Udgivet: Februar 2009
Rappet - Medlemsblad for DDF(R): Rappet # 13 eller Casty - tidsrejser og tegnetraditioner
Oprindelsesland: Danmark
Sprog: Dansk
Manuskript: Flere forskellige forfattere...
Tegninger: Flere forskellige tegnere...
Oversætter: Ingen oversætter
Medie: Tegneserie
Forlag: DDF(R) Forlag
Pris: Distribueres til foreningens medlemmer
ISBN-nr: Ikke oplyst
Sidetal: 56
Rappet er Dansk Donaldistisk Forbunds medlemsblad, og er ikke at finde i almindelig handel. Tidsskriftet udgives 1-2 gange årligt, og kun til foreningens medlemmer. Medlemsskab kan tegnes året rundt ved at henvende sig til foreningens kasserer eller formand.
Rappet har eksisteret i 8 år, og redaktør er Ole Damgaard, som tidligere har været redaktør for Seriejournalens Disneyklumme.
Handlingen
Rappets 56 sider er fyldt med materiale, med relation til Disneys univers og figurgalleri. Det er et tidsskrift der henvender sig til venner af Andeby og måske især til de mere voksne læsere, end eksempelvis foreningens hjemmeside, hvor debatsiderne ofte bærer præg af ungdommelige skriverier. Det kan være svært at abstrahere fra netop disse ubehjælpelige skriverier, men kan man det, så sidder man tilbage med et vel redigeret tidskrift der er fyldt med informationer og indsigt.
Kritik
Rappet # 13 er en ordentlig moppedreng. Faktisk fyldt til bristepunktet med materiale, som selvfølgelig er frydefuld for en læser som undertegnede, men bladets tykkelse og ringe udgivelses-frekvens fortæller mig, at enten skal bladet udkomme tiere eller også skal selve formatet ændres. Som Rappet # 13 ligger på bordet foran mig, så er der alt for meget materiale i, for bladet kan ikke ligge fladt, men bugner. Hvis man kunne ændre udgivelsesfrekvensen, og dermed få fordelt materialet bedre, eller ændre formatet til eksempelvis at ligne det almindelige andeblad i størrelse og bredde, så er godt blevet bedre.
Hæftet er fyldt med skift, og hvor jeg tidligere har hæftet mig ved at fontstørrelsen har været alt for lav, så har man nu valgt en passende størrelse. Man kan sagtens læse hvad man skal, og det uden besvær.
Der er tegninger og fotografier i bladet, og det er godt. Billeder taler ofte bedre end mange velmente artikler, og Rappet har en fin fordeling mellem skrift og billeder. Fotocollagen fra Komiks 2008 kunne dog have fortjent flere ord med på vejen, da det især var her, at foreningen fik et ansigt udadtil. De enkelte fotos er desuden alt for meget for indviede, da enkelte fotos ikke portræteres eller benævnes med f.eks 'Romeren'.
Det er et stort arbejde at redigere et medlemsblad - jeg ved det, da jeg selv tidligere har udgivet Dansk Backgammon Forbunds medlemsblad, og derfor skal det næste tages som udelukkende konstruktiv kritik. De forskellige artiklers forfattere burde præsenteres ens. Der er alt for stor forskel i præsentationen, for eksempel på side 4 og 6 er det ens, for så på side 12 hvor forfatterens navn står nederst, og så side 20 og 30, hvor der igen er forskel. Flueknep ja, men et samlet og fast format giver genkendelighed og vidner om konsistens.
De enkelte artikler vidner om kærlighed og grundighed udi det Disneyske univers, og det er alt ære værd. For en andeelsker som undertegnede, så er det kræs.
Konklusion
Rappet er et fint lille organ der klart har sit snævre publikum. Oplaget for # 13 er på 250 eksemplarer, og det er vel ganske passende for interessen for indeværende. Men jeg TROR, at der er potentiale i flere interesserede hvis man får ryddet lidt op, hvad angår format og layout. Jeg kunne godt tænke mig et større Rappet, og med en hård konsistent lay-out. Det skrevne vidner om en kerne af hardcore Disney elskere og fans, og det er forbilledlidt at de gør hvad de gør, men kunne være endnu bedre hvis de fik mere plads at boltre sig på. Som Rappet er nu, minder det alt for meget om underground eller nichekærlighed, men der er, som skrevet, potentiale.
Logo'et er begået af Dan Knudsen, og det er ganske nydeligt. Skråbjælken på forsiden giver plads til udgivelsens motiv, men det må og skal være noget væsentligt mere Anders And orienteret end tilfældet er. Man bør spille meget mere på de kendte figurer, for især via genkendelighed får man nye læsere og interesserede til foreningen.
Rappet er for alle, javist, men der ligger så samtidig en stor redaktionel udfordring for Ole Damgaard, hvis han altså giver los og lader de yngre kræfter komme alt for meget til orde. På tidskriftets kolofon kan man læse, at alle kan bidrage, hvilket er glædeligt, men jeg håber så sandelig at der er et kritisk øje der kigger med. Mon ikke Ole er manden? Det tror jeg...
Er det et problem at bladet kun kan erhverves ved at melde sig ind i foreningen? Næ - slet ikke. Det er kun ret og rimeligt at folk der i forvejen har betalt det yderst rimelige årlige kontingent, også modtager et medlemsblad. Vejen frem er at gøre bladet så salgbart og ønskeligt som muligt, så foreningen kan vokse.
Aldersgruppe: 10 - 45
Anmelderens vurdering af udgivelsen:
Manuskript: 4 point
Tegninger: 3 point
Oversættelse: 3 point
Præsentation: 3 point
Kvalitet til prisen: 3 point
Samlet vurdering: 3.3 point