Anmeldelse af Drømme og ønsker (Forlaget Damgaard)

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Anmeldelse af Drømme og ønsker (Forlaget Damgaard)

Indlæg af Berti Stravonsky »

droemmeogoensker-300x300.jpg
droemmeogoensker-300x300.jpg (30.96 KiB) Vist 2157 gange
Så kys det nu, det satans liv

Den største sorg i verden her, er dog at miste den man har kær. Sådan indledes Steen Steensen Blichers Hosekræmmeren fra 1829, om ulykkelig kærlighed.

Næsten på samme måde indledes Drømme og ønsker, af den finske forfatter Henri Gylander. Og det er barske men gode sager. Treårige Henkki skal være storebror, og tanker fylder den lille gut. Men skyggerne finder også knøsen, og han når kun at være storebror i få minutter. En verden bryder sammen, men livet forsætter.

Drømme og ønsker er opdelt i en første og en anden del. Drømme og ulykke præger første, hvor vi følger Henkki, og drømme præger anden del, hvor vi møder kærligheden, Henkkis kærlighed i form af Lisa.

Drømme og ønsker er en lille hurtigt læst graphic novel om livet og dets genvordigheder. Dødens fangearme, og kærlighedens ditto. En bog til både børn og voksne, fortalt i en voksen og meget vedkommende tone, hvor første del er et sorgfyldt vue bagud, og anden del er nutiden og de gode drømme for fremtiden. På små 54 sider får man er empatisk indblik i et menneskes liv, uden de store falbelader, men stille. Da jeg sad med bogen, kunne jeg nærmest høre den læst højt, for både ord og streg klæder hinanden.

Farvelægningen har en slags 70’er præg over sig. Næsten alt holdes i mørkebrunt eller kobberrødt, og selv drømmene og nutidens sol har et skær af mørke over sig. Drømme og ønsker er ikke en tung sag, og den handler ikke om døden, men om livet. For åbent vindue klimprer Henkki og tonerne rækker ud til blomsterne på træet.

Det fik mig til at tænke på Søren Ulrik Thomsens underfundige ord om døden.

Træerne vokser ikke op i himlen,
Men ud i luften som vi ånder, ¨
Og ned i jorden til de døde, som vi savner
Og det er alt godt.

Det er sådanne fortællinger, som er med til at så gode frø hos børn og andre, der holder af at hjertet får slag. Og bogen er med til at dykke ind og ned i de emner, der er så forbistret vanskelige at sætte ord på. Netop fordi det at miste gør så ondt. Paradoksalt nok, for vi mister jo alle.

Jeg plejer at fortælle vores gæster, og mine elever, at tegneserien har et ekstra fortrin frem for så mange andre genrer, nemlig at kunstformen kan generere store følelser på en simpel måde.

Drømme og ønsker gør dette, og gør det godt.

Med en såre simpel handling, om en dreng der skal være storebror, hvor noget så går galt, og videre, i bogens anden del, hvor drengen, som så er blevet voksen, også drømmer, også om fremtiden og hvordan det ville blive. To dele - begge med drømme.

Indbindingen er lidt skrøbelig, og man bør være nænsom med læsningen. Det er en delikat sag, og er man for voldsom, går det galt, for der en et eller andet galt med limen…

Samlet vurdering: en dejlig lille sag om livet og de barske impact, som tilværelsen giver en, uden at man har bedt om det. En eksistentiel hjerteknuser uden at forfalde til det sødladne og forlorne, og en fortælling der vil ramme især børnehjerter. Og dette uden at være en bog stilet til det unge segment. 4 kærlige hjerter ud af fem mulige.

Titel: Drømme og ønsker
Forfatter og illustrator: Henri Gylander
Forlag: Forlaget Damgaard
Oversættelse: Ole Damgaard
Håndtekstet på udvalgte steder af Malene Hald
Format: 54 sider i farver, softcover
Pris: 100,-
Isbn: 978-87-994857-8-9
Vedhæftede filer
rsz_20140509_133201_zpswnwzbaez.jpg
rsz_20140509_133232_zps3n3dewqk.jpg
rsz_20140509_133618_zps1juxraji.jpg
rsz_droemmeogoensker_side37.jpg
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Anmeldelse af Drømme og ønsker (Forlaget Damgaard)

Indlæg af Ole Damgaard »

Berti Stravonsky skrev: Indbindingen er lidt skrøbelig, og man bør være nænsom med læsningen. Det er en delikat sag, og er man for voldsom, går det galt, for der en et eller andet galt med limen…
Hej Berti
Øv, du må have fået en fejlbehæftet bog. Der er ikke et generelt problem med indbindingen af denne titel. Jeg har ikke hørt en eneste klage over det siden bogen udkom, fra de forholdsvist mange der har købt den indtil nu. Jeg vil gerne tilbyde at sende dig et nyt eksemplar og beklager din uheldige oplevelse med limningen, som jeg skal lade gå videre til bogbinderen.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Drømme og ønsker (Forlaget Damgaard)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ole Damgaard skrev:
Berti Stravonsky skrev: Indbindingen er lidt skrøbelig, og man bør være nænsom med læsningen. Det er en delikat sag, og er man for voldsom, går det galt, for der en et eller andet galt med limen…
Hej Berti
Øv, du må have fået en fejlbehæftet bog. Der er ikke et generelt problem med indbindingen af denne titel. Jeg har ikke hørt en eneste klage over det siden bogen udkom, fra de forholdsvist mange der har købt den indtil nu. Jeg vil gerne tilbyde at sende dig et nyt eksemplar og beklager din uheldige oplevelse med limningen, som jeg skal lade gå videre til bogbinderen.
Nej, det er skam helt ok. Det skal du ikke tænke over.
Besvar