Anmeldelse - Richard McGuire: "Here"
: 8. dec 2014, 22:30
Af og til får en kunstner en stærk ide, realiserer den, og finder så sidenhen, at den i virkeligheden havde potentiale til langt mere end den blev brugt til i første omgang. Således skrev Daniel Keyes novellen "Flowers for Algernon" (dagbogsnotater fra en en mands udvikling fra mentalt retarderet til geni og tilbage igen) før han senere vendte tilbage til ideen og udvidede den til romanlængde. Et andet eksempel er Art Spiegelman hvis første udgave af "Maus" var tre (!) sider lang.
Richard McGuires klassiske tegneserie "Here", der blev trykt i et nummer af Raw omkring 1989, var en lille sag på seks sider. De fleste kender den vel: hver af de i alt 36 billedrammer viser den samme "location" - et hjørne af en stue, til vidt forskellige tider. Nogle af billederne er yderligere opdelt, så man i samme ramme kan få et glimt af hændelser fra flere forskellige år. Fx viser en ramme glimt fra 1971, 1957 og 1999 mens en anden serverer en grinende ældre herre fra år 1986 side om side med en dinosaurus fra år 100.650.010 B.C. Et sjovt koncept der giver rig lejlighed til tematisk fascinerende sammenstillinger i billederne.
Nu er "Here" så udvidet til en tyk hardback på cirka 300 sider. Tung, lækker at se på og røre ved. Den har været længe undervejs - det er flere år siden, at jeg et eller andet sted (McSweeneys-tegneserieantologien? Jeg kan ikke lige finde referencen) så Chris Ware omtale projektet. Det store spørgsmål er jo så om ideen kan bære det udvidede format. Der er jeg muligvis lidt for tidligt ude med denne anmeldelse, for det er meget tænkeligt en bog der vil stå sig ved mange gennemlæsninger. Man kan vel sige den nærmest er designet til at blive læst på den måde (og hver gennemlæsning behøver såmænd ikke at tage så lang tid). Jeg har i skrivende stund været den igennem to gange, og er bestemt fascineret men kan heller ikke sige mig fri for at være en anelse skuffet.
I den nye udgave er der ikke seks tableauer pr side, men ét pr dobbeltside. Og hvor den oprindelige udgave var i sort-hvid og med en konsistent udtryk, arbejdes der her med farver og mange forskellige teknikker. Nogle af disse synes jeg skurrer lidt mod hinanden, og i det hele taget generer bogens inkonsistente udtryk mig noget - nogle opslag er meget smukke, andre fremstår noget halvfærdige.
Mere væsentligt er hvordan selve ideen overlever format-transplantationen. Jeg havde en forestiling om, at bogen nok dybest set ville være en demonstration af en ekstremt rendyrket udgave af den oprindelige ide - med 50 gange mere plads til rådighed ville der være mulighed for at gøre den mindst en størrelsesorden mere kompleks denne gang. Det er dog ikke det McGuire har gjort. I stedet for at udvide til en gigantisk labyrint af referencer frem og tilbage over årstal og sider, har han holdt kompleksiteten på omtrent samme niveau som i 1989-udgaven. Det der er tilføjet i stedet er stemninger. Hvor 1989-udgaven dybest set var en intellektuel lille sag, taler 2014-udgaven mindst lige så meget til følelserne.
Anbefales, trods forbeholdene. Jeg tror alle der interesserer sig bare en lille smule for tegneserien som form i det mindste vil finde bogen fascinerende. Blandt folk der ikke er specielt tegneserieinteresserede vil meningen om den nok være mere delte.
Richard McGuires klassiske tegneserie "Here", der blev trykt i et nummer af Raw omkring 1989, var en lille sag på seks sider. De fleste kender den vel: hver af de i alt 36 billedrammer viser den samme "location" - et hjørne af en stue, til vidt forskellige tider. Nogle af billederne er yderligere opdelt, så man i samme ramme kan få et glimt af hændelser fra flere forskellige år. Fx viser en ramme glimt fra 1971, 1957 og 1999 mens en anden serverer en grinende ældre herre fra år 1986 side om side med en dinosaurus fra år 100.650.010 B.C. Et sjovt koncept der giver rig lejlighed til tematisk fascinerende sammenstillinger i billederne.
Nu er "Here" så udvidet til en tyk hardback på cirka 300 sider. Tung, lækker at se på og røre ved. Den har været længe undervejs - det er flere år siden, at jeg et eller andet sted (McSweeneys-tegneserieantologien? Jeg kan ikke lige finde referencen) så Chris Ware omtale projektet. Det store spørgsmål er jo så om ideen kan bære det udvidede format. Der er jeg muligvis lidt for tidligt ude med denne anmeldelse, for det er meget tænkeligt en bog der vil stå sig ved mange gennemlæsninger. Man kan vel sige den nærmest er designet til at blive læst på den måde (og hver gennemlæsning behøver såmænd ikke at tage så lang tid). Jeg har i skrivende stund været den igennem to gange, og er bestemt fascineret men kan heller ikke sige mig fri for at være en anelse skuffet.
I den nye udgave er der ikke seks tableauer pr side, men ét pr dobbeltside. Og hvor den oprindelige udgave var i sort-hvid og med en konsistent udtryk, arbejdes der her med farver og mange forskellige teknikker. Nogle af disse synes jeg skurrer lidt mod hinanden, og i det hele taget generer bogens inkonsistente udtryk mig noget - nogle opslag er meget smukke, andre fremstår noget halvfærdige.
Mere væsentligt er hvordan selve ideen overlever format-transplantationen. Jeg havde en forestiling om, at bogen nok dybest set ville være en demonstration af en ekstremt rendyrket udgave af den oprindelige ide - med 50 gange mere plads til rådighed ville der være mulighed for at gøre den mindst en størrelsesorden mere kompleks denne gang. Det er dog ikke det McGuire har gjort. I stedet for at udvide til en gigantisk labyrint af referencer frem og tilbage over årstal og sider, har han holdt kompleksiteten på omtrent samme niveau som i 1989-udgaven. Det der er tilføjet i stedet er stemninger. Hvor 1989-udgaven dybest set var en intellektuel lille sag, taler 2014-udgaven mindst lige så meget til følelserne.
Anbefales, trods forbeholdene. Jeg tror alle der interesserer sig bare en lille smule for tegneserien som form i det mindste vil finde bogen fascinerende. Blandt folk der ikke er specielt tegneserieinteresserede vil meningen om den nok være mere delte.