Der er ingen der vil begraves med ham. Det er det tristeste triste.
’Jeg kan ikke finde ud af at tegne’, eller ’det er grimt’, eller ’det ligner ikke’.
De sætninger har du sikkert hørt, hvis du har mødt folk, som prøver at tegne. For det ER svært.
Men som så meget andet her i livet, så kan man øve sig og gradvist blive bedre. Langt de fleste giver dog op, selvkritikken bliver for voldsom og så indstiller man. Ganske forståeligt og menneskeligt. Vi gider ikke nederlag.
Så er der dem, som bliver ved. Stædige krabater, viljestærke sataner som bare vil lykkedes og ikke lader nederlag og kritik gøre andet end at ’næste gang’.
Forkert forlag, spøjs titel by the way, har udgivet en hvid julebog. Den udkommer den 13. december og er en slags procesbog. Det er en afgangsantologi, lavet af sidste hold fra Skolen for tegneseriekunst. Vi følger fire tegneserieskaberes forsøg og endelige resultater. Der er tale om fire debutanter, og det der har lavet, er selvfølgelig ikke fuldgode færdige tegneserier, som sparker røv og kommer til at vælte julehandelen.
Lur mig dog, at vi også i fremtiden kommer til at bemærke navnene Lisbeth Frølunde, Jakob Birk Nielsen, Tilde Stege og Heidi Stoklund.
For de er de fire tegnere vi følger. De gør det alle ret godt.
Albummets titel er Sidste, og det er også sidste udgivelse fra skolen. Skolen, som er stiftet af Halfdan Pisket og som også har undervist der siden 2015, ophører. Sidste er dermed sidste udgivelse.
120,- koster den. Jeg tror, at oplaget er beskedent. Så meget mere årsag er det, tænker jeg, til at kontakte forlaget og nappe den. Disse småudgivelser har det med at forsvinde, så vaks ved havelågen, ellers er de borte.
Hvo’n med kvaliteten? Jamen, ser du. Den er skam overraskende høj. Jeg læser bogen som en buffet med fremmed mad. Det ser mærkeligt ud, larver, myg og den slags. Det lugter og dufter. Kribler og krabler og noget af det, ser faktisk både grimt og ulækkert ud. Men tag det i munden, læs det med din tunge og dine øjne og som med alting her på jord. Vend tilbage til det, og du ser straks mere ind i det.
I bogen er der flere gode sager. The free nipple af Heidi Stolund er en herlig lille sag. Hvordan kan jeg forstå af Lisbeth Frølunde ligeledes.
Men i virkeligheden er det forkert at fremhæve enkelte fremfor andre. Alle bidrager med spændende streger, og selvom der ikke umiddelbart er nogen Messi’er iblandt, så skal man aldrig sige aldrig.
3 gode debuthjerter
Titel: Sidste
Tekst: Diverse
Illustrationer: Diverse
Format: Softcover, 144 sider i sort og hvidt
Forlag: Forkert forlag
Pris 120,-
Isbn: 978-87-970846-0-1
NB - Jeg kunne ikke finde et billede af bogens cover, så jeg stjal et andet fra nettet
Sidste
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt: