Torpedo 1972

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Torpedo 1972

Indlæg af GoogaMooga »

Torpedo 1972

Efter 17 års pause skrev Sanchez Abuli et one-shot om sin antihelt, lejemorderen Luca Torelli AKA Torpedo. Titlen, “Torpedo 1972”, blev udgivet af Panini i Spanien sidste år, og allerede nu foreligger der en lækker dansk udgave, takket være initiativrige Faraos, der udgiver alt det klassiske samt denne one-shot.

Den er i farver og i comic book format, en lækker hc i afdæmpede, halvfjerdsernussede farver, for Abuli har hensat historien til 1972, og Torpedo er blevet en ældre herre, fattig og tydeligt svækket af Parkinson’s, der påvirker hans ene hånd. Godt for ham, at det ikke er skydehånden, og godt for læserne, for her får den nye tegner, Eduardo Risso, rigelig mulighed for at udfolde sig i skudvekslinger, så blodet sprøjter.

Risso er lidt af en opkomling, født så sent som i 1959. Han var selv fan af de gamle Torpedo historier, så det var naturlgt for ham at tegne den nye one-shot, omend det må have været svært for ham at følge så tunge drenge som Toth og Bernet. Han kan da heller ikke måle sig med dem, men har alligevel sin helt egen stil, der passer godt i forlængelse af det gamle, netop fordi historien er hensat til 1972. Tynde streger, luftige tegninger, god brug af farveflader, og en dynamisk fortælleglæde med skæve vinkler og dristige POV’s, altsammen i fortællingens tjeneste: denne spinkle historie om et showdown med de unge løver i Caputo familien, et showdown foranledet af en flabet journalist fra Wall Street Journal, der vil hævne, at Torpedo har forgrebet sig på hans kæreste, den snerpede Wendy Durban.

Abuli’s historie er lige til at gå til, med kun få billeder pr. side. Humoren er lidt søgt, som sidekicken Rascal, der skal rette på Torpedo’s sprogbrug, og det er vel i grunden også lidt søgt at åbne historien i en biografsal, hvor “The Godfather" vises. Men den var jo et stort hit i 1972, årets bedste film. Dog, Godfather og så en gammel gangster hitman som Torpedo, det er lidt for åbenlyst, synes jeg.

Jeg kan godt lide, at Torpedo er på røven og bor til leje på et lille frimærke i Bronx. Og at han ikke har samme pull som førhen, hverken med damerne, eller for den sags skyld med kontrakterne. Han er for dyr, og for gammel. En gang i mellem så desperat, at han må skyde efter duer i parken, nammenam. Og Rascal kan dårligt nok holde sig ædru til den opgave, der venter: et showdown med de unge Caputo sønner.

Det hele ender godt nok. Der dræbes, hvor dræbes skal, og enhver får sit. Som læser er man tilfreds og ser ikke denne one-shot som en afrunding, men snarere som et appendiks.

Fire bobler ud af seks mulige
karakter 4 af 6

Torpedo 1972
56 sider, farver, hc
Forlag: Faraos Cigarer
Tegner: Eduardo Risso
Forfatter: Enrique Sanchez Abuli
Oversætter: Julie Wetterslev
ISBN 978-87-93274-86-0

Anmeldt af GoogaMooga
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Torpedo 1972

Indlæg af Karl-E. »

Fin nok anmeldelse Googa, men at kalde Risso en opkomling er altså lidt nedladende. Manden er én af en lille håndfuld nulevende tegnere der har sin helt egen og umiskendelige stil! Han kan fint måle sig med de gamle mestre. Jeg elsker hans streg, allerflottest i mesterværket 100 Bullets! 8)
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Torpedo 1972

Indlæg af GoogaMooga »

Karl-E. skrev:Fin nok anmeldelse Googa, men at kalde Risso en opkomling er altså lidt nedladende. Manden er én af en lille håndfuld nulevende tegnere der har sin helt egen og umiskendelige stil! Han kan fint måle sig med de gamle mestre. Jeg elsker hans streg, allerflottest i mesterværket 100 Bullets! 8)
Det skal ikke tages så bogstaveligt. Manden har fået tre Eisner priser, men i forhold til de tegnere, jeg normalt dyrker, er han altså meget "ung". Ja, kun fire år ældre end jeg. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Torpedo 1972

Indlæg af Jack J »

Allerede i august '17 skrev jeg et indlæg om "Torpedo 1972", og nu har jeg endelig læst albummet (modtog det i går). Stor tak til Faraos Cigarer for at udgive både den gamle serie og '72 på dansk i fin indpakning. :D

GoogaMooga nævner ikke oversættelse eller tekst i sin anmeldelse, og jeg vil lige i den henseende knytte et par kommentarer; Jeg taler ikke spansk og kan derfor ikke vurdere, hvor god oversættelsen er. Jeg har dog ikke grund til at tro, at den ikke er god; Sproget flyder fint. Hvad der dog er uheldigt, er, at oversætteren laver pinlige fejl som at stave "all right" og "i morgen" forkert (nemlig i ét ord). Der er også eksempler på sætninger, hvor der enten mangler et ord eller der er et ord for meget.

Det irriterer også, at basale retskrivningsregler som at sætte apostrof efter ord, hvor der mangler bogstaver for at gengive en udtale (f.eks. efter "hva"), tilsidesættes. Der mangler også mellemrum før tre pausepunktummer. Disse fejl er ikke enkeltstående, men går igen gennem hele albummet. Pinligt, at oversætteren laver disse fejl, og pinligt, at de ikke er fanget i korrekturen.

Men som sagt, et fint album og en fin udgivelse.
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 559
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Torpedo 1972

Indlæg af morlyk1 »

Da jeg tjekkede genudgivelsen af de klassiske Torpedo-historier ud i butikken, syntes jeg papiret så noget tyndt ud og fonten i taleboblerne ikke var den æstetisk skønneste at beskue, så jeg holder mig til mine gamle album.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Torpedo 1972

Indlæg af Jack J »

Okay. Nu er det mere gode vs. dårlige oversættelser og det sproglige, jeg er mest OBS på,så de ting der har jeg ikke gjort noget ud af at checke. Efter sigende skulle den nye udgave af den gamle serie være nyoversat fra spansk, hvorimod den gamle er oversat fra fransk. Jeg har både de gamle danske og de engelske, så jeg har endnu ikke fået købt de nye, men har bestemt tænkt mig det, når pengene er til det.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Torpedo 1972

Indlæg af GoogaMooga »

man kan nu godt skrive "alright" på engelsk, med kun ét "L"
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Torpedo 1972

Indlæg af Jack J »

GoogaMooga skrev:man kan nu godt skrive "alright" på engelsk, med kun ét "L"
Det vidste jeg godt, men ikke på dansk, og udgivelsen er jo dansk.
Besvar