Anmeldelse af Garfield # 50 > Og BERTI er positiv..

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Anmeldelse af Garfield # 50 > Og BERTI er positiv..

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Udgivet: Februar 2009
Garfield: Femti, nemli'
Oprindelsesland: Danmark
Sprog: Dansk
Manuskript: Jim Davis
Tegninger: Jim Davis
Oversætter: Paul Schiøtt
Medie: Tegneserie
Forlag: Forlaget Cobolt a/s
Pris: 98,-
ISBN-nr: 978-87-7085-362-0
Sidetal: 48

En af de fem største tegneseriesuccesser i Danmark nogen sinde er Garfield. Serien debuterede i 1978 i de amerikanske dagblade, og allerede et par år senere slog den eftertrykkeligt igennm i Danmark, som et af de første lande uden for USA. Lige siden har den fede kat været et fast indslag i mange danskeres dagligdag.

Mange har forsøgt at forklare den bemærkelsesværdige succes. New York psykoligen Dr. Joyce Brothers forklarer fænomenet således: "Den siger det, som mange mennesker gerne vil, men ikke kan sife. Og da Garfield ikke er et menneske, men et dyr, ville det være rent hykleri at protestere".

Seriens skaber, den 64 årige Jim Davis, var så mystificeret over de enorme salgstal i Danmark, at da Garfield album # 3 nåede et oplagstal på over 400.000 eksemplarer, sendte han en repræsentant til Danmark for at undersøge, hvad der dog foregik i det lille land.

Siden har Jim Davis selv flere gange besøgt Danmark, og glædet sig over den store interesse fra sine mange danske læsere. Nu udkommer Garfield album # 50, 'Femti Nemli', og det var ikke svært at overtale Jim Davis til at sende en hilsen til sine trofaste danske fans i den anledning. Jim Davis' hilsen bringes på side 2 i albummet.

Garfield # 50 indeholder som sædvanlig 180 helt nye striber med den fede, dovne men elskelige kat. I anledning af jubilæet fortælles på sidste side historien om Garfield i Danmark.

Garfield udgives af Forlaget Cobolt. Dagstriberne udgives i albumserien Garfield, og søndagssiderne i albumserien Garfield Farvealbum.

Handlingen

En af mine yndlings citater, er netop fra Garfield. Det lyder:

"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig om den kommer igen"

Og der er selvfølgelig et herligt skær af sandhed i citatet. Man skal leve livet. Når Søren Pind konfronteres med snaps og øl, så svarer han Ekstrabladets journalist med ordene:

"Livet skal leves forlæns men forståes baglæns"

Jeg kan ikke lade være med at tænke på min gamle ven, Garfield, og dennes ofte ret barske og ublu kommentarer til alt og alle. Især fordi jeg selv ofte revser og bliver revset, da min egen kæft sjældent er lukket. Jeg er meget glad for den fede kats verbale udgydelser, og det er et herligt filter at svine folk og livet til, via et dyr.

For kendere er der næppe grund til at læse videre, Garfield er Garfield og der er ikke meget nyt under solen der. Det skal der heller ikke være. Vi har at gøre med at fixpunkt, en nøgtern analytiker der beretter besk om livets forhold og især om de personer og dyr der omgiver dem. Og jo - en dyne, en hule, en kurv og en skålfuld mad, hvad pokker kan man ønske sig mere. Garfield er Garfield, og DET er godt.

For personer der endnu ikke har stiftet bekendtskab med katten Garfield, dens ejer Harald samt Garfilds yndlingslegetøj, den noget dumme hund Futte, så kan jeg anbefale at nappe bind # 50. Garfield er en kat, og vi oplever verden via Garfields øjne og især verbale udgydelser...

Kritik

Der er meget godt i album # 50. Meget godt. Et flot hvidt cover uden de store dikkedarer og med en smilende og ret selvfed kat i forgrunden, og et blåt 50-tal lige bagved. Watch out. The boy is back in town. Or the cat is out of the back...

Det er befriende engang imellem at opleve et cover uden påklistrede ditten og datten. Her er der tale om et album, der tør og kan stå på egne ben. Uden de store falbalader, kun en damn kat.

Indeni de normale herlige striber, selvfølgelig fri for forstyrrende farver og med god plads mellem ruder og striber. Der er faktisk tale om et humoristisk album, der giver plads til sine tegninger og pointer. Det er klart positivt. Hver stribe får dermed plads, og man får som læser mere 'ro' om sin læsning.

Jeg har ofte grebet mig i at tænke over, hvem der køber og læser disse humoristiske striber, ikke bare Garfield, men også Zits, Pondus, På dybt vand og den slags, og jeg tror jeg er ved at nærme mig et svar. Det er yngre mennesker, de der næsten voksne, for humoren og den ironiske distance og det filter hvori alt dette anbringes, er meget lig unge menneskers facon. Den der indirekte afstandstagen eller mishag, eller, når det skal være groft og lige ud af posen, de voldelige attacks på f.eks. Futte, er en slags ventil. En slags morskab over os gamle, over det etablerede, over den indre Harald.

Jeg er overbevist om at Garfield kan læses, og bliver læst, af alle. Men jeg tror ligeledes, at det især er de kritiske, de observerende, og måske de tavse, der især hylder Davis og galleriet i Garfield.

Godt er især sidste sige, hvor man skruer lidt på tidsmaskinen og zoomer tilbage til Garfields entré i de danske stuer. Jeg elsker den slags fakta oplysninger i album og hæfter, og mener reelt, at den kommunikation fra redaktørernes side, som man kan se og læse hist og pist i diverse udgivelser, er et gode, der forsøger at tage deres (især) voksne læsere seriøst. Jeg husker salig Uno Krüger fra gyserne Gru, jeg husker en ung Carsten Søndergaard og jeg husker at jeg følte, at de talte og skrev til mig. Jeg oplevede simpelthen et nærvær. Det gør jeg også med Femti, Nemli.

Albummet et på 48 sider, og det er lige tilpas. Prisen er overkommelig og rimelig. Man får ikke meget for 100 kroner i disse tider, og her hænger pris og udbytte fint sammen.

Konklusion

Tak, Jim, og tak Cobolt for denne udgivelse. Perfekt til nye læsere og uundværlig for alle os addicts og samlere. Album # 50 er et hit.

Selvfølgelig er Garfield ikke rocket science og skal heller ikke være det. Garfield er den lille snack man napper om eftermiddagen inden mors gryder, eller den godbid vi forlyster os med ved aftenkaffen og den blå skærm. Garfield # 50 er den lille ekstra ting, der gør at vi føler, at vi har det godt...

Aldersgruppe: 10 - 60

Anmelderens vurdering af udgivelsen:
Manuskript: 4 point
Tegninger: 3 point
Oversættelse: 3 point
Præsentation: 4 point
Kvalitet til prisen: 4 point
Samlet vurdering: 3.55 point

Nedenfor ses vores 2 meget gode venner, Jim og Garfield.

Billede

I albummet er der også en personlig hilsen til os danske fans...
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Anmeldelse af Garfield # 50 > Og BERTI er positiv..

Indlæg af Christian Aarestrup »

Berti stravonsky skrev:Når Søren Pind konfronteres med snaps og øl, så svarer han Ekstrabladets journalist med ordene: "Livet skal leves forlæns men forståes baglæns"
Ja, det sagde han sytten gange, og man kan godt se, at den mand ikke har nogen spindoktor.

"Hvordan afværger jeg den jævne, finanskriseramte danskers harme over, at jeg hælder sprut på personer, der kan fremme min karriere, på kommunens regning, Søren?"

"Hvad med et Kierkegaard-citat, Søren?"

"Skidegod idé, Søren!"

Fjols! Et sympatisk fjols, men stadig et fjols.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Besvar