Max Jordan – En våd affære

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af GoogaMooga »

Du skal nok få de tre anmeldelser, hvis du til gengæld gider læse hans kommentar ordentligt. Han starter ud okay, "efter min vurdering", men så affejer han i andet afsnit, og i tredie udråber han fem tegneserier som en standard, alt andet skal sammenlignes med. Det holder bare ikke, for det er her, han tager patent, og ikke tolererer, at jeg måtte mene noget andet. De fem albums har deres fortalere, men det har Tillieux's ting også. Så selv hvis vi læner os op ad en kritisk konsensus (udover den hjemlige andedam), holder det ikke. Det kunne jo være, at jeg og andre sidestiller Tillieux med disse tegnere, jeg ville endda sætte ham højere. Endelig vil jeg medgive, at de korte historier kan trække ned, men da de kun udgør en trediedel, og da tegningerne er i orden, kan det maks blive en sjettedel, der skal trækkes ned. Da vi ikke giver halve stjerner, har jeg tilladt mig at runde op fra 5.5 til 6 stjerner.
Erling Søby skrev:Jeg har købt og læst den, og anmeldelsens 6 ud af 6 stjerner er - efter min vurdering - skudt langt over målet. Selv hvis man accepterede, at det bedste Max Jorden var til topkaraktér (hvilket det ikke er), så ville en topkaraktér til denne udgivelse, som ikke rummer det bedste Max Jordan, stadig være langt over målet.

Tillieux er en jævnt god Franquin-imitator, og historierne svinger mellem det udmærkede og det temmelig jævne. Især de korte historier er temmelig ligegyldige. Jeg vil lande på 3, måske 4 stjerner, men absolut heller ikke mere.

Og så lige en bemærkning om karaktérgivning i al almindelighed: Hvis en karaktérgivning skal give nogen mening, så må det være for en sammenligning med tilsvarende værker. Her er 6 stjerner et mesterværk - De 7 krystalkugler, Tintin i Tibet, Det gule mærke, Z som Zorglub og Smølf den Store er mesterværker. Det er den tyndere ende af Max Jordan ikke på nogen måde.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Erling Søby »

Berti (til Googamooga):
Skriv dog privat til manden.
Nej tak, det vil fortsætte i det uendelige. Jeg har virkelig andet at bruge min sparsomme fritid på ...

En enkelt bemærkning til Googamoogas ovenstående indlæg: Han kunne have valgt, at svare nogenlunde sådan på mit oprindelige indlæg. Så kunne vi godt have fået en konstruktiv debat. Det valgte han ikke at gøre, og derfor står vi hvor vi står nu.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af redneck »

Suk - for en tråd!

Jeg vil bare lige minde om denne gamle tråd, hvor Googa selv var kritisk over for en anmeldelse: http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... =4&t=19785. Det kom der faktisk en udmærket diskussion ud af - ikke specielt fordi jeg selv er med i den midterste tredjedel af den. Men fordi den endte med følgende fra Lars S:
Har selv været medlem af et Bowie-forum i flere år - men til sidst var der mere intern mundhuggeri end Bowie på programmet. Så bliver man sgu bare træt i hovedet til sidst.
Som Robin så svarede dette til:
Og tillad så en fra de slumrende masser at ytre, at dette sidste ALDRIG vil ske herinde! For her er vi OGSÅ rummelige og forstående overfor anderledes læsende samt de, der har en anden smag end en selv.


Det skal så være mit eneste mæglingsindlæg i denne strid. Og så har jeg endda ikke engang sagt det selv!
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev:Du skal nok få de tre anmeldelser, hvis du til gengæld gider læse hans kommentar ordentligt. Han starter ud okay, "efter min vurdering", men så affejer han i andet afsnit, og i tredie udråber han fem tegneserier som en stand augustrd, alt andet skal sammenlignes med. Det holder bare ikke, for det er her, han tager patent, og ikke tolererer, at jeg måtte mene noget andet. De fem albums har deres fortalere, men det har Tillieux's ting også. Så selv hvis vi læner os op ad en kritisk konsensus (udover den hjemlige andedam), holder det ikke. Det kunne jo være, at jeg og andre sidestiller Tillieux med disse tegnere, jeg ville endda sætte ham højere. Endelig vil jeg medgive, at de korte historier kan trække ned, men da de kun udgør en trediedel, og da tegningerne er i orden, kan det maks blive en sjettedel, der skal trækkes ned. Da vi ikke giver halve stjerner, har jeg tilladt mig at runde op fra 5.5 til 6 stjerner.
Erling Søby skrev:Jeg har købt og læst den, og anmeldelsens 6 ud af 6 stjerner er - efter min vurdering - skudt langt over målet. Selv hvis man accepterede, at det bedste Max Jorden var til topkaraktér (hvilket det ikke er), så ville en topkaraktér til denne udgivelse, som ikke rummer det bedste Max Jordan, stadig være langt over målet.

Tillieux er en jævnt god Franquin-imitator, og historierne svinger mellem det udmærkede og det temmelig jævne. Især de korte historier er temmelig ligegyldige. Jeg vil lande på 3, måske 4 stjerner, men absolut heller ikke mere.

Og så lige en bemærkning om karaktérgivning i al almindelighed: Hvis en karaktérgivning skal give nogen mening, så må det være for en sammenligning med tilsvarende værker. Her er 6 stjerner et mesterværk - De 7 krystalkugler, Tintin i Tibet, Det gule mærke, Z som Zorglub og Smølf den Store er mesterværker. Det er den tyndere ende af Max Jordan ikke på nogen måde.
Hvis det nu var SMT, Gimli eller en helt tredje, Googa, som havde skrevet hvad Erling skrev, ville vi så have en lignende situation?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af GoogaMooga »

Da de jo så ikke har trollet mig i elleve år, altid været negativ overfor mig, ville jeg nok have bevaret fatningen og i stedet givet dem, hvad jeg skrev ovenfor.

Som sagt, hvis du låser kommentarfeltet til anmeldelserne, kan Erling jo skabe sig lige så tosset han vil på forummet, det går så ikke udover min troværdighed som anmelder. Men det vil du ikke.

Der er en dobbelt standard her: Jeg må ikke tale i absolutter, men Erling må godt, for han har lov til at sige sin mening.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Erling Søby »

Det er en meget langsom retræte, Googamooga. - Hvornår kan vi imødese dit allersidste indlæg?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev:Da de jo så ikke har trollet mig i elleve år, altid været negativ overfor mig, ville jeg nok have bevaret fatningen og i stedet givet dem, hvad jeg skrev ovenfor.

Som sagt, hvis du låser kommentarfeltet til anmeldelserne, kan Erling jo skabe sig lige så tosset han vil på forummet, det går så ikke udover min troværdighed som anmelder. Men det vil du ikke.

Der er en dobbelt standard her: Jeg må ikke tale i absolutter, men Erling må godt, for han har lov til at sige sin mening.
Ja. Erling, du, jeg, Ruder Konge med. Vi må godt ytre os.

Det er et debatform, og på samme vis har vi en forside med kommentarer. Dette ændres ikke.

Måske skulle du så, kære G, tælle til 20 eller mere, hvis Erling kommenterer. Så ville vi ikke have haft nogen ballade.

Den gode Erling er ikke en troll, men HVIS han var, så ville det bedste jo være at ignorere ham.

Tænk over det fremover, og i øvrigt velkommen tilbage til vores alle sammen forum.
Brugeravatar
JAlbertsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 284
Tilmeldt: 24. aug 2005, 21:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af JAlbertsen »

Erling Søby skrev:Og så lige en bemærkning om karaktérgivning i al almindelighed: Hvis en karaktérgivning skal give nogen mening, så må det være for en sammenligning med tilsvarende værker. Her er 6 stjerner et mesterværk - De 7 krystalkugler, Tintin i Tibet, Det gule mærke, Z som Zorglub og Smølf den Store er mesterværker. Det er den tyndere ende af Max Jordan ikke på nogen måde.
En bemærkning til din bemærkning om karaktergivning generelt:

Hvis man læser Undervisningsministeriets bekendtgørelse om anvendelse af 7 trins skalaen finder man blandt andet denne side. Heraf fremgår det at skalaen i lighed med de internationale ECTS karakterer skal forstås således:
A/12 De bedste 10 procent
B/10 De følgende 25 procent
C/7 De midterste 30 procent
D/4 De næste 25 procent
E/02 De svageste 10 procent

Hvis H.C. Ørsted, Niels Bohr eller deres ligemænd kunne gå op til eksamen i Fysik igen ville de højst kunne få karakteren 12. Men det betyder jo altså ikke at alle andre der opnår denne karakter er lige så gode, det betyder blot at de også er i de bedste 10%.

Jeg ved ikke om der er nogen der har forholdt sig så konkret til hvordan man ønsker karaktererne anvendt på serieland.dk, men en tilkendegivelse af om 6 stjerner betyder at en udgivelse er blandt de 1%, 10% eller 20% bedste gør jo en afgørende forskel på fortolkningen.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Gimli »

Og for at gøre forvirringen komplet, så blev den "nye" karakterskala oprindeligt indført med beskeden om, at der ikke længere skulle gives relative karakterer. Altså at karakteren ikke skulle være en vurdering af spredningen på det konkrete hold/klasse - men hver enkelt elev skulle vurderes ud fra en "fejlfindingsforståelse". :lol: :lol: :lol: Når der så laves en forventet %-fordeling, så er den tankegang jo undergravet af ministeriet selv - for hvem har det fulde overblik af alle studerende på alle årgange inden for et givet fagområde?

Pointe - vurderinger af præstationer kan ikke gøres til en naturvidenskabelig disciplin! Der vil altid være et subjektivt element i en karaktergivning. Det vigtige er at præmisserne for vurderingen tydeliggøres. Og på det felt kan man i hvert fald ikke beskylde Googa for at spille med fordægte kort.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Berti Stravonsky »

Interessante indspark og det åbner måske for at vi (atter) skal kigge dybere i karaktergivningen.

Umiddelbart synes jeg det dog ikke. Googa gi'r topkarakter, og det er fjong. Erling og andre med, ligger lavere. Og også dette er fjong.

Jeg vil også gerne, at I alle vurderer det med om karaktererne skal bruges til at sammenligne med. En Capezzone Rasmus Klump kan sagtens score en 5'er, og det betyder ikke nødvendigvis, at den er bedre eller ringere end en Tintin på 4.

Blot at den indenfor sin genre opnår en høj score.

Når Neuer redder et straffespark og ellers har stået en brandkamp lørdag eftermiddag og få topkarakter i Kicker, så er han ikke nødvendigvis en bedre fodboldspiller end Messi, som bare var 'almindelig' den dag.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev:Interessante indspark og det åbner måske for at vi (atter) skal kigge dybere i karaktergivningen.

Umiddelbart synes jeg det dog ikke. Googa gi'r topkarakter, og det er fjong. Erling og andre med, ligger lavere. Og også dette er fjong.

Jeg vil også gerne, at I alle vurderer det med om karaktererne skal bruges til at sammenligne med. En Capezzone Rasmus Klump kan sagtens score en 5'er, og det betyder ikke nødvendigvis, at den er bedre eller ringere end en Tintin på 4.

Blot at den indenfor sin genre opnår en høj score.

Når Neuer redder et straffespark og ellers har stået en brandkamp lørdag eftermiddag og få topkarakter i Kicker, så er han ikke nødvendigvis en bedre fodboldspiller end Messi, som bare var 'almindelig' den dag.
En 5'er er bedre end en 4'er. Længere er den ikke.
Står Neuer fantastisk og redder alt og er til en 6'er og Messi kun har en almindelig 5'er dag så var Neuer bedre på dagen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Lars S »

:roll:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Berti Stravonsky »

Antaeus skrev:
Berti Stravonsky skrev:Interessante indspark og det åbner måske for at vi (atter) skal kigge dybere i karaktergivningen.

Umiddelbart synes jeg det dog ikke. Googa gi'r topkarakter, og det er fjong. Erling og andre med, ligger lavere. Og også dette er fjong.

Jeg vil også gerne, at I alle vurderer det med om karaktererne skal bruges til at sammenligne med. En Capezzone Rasmus Klump kan sagtens score en 5'er, og det betyder ikke nødvendigvis, at den er bedre eller ringere end en Tintin på 4.

Blot at den indenfor sin genre opnår en høj score.

Når Neuer redder et straffespark og ellers har stået en brandkamp lørdag eftermiddag og få topkarakter i Kicker, så er han ikke nødvendigvis en bedre fodboldspiller end Messi, som bare var 'almindelig' den dag.
En 5'er er bedre end en 4'er. Længere er den ikke.
Står Neuer fantastisk og redder alt og er til en 6'er og Messi kun har en almindelig 5'er dag så var Neuer bedre på dagen.

Så du skelner ikke mellem Strids Mimbo Jimbo og andet fra børneskuffen, og fx Blueberry?
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af marius »

Berti Stravonsky skrev:

Så du skelner ikke mellem Strids Mimbo Jimbo og andet fra børneskuffen, og fx Blueberry?
Jeg synes det er forkert at skelne. Børnelitteratur fortjener at blive taget alvorligt og de bedste værker ligger på niveau med det bedste inden for “voksenskuffen”.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Max Jordan – En våd affære

Indlæg af Berti Stravonsky »

marius skrev:
Berti Stravonsky skrev:

Så du skelner ikke mellem Strids Mimbo Jimbo og andet fra børneskuffen, og fx Blueberry?
Jeg synes det er forkert at skelne. Børnelitteratur fortjener at blive taget alvorligt og de bedste værker ligger på niveau med det bedste inden for “voksenskuffen”.

Enig i det sidste. Der er vanvittigt meget godt at hente dernede.

Hvad det første angår, er jeg mere i gråzonen. Faren er nemlig, tænker jeg, at tegneserier for børn nemt får det svært, hvis man fx skal sammenligne med de voksne tegneserier.
Besvar