Udgivet: 2011
Konvojen: 10: Flammernes Dyb
Oprindelsesland: Danmark
Sprog: Dansk
Manuskript: Jean-David Morvan
Tegninger: Philippe Buchet
Oversætter: Per Vadmand
Medie: Tegneserie
Forlag: Arboris
Pris: 99,50
ISBN-nr: 9788778257345
Sidetal: 48
Som koncept kan serien måske bedst beskrives, som XIII møder Linda & Valentin. Konvojen er en samling af rumskibe, som traverserer universet i jagten på nye planeter at kolonisere. Blandt alverdens skabninger er pigen Navis det eneste kendte eksemplar af mennesket. Hendes fortid fortaber sig i erindringen, men gennem de forskellige album lærer hun mere og mere om sin egen oprindelse.
Handlingen
Naget af dårlig samvittighed befrier Navis sin gamle modstander Heilig, der ellers afsoner en særlig hård straf, hvor han holdes i isolation, mens konvojen udnytter hans iboende energireserver. Hun bringer ham tilbage til deres fælles hjemplanet for, at han skal få oprejsning, men dermed bliver konvojen berøvet en vigtig energikilde, og dens leder tyer til ufine metoder for at bringe dem begge tilbage i folden.
Kritik
Serien er en fortsat og efterhånden ret indviklet historie, hvor vi stadig kun har skrabet overfladen, og da det med dette 10. album personligt er første gang, jeg stifter bekendtskab med serien, fatter jeg nok mindst af alle og er derfor helt ærligt næppe den bedst egnede til at give en fuldgyldig bedømmelse. Men, selv om jeg over for kenderne således må beklage, at jeg ikke kan bedømme albummets kvaliteter i forhold til serien som helhed, tør jeg godt anbefale sci-fi fans at give den en chance, hvis de ellers ikke kender den i forvejen, for, selv om jeg ved første gennemlæsning ikke fattede ret meget, var jeg alligevel hurtigt fanget, og det er da trods alt lidt af en præstation.
Konklusion
Umiddelbart forventede jeg det typiske overgearede og indholdsløse sci-fi-pjat, som Arboris overdængede os med op gennem 90erne og 00erne, men jeg blev glædeligt overrasket. Uanset, at jeg ikke har alle forudsætningerne for at bedømme albummet, er jeg i hvert fald ikke i tvivl om, at konvojen bygger på en spændende idé, og, at jeg vil have mere.
Aldersgruppe: Fra 15
Anmelderens vurdering af udgivelsen:
Manuskript: 4 point
Tegninger: 3 point
Oversættelse: 3 point
Præsentation: 3 point
Kvalitet til prisen: 3 point
Samlet vurdering: 3.3 point
Denne anmeldelse er skrevet af: Lars Kristensen
Anmeldelse af Konvojen 10 - Flammernes Dyb
- Lars Kristensen
- Brugerniveau 4
- Geografisk sted: Østerbro
- Kontakt:
Re: Anmeldelse af Konvojen 10 - Flammernes Dyb
Konvojen er efter Linda og Valentin nok noget af det bedste sci-fi der er kommet i en del år. Selv det der spinoff med hende som barn er ok, minder om Den Lille Splint.
Jeg har i hvert fald hele serien, og køber hvad der nu ellers kommer i den
Jeg har i hvert fald hele serien, og køber hvad der nu ellers kommer i den