Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Og de folk her? De spiller måske også franske klovne?

Ryggen grå og titlerne står så flot. Øverst de fem magiske bogstaver, tre konsonanter og to vokaler. Hergé. Cover glat med en glinsende raketfast Tintin og en Haddock i knibe, også glinsende. Ryggens titler gentages og sort i gult står der 'Det samlede eventyr'.

Og det var jo dét det var, et eventyr som snigløb både russerene, amerikanerne og andre, som tumlede med at rykke op og se Jorden lidt bortefra. Her er de to herlige Tintinalbum om månerejsen, MIssion til Månen og De første skridt på Månen. Man bemærker, at Månen har fået et stort M, og det er fint nok. Det er valgfrit, og er man ikke vant til dette, så er det altså derfor.

Et eventyr, altså, for Hergé fulgte med og i 1953 og i 1954 udkom de to månealbum. Hele 15 år inden Apollo 11 i 1969, og også inden Sputniksatelitten i 1957. Du har gættet, at jeg sidder med Cobolts nye gamle Tintin, en jubilæumsudgave i anledning af 50-året for menneskets første skridt på Månen.

En lækker sag, hardcover, 128 sider i farver, 23 x 30,5 og pompøs i reolen. Niels Søndergaard med ord og fint og flot er det. To Tintineventyr i ét, det er genialt og så er der ekstramaterialet...

Eller vent. Der er ikke noget. DER ER IKKE NOGET!

Ja ja. Rettigheder med garanti og fint nok. Men for pokker da.

Eller som Kaptajn Haddock sikkert ville brøle "FOR UGLEN I HULEN OG FOR POKKER DA. FOR SYV TUSINDE KLAMHUGGERE OG AMATØRER. SURE SALTE KRABBER OG ELENDIGE SKRIDESPRÆLLERE" og mere af samme skuffe.

For det er godt nok ærgerligt, at man ikke markerer og ophøjer denne udgivelse med skitser, avisforsider, fotos, optegnelser, anmeldelser, processerne mm. Her er der jo tale om en markering, en højtideliggørelse og så er der bare nada at finde. Det er en vældig skuffelse og man kan stille sig selv det spørgsmål, hvorfor uglen i der ikke er fundet plads? For synd er det, og ja - rettigheder sikkert, men øv og øv og øv.

Albummet udkom den 22. maj, altså et par uger siden, Hergés fødselsdag, og heller ikke noget som helst om Hergé kan man finde. Igen øv. Og ja - der er skrevet stolpe op og stolpe ned om både reporteren og hans meriter og om Georges Remi, men her i en jubilæumsudgave er der intet. Øv.

Nå - vi overlever nok, og der er jo absolut intet at komme efter i de to album. Du har jo læst dem tynde og lasede, så handlingen kender du.

Det er en stor fornøjelse at læse dem igen, både som solovoksen og som far for ens knægt, som jeg allerede nu spår, bliver en tegneseriemand. Han elsker historierne, og kender indtil videre til de mere højt roste af slagsen, Soltemplet, Krystalkuglerne og den slags. Favoritten er dog stadig gorillaen Ranko fra Den sorte ø, og fint nok.

Han kan også lide månealbummene, om end han savner en mere synlig trussel og fare, end det vi finder i begge album. Den der fart over feltet er ikke helt så markant i disse to album. Der er undren og uvished, forklaringer og accept, hævn og personlige opgør og selvfølgelig den intensitet der nu ligger i det suverænt fantastiske, at man rejser til Månen og kommer retur. Det ER da så eklatant fantastisk. Synes jeg og er voksen, men knægten er ikke helt med. Måske er han for ung. Seks år er jo ingenting.

Til gengæld er han ret vild med, og jeg med, Tournesols tosserier. Og Duponternes. Jeg har læst (eller hørt) endda flere gange, at der i disse to album er for meget spas. Tjoe, det kan jeg sagtens følge og til dels være enig i. Men kun til dels, for det er da præcis disse tosserier, som jeg husker albummene for. En whisky der flyver, skæg der vokser, og sprællemanden Tournesol (nu franske klovne) fabelagtig både som tosse og som alvorlig. Sekvenserne hvor Tournesols handicap med at høre, og vores hovedaktører som bemærker dette. Klassisk.

Paradoksalt er især Mission til Månen præget af mange ruder. Disse mange skift optræder ellers normalt for at eskalere en stemning og en spænding, og paradokset er jo, at SÅ forbistret meget sker der jo heller ikke i netop dette album.

Det gør der heller ikke i De første skridt, uagtet at skroget Wolff og Oberst Boris er nogle børster. Den suspense som det at forlade folk på Månen fx og i det hele taget vende levende tilbage til Jorden, er lidt fesen. Det er mere måneeventyret end selve det at skrive spændende spænding, som trækker læsset. Ok, som sådan, men ingen af de to album står bragende højt i min bevidsthed, hverken som spændende og intense fortællinger eller som sekvensmindeværedige. Jeg husker bedst albummene for de gags der er.

Man kunne også skrue lidt op for det mavesure og kritisere nogle af de absurditeter, der er i albummene, fx at Wolff tager en tur ud i det store sorte, men det er jo fjollet. Med vores tegneseriefigurer og disses universer, accepterer vi jo forlods næsten alt. I Tintin'erne er der fyldt godt op med utroværdige og utrolige sager, og det æder vi jo. Slubrer det i os, og sådan er det også i Månerne.

Nå. Jeg er skuffet over, at man i en jubilæumsudgave ikke gør mere ud af det, og ingen af de to album står højt i min Tintinstjernehimmel. Omvendt er Hergé selv på mindre gode dage bare alligevel god, og selve albummets ydre er ok. Ok lyder lidt tungt og kedeligt, og ja - det er rigtigt nok. Der er ikke de sædvanlige kærtegn over værket. Sorry to say.

3 stjerner bliver det til.

Titel: Tintin på Månen - Det samlede eventyr
Skrevet af: Hergé
Tegninger og farver: Hergé
Oversættelse: Niels Søndergaard
Forlag: Cobolt
Format: Hardcover, 128 sider i farver, 23 x 30,5 cm
Pris: 298,-
Isbn: 978-87-7085-762-8
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Antaeus »

Der bruges KUN store bogstaver i titlen :wink:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Berti Stravonsky »

Læs bagsiden, Antaeus
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev:Læs bagsiden, Antaeus
Så det er bagsiden du refererer til, det kunne jeg ikke se.
Men det kan jeg så ikke for jeg har ikke albummet og har heller ikke tænkt mig at købe det. Hvorfor skulle jeg det når jeg allerede har de to album stående.

Angående karakteren så er der ret mange, der sætter især det første månealbum som det allerbedste. Personligt synes jeg også det er fremragende, men dog ikke blandt top 5. Jeg husker det især for at det var her Tournesol faktisk kunne høre og fremstod rigtig intelligent, det spændende omkring de skulle til månen og så er der også sprællemand episoden, som måske nok ikke er lige så rigtig som "fransk klovn", men fungerer langt bedre. Og så husker jeg i den grad filmudgaven, der var super spændende.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ja. Jeg holdt også meget af filmudgaven.

Månerne har jeg da holdt af, men ikke i toptoppen, her er Soltemplet stadig min numero Uno.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1844
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Erling Søby »

Det er måske ikke Hergés allermest medrivende historie, men det er en teknisk og ambitiøs bedrift på niveau med James Joyces Ulysses. Og alene for dét vil jeg give fem stjerner. Det er så afgjort også bedre end det meste andet indenfor tegneseriens verden. At Berti kun giver tre stjerner er simpelthen et fejlskud i stort format.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Berti Stravonsky »

Altså karakteren 3 er jo god.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1844
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Erling Søby »

Karakteren 3 svarer til middelgod, Berti. Og månealbummene er altså mere end bare middelgode. Lad mig illustrere det: Hvis du anbringer alle Tintin-albummene på en 6-skala, så vil det nogenlunde se således ud:

6 - De syv krystalkugler, Soltemplet, Tintin i Tibet, Tournesol-affæren, Enhjørningen, Rackham
5 - Tintin på månen, Ottokars scepter, Castafiore, Den blå lotus, Koks i lasten, Den sorte ø
4 - Den mystiske stjerne, Det sorte guld, Rute 714, Krabben
3 - Congo, Amerika, Faraos cigarer, Picaroerne, Knuste øre

Så med et 3 placerer du Tintin på månen på niveau med fx Picaroerne, hvilket åbenlyst er absurd, da kvaliteten er langt højere. Eller også må du rykke alle albums nedad: Hvis Månen kun er til 3, så må Picaroerne være til 1. Og det er lige så absurd, da det er langt bedre end det.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Antaeus »

Berti er selvfølgelig i sin fulde ret til at synes at månealbummene er middelgode og til karakteren 3.
Personligt er jeg uenig og mener de er noget bedre.

Nogle mennesker synes at Faraos Cigarer eller Rute 714 er de bedste album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tre eller fire er for mig ikke så væsentligt. Tidligere var en 3'er på min skala et godt album, men efter et indspark fra Karl_E og den tråd der fulgte, ændrede jeg fra god til middel.

Månealbummene er gode og klart bedre end en gennemsnitstegneserie, indiskutabelt og havde de stået alene, så ville en middelkarakter være for lidt. Men nu ER der tale om et jubilæumsalbum til næsten 300,- og vi får absolut ikke noget nyt. Et hardbackalbum uden andet end det, vi allerede kender. Som endda skulle markere en 50-årsdag.

Det er samme gode vin på nye flasker, og fraværet af pomp og pragt hakkede.

Tre? Fire? Er det ikke lidt ligegyldigt?

Carsten har jo ofte skrevet, at vi her på sitet gør os (for) meget i karakterer, og i dette tilfælde vil jeg faktisk give ham ret. Læs i stedet anmeldelsens ord og argumenter ud fra dem. Er Mission til Månen et halvkedeligt album? Er det ikke lidt af en halvtrist Hitchcock med Wolff og Boris' svinestreger til sidst i De første skridt på Månen? Og med Hitchcock mener jeg opbygningen af en spændingsfortælling, hvor der lægges spor, bygges op etc.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det knuste øre ligger i den tunge ende i Erlings oversigt. Her er jeg uenig. Et album med en helt særlig dyster stemning. Med mordforsøg og djævle. Med en farlig og uligevægtig øverstkommanderende og den slags. Jeg elskede den grumme nedtonede stemning som barn, og nu efter at have genlæst albummet, så holder grundstemningen, og albummets nerve er intakt.

Sydney og ufoer og den slags. Jeg elskede at lytte til hørespillet samtidig med at jeg høvlede og rååd (frygteligt ord at se på, rååd, rå åd men det ligger godt i munden) alt lige fra savate til sandhedsserum, indfødte og maskingeværsalver og var totalt solgt over erindringsfortabelsen til sidst. Flight 714 til Sydney er slet slet ikke ringe.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Antaeus »

Det er altid interessant hvad man giver i karakter for det er et absolut standpunkt man kan tage og føle på. Og hvad du giver kan vi andre i princippet ikke diskutere, men bare være enige eller uenige i. Personligt synes jeg altid det er interessant hvad andre giver i karakterer. Personligt er jeg vel på en 5'er selv om den ikke er fuldstændig frisk i erindring. Og så er der selvfølgelig ordene, der følger som skal læses med.

At det er gammel vin på nye flasker eller at det koster meget gør hverken albummet dårligere eller bedre i mine øjne, men det kan bestemt gøre noget for om jeg ønsker at købe den. Men det er jo igen hvordan man vurderer. Når jeg giver karakterer så er prisen ikke med i karaktergivningen. Det er for mig en helt anden vurdering om jeg har lyst til at give prisen, som afhænger af en række faktorer.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Berti Stravonsky »

Antaeus skrev:Det er altid interessant hvad man giver i karakter for det er et absolut standpunkt man kan tage og føle på. Og hvad du giver kan vi andre i princippet ikke diskutere, men bare være enige eller uenige i. Personligt synes jeg altid det er interessant hvad andre giver i karakterer. Personligt er jeg vel på en 5'er selv om den ikke er fuldstændig frisk i erindring. Og så er der selvfølgelig ordene, der følger som skal læses med.

At det er gammel vin på nye flasker eller at det koster meget gør hverken albummet dårligere eller bedre i mine øjne, men det kan bestemt gøre noget for om jeg ønsker at købe den. Men det er jo igen hvordan man vurderer. Når jeg giver karakterer så er prisen ikke med i karaktergivningen. Det er for mig en helt anden vurdering om jeg har lyst til at give prisen, som afhænger af en række faktorer.

Det er jo en af vores ofte debatterede problemstillinger, hvorvidt indpakningen og hele den øvre baggage skal tælle med. Det synes jeg, at den bør gøre. Jeg mener, at det er hele værket, som anmeldes. Derfor kan to ens Tintin'er eller Barks'er udløse forskellig karakter.

En Tintin som vi kender den, softcover med rød ryg uden noget som helst andet end selve historien, får i min optik, ikke samme karakter som en luksusudgave af præcis det samme album. Nemlig fordi der er så meget andet og mere, som er guf. Hvis ikke at man skulle anmelde hele værket, med alle dets ekstra finesser, skitser, forsider, fx interviews og andre ekstrating, så kunne man jo ligeså godt scrolle tilbage og standardgive samme karakter, som det første softcoveralbum fik.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Gimli »

Fordelen ved at have en "gennemgående" anmelder ligger i, at man over tid kan vurderer hvor ens bedømmelses-kriterier harmonerer og adskiller sig fra hinanden, og dermed kan "oversætte" vurderingen så den stemmer lidt bedre til ens egne præferencer.

Et af de forhold jeg kigger efter i Bertis anmeldelser, er når han angiver at albummet er for "mørkt" eller lignende. Ok - det er et område jeg tænker lidt anderledes end Berti. Hvis dette indgår i anmeldelsen som en medvirkende årsag til bedømmelsen, hæver jeg typisk vurderingen med 1 - så rammer jeg oftere den karakter jeg ville give albummet.

Jeg er så glad for, at der findes en anmelder, der kommer omkring så mange album. Det har hjulpet mig meget i udvælgelsen af de titler jeg vil købe. Tak for indsatsen Berti.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin på Månen - Det samlede eventyr

Indlæg af Carsten Søndergaard »

I skulle have deltaget i Tintin på Månen-arrangementet i Arnold Buscks boghandel på Købmagergade i København i den forgangne uge. Så havde Marvel-Morten fortalt jer, hvordan det hele hænger sammen. Også selv om han mener, at Enhjørnings hemmelighed er det ypperste Tintin-album!

Men publikum var meget langt fra Serielands debattører aldersmæssigt. Faktisk var det en glæde og en fornøjelse at se det ganske ungdommelige publikum, der mødte op for at lytte til samtalen mellem Lauge Hendriksen fra Tintin Podcast og Marvel-Morten.
Vedhæftede filer
Tintin-paa-Maanen-Arnold-Busck-2019-5.jpg
Tintin-paa-Maanen-Arnold-Busck-2019-4.jpg
Tintin-paa-Maanen-Arnold-Busck-2019-3.jpg
Tintin-Arnold-Busck-Lauge-og-Morten-3.jpg
Besvar