BATMAN bog 1: Jeg er Gotham

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

BATMAN bog 1: Jeg er Gotham

Indlæg af Robin »

batman2.jpg
Batman bog 1: Jeg er Gotham

I december/januar lancerede Forlaget RW DC Universe Rebirth under den danske titel ”DC-Universet genfødt” – en ”paraply overskrift” for alle DC’s superheltetitler i samarbejde med Forlaget Fahrenheit. Der blev udgivet Justice League, og den det drejer sig om her: Batman bog 1: Jeg er Gotham.

Handlingen er kort, at den mørke ridder møder to ”fans”, Gotham og Gotham Girl, to superhelte, som virkelig er super, i forhold til Batman, som er supertrænet. De to Gotham-helte har kræfter som Superman og dog, men ikke alt skal afsløres om dem. Batman er selvfølgelig ikke vildt begejstret, men samarbejder med de to nye, mens han finder ud af mere om deres baggrund. Hvordan samarbejdet går, og hvad det udvikler sig til er en del af kernen i historien, og der er paralleller til Batmans egen oprindelse. Umiddelbart kan det lyde banalt, men Tom King, forfatter og tidligere officer i CIA’s anti – terrorkorps, formår at fortælle en mørk og fængslende Batman historie med fokus på den skumle by Gotham City. Er det Batman, der ”er” Gotham, eller er det den nye helt, der er Gotham, eller er det selve byen, der ytrer sig? Det er heftige sager, det er superheltehistorier jo fra naturens hånd, hvis de er gode, og det er denne, når man går med på universets præmisser, og det vil jeg tilråde, ellers må man læse en anden genre. Der er saft og kraft i denne samling på 7 hæfter. Det første skrevet af Tom King og Zack Snyder i fællig, sidstnævnte holder man enten af eller hader, alt efter temperament; de næste seks er forfattet enbart af Tom King. Kings styrke er den tørre humor samt et strejf af realisme midt i alle superherlighederne og så selvfølgelig det faktum, at han er en god fortæller. Dette ses også i andre af hans ting, for eksempel DC miniserien ”The Omega Men” og hos Marvel ”The Vision”, fortællingen om Vision fra Avengers og hans familie! Dette skyldes måske hans fortid i CIA, men igen også den tørre humor, i nærværende historie ofte leveret af Bruce Waynes tjenende ånd Alfred og kommissær Gordon, men også af Bruce/Batman selv i forskellige situationer.

Hvad så, når det går galt for Gotham Citys nye superhelteduo? Hvad sker der, når de beskylder Batman for alt det, der går ad Arkham til, om man så må sige?
Da sagen spidser til, og kaos bryder ud, må Batman og hans ”hjælpere” i mangel af et bedre ord, gøre op med sig selv om, hvorvidt de nye superhelte er gode eller onde!

Nok for første gang på dansk bliver en ny ”Robin ”introduceret, Duke Thomas. Han var en af hovedpersonerne i en kortlivet serie med titlen ”We are Robin”, hvor en del yngre Gotham-borgere iklædte sig Robins farver og bekæmpede forbrydere, da Damien Wayne (Robin) var ”væk”. Nu dukker Duke Thomas lidt, indrømmet, brat op på Wayne Manors dørtrin og støtter Batman i hans kamp. I en sidebemærkning og spoiler! kan det afsløres, at Batman har planer med ham, Dukes dragt hænger i Bathulen i denne bog, og ovre i Amerika er der lige startet en miniserie med ”The Signal”, som bliver hans hemmelige identitet, og det er som sagt en helt anden historie!

Oversættelsen er udført af Fahrenheits egen Paw Krogsbæk Mathiesen, og det er godt og mundret arbejde, dog ville jeg ikke have oversat det originale ”Master Bruce”, som Alfred titulerer Bruce Wayne, til mester Bruce, men blot have bibeholdt ”Master” – titlen, men det er småting.

Det er drevne tegnere, der er spændt for vognen: David Finch, Ivan Reis og Mikel Janin, og de leverer varen og mere til. Det er detaljeret og, selvfølgelig, lettere overdrevet, men ikke så langt ude, at det forstyrrer denne begejstrede læser.

Alle forsider plus variantforsider er medtaget før hvert hæfte/kapitel. Her i blandt er variantforsider af en så erfaren herre som Tim Sale. Selve bogens forside, synes jeg ved første øjekast, var lidt kedelig, formodentlig på grund af, at den er meget, meget mørk, selv for Batman, der er ikke meget action over den, og så det faktum, at jeg er lidt farveforvirret, så hvis der er mange mørke nuancer, så flyder det ud. MEN hvis jeg sætter den skarpe lampe på, så er det en meget ”Bat” Batman forside! Jeg tror, det er Mikel Janin, der er mand for den. Han er lidt mere rund end de andre nævnte tegnere. Det er en bister Batman, der skuler på dig, med skægstubbe, sammenknebne øjne og klar-til-kast Bat-a-rang.

Der er gæsteoptræden af Justice League, der er skurke i løs vægt, bl. a. sjældent sete Solomon Grundy. Der er splashpages i rigt mål, superflotte – en af dem står der endda "SPLASH" på, en anden er af selve byen Gotham. Alt i alt en rigtig fin udgivelse, Velkommen tilbage RW og Fahrenheit, men ikke mindst BATMAN!

Jeg kan således ikke andet end tyre 5 ud af 6 Bat-a-ranger efter denne bog!

Anmeldt af Henning Braunstein.

Titel: Batman bog 1: Jeg er Gotham
Forfattere: Scott Snyder og Tom King
Illustrationer: David Finch, Ivan Reis og Mikel Janin plus Tim Sale
Oversættelse: Paw Krogsbæk Mathiesen
Forlag: Forlaget RW i samarbejde med Forlaget Fahrenheit
Format: Hardcover, 160 sider i farver
Pris: 264,-
Isbn: ISBN10:9788833040660
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Re: BATMAN bog 1: Jeg er Gotham

Indlæg af D@niel »

Super anmeldelse. Den er skrevet ind i most wanted listen.

Nu er det jo Henning, der skrevet det her, men hvad med dig Robin? Har du læst noget af The Signal?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

D@niel skrev:Super anmeldelse. Den er skrevet ind i most wanted listen. Nu er det jo Henning, der skrevet det her, men hvad med dig Robin? Har du læst noget af The Signal?

Tak for de pæne ord. Der er også umage forbundet med fremstillingen :) Gad vide om ikke Henning B. og Robin er lidt i familie med hinanden :D OG derfor har både Henning og Robin læst The Signal miniserien, der er såd.n lidt "vedhængsagtig" i den forstand, at den er nødvendig, da vi får noget at vide, men ikke meget, som vi ikke vidste fra "We are Robin" forløbet, der kørte i div. Bat - relaterede titler, og som sikkert også findes i samlet form i en tpb. Et OK read!

mvh.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af D@niel »

Hush-hush. Man ved aldrig, hvornår myndighederne beslutter sig for at registrere og kriminalisere hemmelige identiteter. Bare se på Civil War, New Frontier og Watchmen. Det sker hele tiden :?

Ah ja, We are Robin af Lee Bermejo, jeg læste hans Joker (tegnet af Azzarello), der gjorde han det i hvert fald fremragende. Så må jeg jo hellere prøve at få læst We are Robin, inden jeg læser Jeg er Gotham. Jeg kan dog ikke umiddelbart finde en samlet udgave.

Har DC en digital løsning, hvor man kan få adgang til deres tegneserier?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Der jo dccomics.com, men jeg ved ikke, hvor meget der er digitalt, det bruger jeg ikke så meget. Ellers er der den her:
WE ARE ROBIN VOL. 1: THE VIGILANTE BUSINESS
Det er er n tpb. Det stikke Lee Berjemo, der tegner, desværre, han er kun forfatter.

mvh.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af D@niel »

Jeg er heller ikke tilhænger af digitalt. Men der er så mange historier med Batman, jeg gerne vil læse, så hvis jeg kunne få adgang til en masse for en skilling på den måde, så ville jeg gøre en undtagelse. Men det ser ikke ud til, at man kan købe en fri adgang til bagkataloget. Der er ikke kæmpe forskel på prisen på de digitale og de fysiske udgaver. Fx. har de en bundle, der indeholder:

WATCHMEN, BATMAN: YEAR ONE, Y: THE LAST MAN VOL. 1: UNMANNED, KINGDOM COME, JUSTICE LEAGUE VOL. 1: ORIGIN, PREACHER BOOK ONE, WONDER WOMAN VOL. 1: BLOOD, SUPERMAN: RED SON.

Fedt indhold men til 75 dollars, så er det klart mere interessant kun at have halvdelen af bøgerne, men i papirform. Nej, det digitale er ret uinteressant.

I stedet kommer jeg nok til at rende meget mere på biblioteket, biblioteket er fantastisk med superhelte.
Robin skrev:WE ARE ROBIN VOL. 1: THE VIGILANTE BUSINESS.

mvh.
Ah ja tak, den samler #1-6. Serien er jo meget længere, men de seks første er måske nok til, at man lærer noget om Duke Thomas' baggrund?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Der er jo også denne:

https://www.dccomics.com/graphic-novels ... l-2-jokers

Den har de næste 6 hæfter ( 7 - 12), og der kom ikke mere end de 12. Der er nok mere om Duke i The Signal, men vi har ikke hørt så meget til ham efter den, sy's jeg. Der skete jo så meget, Batman, Catwoman.... og det.... :D

mvh.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af D@niel »

Robin skrev:WE ARE ROBIN VOL. 1: THE VIGILANTE BUSINESS

WE ARE ROBIN VOL. 2: JOKERS

mvh.
Mmm, jeg er godt tilfreds med velfærdssamfundet og vores imponerende biblioteksvæsen. Jeg har læst vol. 1. Udmærket, selvom jeg nu tænker: "Hvad var det for noget med Jokerens giftangreb? Er der endnu en historie, jeg skal have fat i dér?" Men nu ved jeg, hvem Duke Thomas er (: Vol. 2 bliver læst inden så længe. Jeg er Gotham senere.
Robin skrev:Der skete jo så meget, Batman, Catwoman.... og det.... :D

mvh.
8) Den tager jeg endnu senere.
Vedhæftede filer
We are Robin.jpg
Duke Thomas.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Enig med dig i betragtninger om bibl. -væsnet. Er det Blågårdsgades bibl., der er dit el. Hovedbiblioteket?

mvh.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af D@niel »

Jeg bor uden for byen, men jeg bruger hovedsagligt Hovedbiblioteket. Dog ofte, at man søger en bog, der ligger på de mindre biblioteker. Så tager jeg min gode jernhest og kører ud til dem, det hyggeligt nok.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Sejt! Jeg bestiller, og så kommer de på lokabibl., og så tager jeg min gode jernhest og kører på lokalbibl. Også hyg' li't. :D

mvh.
Besvar