsten kun hos Fantask, Faraos og forlaget selv. Så det kan blive en dyr omgang med portoen til Færøerne.
[/quote]

Århhh, korrekturen har svigtet igen! Det er selvfølgelig 250,-, som er prisen. De tidligere bind lå på 350,-, og så var klokken blevet for mange!!! Ta-ak for årvågenhed og de pæne ord! Det er bestemt en udgivelse, der er værd at investere i, både rent tegneseriehistorisk, men klart også på grund af det høje humør! Ihvorvel! Tak igen for rettelsen mht. pris.

mvh.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Indlæg af Asger Pedersen »

Den med side 138-139 har jeg desværre ikke fanget, ihvorvel jeg har læst korrektur to gange; jeg har nok koncentreret mig for meget om teksten og for lidt om striberne… Desformedelst det er en eksempelsamling og ikke en integrale går det nok alligevel. Men Googa, vores kære desværre afdøde fjernkorrektur, havde taget sig det nær.

Tak for en flot anmeldelse!
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Det ka' jo smutte, det møj, desformedelst! Men det er immerhen en fin udgivelse! Og som du nævner, Googa roterer. Ære være hans minde!

Og selv tak!

mvh.
Brugeravatar
Tegnemus
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Kalundborg
Kontakt:

Indlæg af Tegnemus »

Et rettelsesblad er sendt til tryk. Det indlægges i hele oplaget. Og har man allerede købt, sendes det portoffrit,
We Have Met The Enemy and He Is Us
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Dét er sandelig super service og fjong! Ihvorvel!!!

mvh.
Besvar