Udgivet: 5. februar 2009
Tempo: Splint & Co. - De forstenede kæmper
Oprindelsesland: Danmark
Sprog: Dansk
Manuskript: Fabin Vehlmann
Tegninger: Yoann
Oversætter: Per Vadmand
Medie: Tegneserie
Forlag: Egmont Serieforlaget
Pris: 35,-
ISBN-nr: Ikke oplyst
Sidetal: 68
Tempo er en nyskabelse i det danske tegneseriemiljø, udgivet af Egmont Serieforlaget, men på trods af kun 2 udgivelser løb Tempo alligevel med prisen for årets bedste tegneserieblad.
Tempo # 3 er debut for parret Yoann og Fabien Vehlmann, forstået således at det er første gang de arbejder med en Splint & Co. historie. Et forsøg der blev udsendt uden for den ordinære Splint & Co. albumserie. I moderlandet Belgien blev duoen og historien en stor succes, og en aftale blev indgået med parret om, at de skal stå for Splint # 51. En hæder af de helt store, al den stund af Splint & Co. har eksisteret siden 1938.
Michael G. Nielsen står bag udgivelsen, og inde i bladet beretter Michael lidt om Tempo og dets fremtid.
Man har som forbruger mulighed for at bidrage til Tempo. Gode ideer, ris og ros. Alt dette kan foretages på http://www.seriesnak.dk og at der 'er noget om snakken' vidner det kommende Tempo om, Tempo # 4, som udkommer den 19. marts, og hovedpersonen bliver Clifton, netop foreslået af flere på diverse sites.
Handlingen
Splint og Kvik følges med Martin, en både lidenskabelig og lettere hysterisk arkæolog, på dennes forskning i Middelhavet. Takket være en undervandsubåd udlånt af Greven af Champingnac opfanger de en gigantisk statue, der stammer fra et sunket skib og synes at stamme fra en hidtil totalt ukendt civilisation.
Udover at kæmpe imod, hvad vi kan kalde 'almindelige' modstandere, så er der også noget grusomt (og spændende) der venter vores duo.
Kritik
Formatet er godt. Tempo ligger godt i hånden og har det fine glatte cover der gør, at selv efter et par læsninger, så fremstår bladet alligevel fladt, glat og nyt. Det kunne man lære lidt af på andefronten i Vognmagergade. Det KAN jo lade sig gøre.
Farverne er meget tunge og mørke. Det kan undertiden fremhæve intensiteten, uhyggen og spændingen, men kan også virke generende for trætte øjne. I Tempo III har det dog en herlig positiv effekt, og når man er med i dybet, så er det de mørkegrønne jadefarver, og det virker.
Der er tempo over Splint & Co. men aldrig for meget eller søgt. Vehlmanns plot har især den dybde, at det der er på bunden skal plejes nænsomt, og man fornemmer at der skal læses mellem linierne når der opstår uenigheder omkring undersøgelse af tingene på havets bund. "Rentabilitet" kontra bevarelse af historiske fund, på side 42-43 og man kan sagtens også sætte sig ind i journalistens dilemma. Hvor langt kan og bør man gå for et scoop?
I en tid fyldt med forandring, der skal man forsøge at følge med. Og det prøver jeg. Splint & Co. ligner ikke helt mine Splint & Co. men efter ganske kort tid fortrænges dette. Figurerne mangler dog det element af morskab, som jeg fandt i de tidligste album, det er som om, at Splint & Co. nu tegnes mere 'hårdt' og vredt. Der er meget vrede i plottet, der er meget spænding og ikke helt så meget gedigen sjov. Det er lidt trist, for det er jo netop den herlige cocktail af spas og alvor, der kendetegner Kvik og Splint.
Konklusion
Tempo - Årets tegneserie, og det er helt fint. Prisen er særdeles overkommelig, og man får meget for pengene. Layoutet glimrende og når redaktøren tilligemed bidrager med nyttige informationer og inviterer til dialog, så føler man at man bliver taget alvorligt som forbruger. Det er rigtig godt. Tempo skal nok få sine læsere, både de løse der lige skal have til toget, men så sandelig også sine faste kunder. Det fortjener Tempo.
Jeg elsker når der kæles for læserne, og jeg mener, at når der tages tid og spalteplads på at fortælle lidt om forfattere, tegnere mm. så er det kræs. Det ER kræs. Samtidig synes jeg det er forbilledligt at redaktøren også bidrager og endda inviterer ris og ros indenfor. Det er meget klædeligt.
Aldersgruppe: 10 - 50
Anmelderens vurdering af udgivelsen:
Manuskript: 4 point
Tegninger: 3 point
Oversættelse: 4 point
Præsentation: 4 point
Kvalitet til prisen: 4 point
Samlet vurdering: 3.7 point