Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9864
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Udklipdddd.JPG
Nah! For meget ansvar

Min nakke værker og jeg har ondt i hovedet. Ikke det bedste udgangspunkt for noget som helst. Jeg har lige kæmpet mig igennem Lissi & Lis, grufulde 144 sider fra forlaget Forlæns.

Og det gør jeg ikke igen.

Anna Sofie Mørch Bendixen har skrevet og tegnet, og det skulle hun ikke have gjort.

Jeg har overordentlig svært ved at skrive noget positivt om værket, og jeg må tildele den den laveste karakter nogensinde. Undskyld, og hvis jeg tager fejl og bogen er et mesterværk, så er der bare noget fundamentalt, som jeg har misset.

Persongalleriet er sparsomt, illustrationerne hæslige og fuldstændig uden charme.

Det er sådan lidt Beavis og Buttheadagtigt det hele. 2 tøser, skolebørn i 8. klasse og det de nu oplever. Alt sammen samlet i en lille bog, sådan i A2-størrelse, og de forskellige småafsnit har fået hver deres farve. Kapitel 1 er således grøngult, kapitel 2 lysegrønt og så fremdeles. Fikst, men så heller ikke ret meget mere.

På innersleevet laver man lidt sjov med forfatterens navn. Bytter rundt og sådan. Er det sjovt? Det synes jeg ikke? Er der et budskab? Måske. Jeg tvivler dog.

Jeg tænker, at Lilli & Lis – Bedste venner for evigt, som titlen er, er et con amore-projekt. Det må det næsten være.

Hvad skal jeg skrive? Jeg har sat bogen på hylden. Jeg læser den næppe igen, men kan da tage den frem og vise til eventuelle gæster og tegneserieinteresserede, at det her er en bundskraber. For det er det.

På sidste side står der ’ses’. Nej, det tror jeg ikke.

1 stjerne og det er kun for at være flink overfor Forlæns’ redaktør, Torben Hansen.

Titel: Lissi & Kis – Bedste venner for evigt
Tekst og tegninger: Anna Sofie Mørch Bendixen
Forlag: Forlæns
Pris: 200
Format: 144 sider i sorthvid med den lille gimmick at hvert kapitel har sin egen farve. Softcover, sølvomslag.
Isbn: 978-87-91611-73-5
Johan F. Krarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 413
Tilmeldt: 25. okt 2006, 13:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Johan F. Krarup »

En så hård anmeldelse kræver næsten et modsvar:

http://atlasmag.dk/kultur/b%C3%B8ger/hv ... h%C3%A6nge
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af D@niel »

Berti Stravonsky skrev:Alt sammen samlet i en lille bog, sådan i A2-størrelse
Mener du virkelig, at den er så stor? Sådan henad 60x40 cm? Det er voldsomt.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9864
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nej. Det var en fejl. Den er halvt så stor som en A4. Er det ikke B5?

Anyway - jo, det var en fejl.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9864
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Johan F. Krarup skrev:En så hård anmeldelse kræver næsten et modsvar:

http://atlasmag.dk/kultur/b%C3%B8ger/hv ... h%C3%A6nge
Tak Johan. Fedt med nuancer.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af D@niel »

Berti Stravonsky skrev:Nej. Det var en fejl. Den er halvt så stor som en A4. Er det ikke B5?

Anyway - jo, det var en fejl.
Halvt så stor som A4, det er A5. Bare tænk på at tallet angiver, hvor mange gange man har klippet papiret over på midten :D
Vedhæftede filer
A.jpg
A.jpg (14.97 KiB) Vist 6537 gange
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9864
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Johan F. Krarup skrev:En så hård anmeldelse kræver næsten et modsvar:

http://atlasmag.dk/kultur/b%C3%B8ger/hv ... h%C3%A6nge
Men hvad er din holdning, J?

Har du læst bogen, og hvis ja, hvad synes du om den?
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af benadikt »

En modig anmeldelse, Berti, som jeg tager hatten af for. 8)

Allerede forsiden og den side, der er vist i Krarups henvisning, gør, at jeg aldrig kunne finde på at læse mere.

Berti, du bør sætte dig ind i dersens papirstørrelser, det er ikke så indviklet. :)
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev:En modig anmeldelse, Berti, som jeg tager hatten af for. 8)

Allerede forsiden og den side, der er vist i Krarups henvisning, gør, at jeg aldrig kunne finde på at læse mere.
Lækkerhedsfaktoren er helt i bund.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9864
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg håber, at der er folk der læser tegneserien og har enten en anden mening end min, eller deler min og vil poste det her.

Erik Barkmann skrev, at den er charmerende og der er genkendelighed.

Johan MÅ vel også have en holdning, siden han har bragt et link.

En Facebook'er skrev, at tegnestilen var 'stor' i Finland og Sverige. Er det rigtigt?

Andre synspunkter?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Robin »

Berti Stravonsky skrev:Jeg håber, at der er folk der læser tegneserien og har enten en anden mening end min, eller deler min og vil poste det her.

Erik Barkmann skrev, at den er charmerende og der er genkendelighed.

Johan MÅ vel også have en holdning, siden han har bragt et link.

En Facebook'er skrev, at tegnestilen var 'stor' i Finland og Sverige. Er det rigtigt?

Andre synspunkter?
Smag og behag er sære størrelser, som er vanskellige at diskutere! Man kan sige/skrive, hvad man synes og begrunde det, og så kan andre være enige eller uenige.
Forsiden og det eksempel, der er på Atlas i Felix Rothsteins anmeldelse, giver mig ikke lyst til at læse denne udgivelse. Der kommer så meget, og der er 24 timer i døgnet., så jeg må prioritere. Tegningerne tiltaler mig ikke, heller ikke selv om det er på forskelligfarvet papir. Det kunne være fint med lidt indsigt i hvad, der rører sig i hovederne på piger på 14 - 16 år. Men det er ikke nok. Spørgsmål: hvor skriver Barkman om udgivelsen? Linket fører til Felix Rothsteins anmeldelse på Atlas.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af lolsen »

Når jeg læser anmeldelsen (Atlas), lyder den ganske fantastisk og tegningerne kunne jeg givetvis leve med, om end de er uhyggeligt grimme... grimme, grimme, grimme...

Det er sætninger som nedenstående, der specielt fanger min interesse:

"Lissi og Kis. Kis og Lissi. De to hovedpersoner i Anna Sofie Mørch Bendixens mainstreamdebut er bedste venner – for evigt. Sammen bruger de sommerferien til at drive rundt, se film, tage på stranden, filosofere over den perfekte take away-bestilling – og på at ryge lidt bong, kysse en dreng, blive uvenner. Og blive venner igen."

"Den store sommer i grænselandet mellem barn og voksen minder til tider om en punket blanding af de canadiske Tamaki-kusiners suveræne graphic novel Den her sommer [...]"

"[...] bagved ligger et helt batteri af referencer til populærkultur og teenagelivsstil, der tilsammen kommer til at udgøre Lissi og Kis' fælles verden: punkmusik, X-Files, skateboards, junkfood, og en næsten mytologisk dyrkelse af fritid og ferie."

MEN, hvis jeg rent faktisk læste den, er 99% sikker på at jeg ville blive dybt, dybt skuffet og absolut ikke få hvad jeg søgte: Fantastiske Slice-of-Life fortællinger :)

Den her Sommer (Tamaki), kan i øvrigt varmt anbefales :)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9864
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Robin skrev:
Berti Stravonsky skrev:Jeg håber, at der er folk der læser tegneserien og har enten en anden mening end min, eller deler min og vil poste det her.

Erik Barkmann skrev, at den er charmerende og der er genkendelighed.

Johan MÅ vel også have en holdning, siden han har bragt et link.

En Facebook'er skrev, at tegnestilen var 'stor' i Finland og Sverige. Er det rigtigt?

Andre synspunkter?
Smag og behag er sære størrelser, som er vanskellige at diskutere! Man kan sige/skrive, hvad man synes og begrunde det, og så kan andre være enige eller uenige.
Forsiden og det eksempel, der er på Atlas i Felix Rothsteins anmeldelse, giver mig ikke lyst til at læse denne udgivelse. Der kommer så meget, og der er 24 timer i døgnet., så jeg må prioritere. Tegningerne tiltaler mig ikke, heller ikke selv om det er på forskelligfarvet papir. Det kunne være fint med lidt indsigt i hvad, der rører sig i hovederne på piger på 14 - 16 år. Men det er ikke nok. Spørgsmål: hvor skriver Barkman om udgivelsen? Linket fører til Felix Rothsteins anmeldelse på Atlas.
Serielands Facebookside hvor Erik B. kommenterer anmeldelsen.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Robin »

Æv, det var en skam. Jeg er ikke på Fjæsebogen. Men nogle gange kan man godt følge med, hvis en behjertet sjæl poster et link :D Jeg vidste i øvrigt ikke at Seriland havde en Facebookside? Men rak for svar.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 703
Tilmeldt: 11. jun 2006, 12:25

Re: Anmeldelse af Lissi & Kis (Forlaget Forlæns)

Indlæg af Rudi »

Jeg glæder mig til at læse den.
Har læst andre ting af Bendixen, og finder hende enormt morsom.
Så Lissi & Lis skal hurtigst muligt indkøbes.
Besvar