HULK: Planet HULK, bog 1 og 2

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4710
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

HULK: Planet HULK, bog 1 og 2

Indlæg af Robin »

HULK: Planet HULK bog 1 og 2


HULK1.jpg
HULK2.jpg


Vi har et problem!? Smid det væk! I skraldebøtten med det! Eller den pæne version: sæt det op på en hylde og glem alt om det! Således kan Marvels helte, de ”gode” af dem altså, de der kan tage beslutninger på andres vegne, dem, der ved bedst, de kloge, videnskabsmændene, meget vel have tænkt. Så afsted med Hulk til en anden planet! For ham er det, der er problemet. Væk med ham! Ude af øje, ude af sind. Det kan sikkert fungere i nogle sammenhænge, men gæt selv om det er en god idé i dette tilfælde. Jeg tror, du gætter rigtigt. I de to PLANET HULK bøger, der kom lige før årsskiftet, er det, hvad der sker. Vi tager begge bind i et hug, da de hænger sammen. Bog 1 indeholder Incredible Hulk nr. 92 – 99, bog 2 indeholder Incredible Hulk nr. 100 – 105, Amazing Fantasy 15 vol. samt Giant Size Hulk nr. 1 vol. 2. Forlaget skriver således på de to binds bagsidenoter:

”Udstødt og forrådt! Jordens helte har forrådt Hulk og forvist ham til en øde planet i det ydre rum - men skæbnen vil det anderledes! Den grønne kæmpe ender i stedet som slave og gladiator på den fjerntliggende, men befolkede planet Sakaar, hvor den tyranniske Røde Konge hersker med hård hånd. Revolutionen ulmer lige under overfladen, og Hulk kan være gnisten, der antænder den!” og på bog 2 lyder det:

”Krigen raser! Krigen raser på den fjerntliggende planet Sakaar, hvor den tyranniske Røde Konge ikke skyr nogen midler for at tvinge Hulk og hans rebeller i knæ - selv ikke et masseødelæggelsesvåben, der kan udslette alt liv på planeten. Hulk må beslutte sig for, hvem han vil stole på og lytte til, for på Sakaar er ikke alt, hvad det syner, og kimen til sejr kommer fra en højst uventet kant.” Jeps! Der er nok at se til!

Umiddelbart er jeg ikke den stor Hulk fan og har aldrig rigtig været det. Ind i mellem er der fine ting, der falder i min (sære, indrømmet) smag; ej heller falder for meget spacy og rumhalløj/science fiction i min smag. Det kan virke sært for en superheltetosse som undertegnede, men så’n er det nu engang. Jeg er i bund og grund en jordbunden og enkel fyr. Det sagt, så skal man jo ikke kimse ad en god fortælling. Greg Pak for eksempel er en glimrende og garvet historiefortæller. Han har foruden Marvel og DC arbejdet for Boom og Dynamite med bl. a. James Bond hos sidstnævnte og en hel del forskelligt hos de to store forlag. I historien støder vi på barbari, nik til de ældgamle gladiatorkampe, hof-intriger, som ved alle hof, forviklinger og skyld med skyld på. Hulk møder Silver Surfer, som også er ”slave” på planeten Sakaar, og Hulk bliver den sejeste gladiator og får mange tilhængere, han kæmper mod den Røde Konge, møder kærligheden og hans verden bliver igen smadret takket være Avengers, mener Hulk, og der lægges så op til World War Hulk.

Der bliver således ”slåsset” en del, der er kærlighed og had, dumhed og klogskab. Dette sidste opleves i slutningen, hvor læseren træffer Amadeus Cho, bid mærke i ham, hér og senere, en meget klog og begavet ung mand, der sætter selveste Reed Richards til vægs. Så er der en veritabel hær af tegnere (se senere). Dette kan godt ødelægge læseoplevelsen for mig, da der er for forskellige indtryk, men ikke i denne sammenhæng. Hér fungerer det. Blandt tegnere og rentegnere er så garvede folk som Mike Allred, Tom Palmer og Gary Frank, som jeg er stødt på i flere sammenhænge. Der er flot farvelægning på det glatte papir; det fungerer. Der er, igen, Marvel profilside i begge bøger indledningsvis. Det er så den samme side, men det er jo også den samme figur, så det…. Bog 2 indledes med et lille referat af bog 1, det synes jeg godt om. De fleste vil nok investere i begge bøger, me-en man kan aldrig vide. Der kan jo også gå lidt tid mellem, man læser de to bind, så det er god stil. Der er som vanligt forsider fra de tilhørende hæfter af Jose Ladrönn (ikke krediteret, men det fremgår af forsiderne), og lidt variantforsider er der også fundet plads til. En smule i begge bind.

Hulk fans får givet, det de efterspørger og holder af, jeg kvitterer med fire slag i bolledejen.


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Titler: Planet Hulk bog 1 og bog 2

Skrevet af Greg Pak

Tegnet af Carlo Pagulayan, Michael Avon Oeming, Alex Nino, Aaron Lopresti, Tom Palmer og Gary Frank (samt Takeshi Myazawa i bog 2).

Rentegnet af: Jeffrey Huet, Mike Allred, Alex Nino, Tom Palmer, Danny Miki, Sandu Florea og Jon Sibal.

Farvelagt af Chris Sotomayor, Laura Martin, Lovern Kindzierski (samt Christina Strain i bog 2)

Oversat af Thomas Berger

HC, 208 /176 (bog 2) sider i farver

Forlag: Fahrenheit/Farao

Pris: 198,-kr. pr stk.

ISBN139788771762792 & ISBN139788771762808
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar