KORS OG KLINGE 1: Von Kreuz' Blodlinie

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

KORS OG KLINGE 1: Von Kreuz' Blodlinie

Indlæg af Robin »

Kors & Klinge 1. Von Kreuz' blodslinie

K k 1.jpg
Så skal vi ha’ fat i kappe og kårde, måske ikke så meget kappe, men kårderne, dem bliver der brug for! I E-vokes Kors og Klinge fægtes der vildt og voldsomt, gerne med to klinger, én i hver hånd, Der tales også en del, og det kan ved første gennemlæsning godt gå ud over flowet, da der er meget, læseren skal forholde sig til en del informationer samt holden styr på flere handlingsforløb og karakterer, men det klarer man med en eller to gennemlæsninger mere. Tre i én om man så må sige, og det er jo altid godt!

”Trediveårskrigen hærger i det centrale Europa, som er én stor slagmark, der præges af brutalitet og hungersnød. Under disse farlige omstændigheder krydses en ambitiøs prins, en skruppelløs kurtisane og en dygtig musketers skæbner...” skriver forlaget. På første side kommer vi ind midt i jagten på en kvinde og hendes to børn, der flygter gennem en skov forfulgt af den ”onde” ? greves mænd. Vi ved det ikke, men det får man mere at vide om, som handlingen skrider frem. På 5. side af historien (albummets s. 13 bliver ”helten” introduceret i en mægtig fægtekamp (gåseøjne, for ikke at afsløre for meget), der er hoppet 31 år frem i tiden, og er dette mon det ene af de to børn fra skoven?

Albummet vil meget. Der springes fra karakter til karakter på en lidt abrupt måde, så man skal holde hjernen godt placeret mellem ørerne, mens vi er kørende! Selve intrigen og hovedpersonerne og bipersoner, en del, 30-årskrigen som ramme og nogle mystiske børnedødsfald, der fokuseres lidt mere på i slutningen, og som umiddelbart ikke har noget med historien at gøre, men som sikkert bliver afklaret i bind 2 er blot en del af hele herligheden. Jeg måtte sætte mit læsetempo ned og læste albummet flere gange, og hér kan man så sige, at der er ”value for money”, thi de 64 sider fylder meget i hvert fald i denne læsers tid. Som skrevet vil albummet meget og kommer også i mål, noget gemmes til næste bind, og det må siges at være i orden.

Illustrationerne er fine, lidt karikerede, og det passer godt til den tid, det hele foregår i. Almindelige mennesker, flertallet, havde ikke meget at råbe hurra for. En historielærer jeg havde i folkeskolen, var meget glad for ordet ”skiden” brugt til at beskrive almuen og fattige generelt. Udsagnet ”Det var en skiden tid”, eller ”de levede under skidne forhold” blev jævnligt brugt, når det var betimeligt. Af og til må jeg lige kigge nærmere på tegningen for at se, hvem der er afbildet, det er især når karaktererne ses på afstand.

Med hensyn til farvelægningen, så ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal mene. På de fleste sider er der en grundfarve, som bestemt underbygger stemningen, og der er forskellige nuancer af grundfarven. Det kan godt blive en anelse for meget i mine øjne, med et par sider i røde nuancer, så et par i gråt, så gullig/okker, nogle i brunligt, så tilbage til rød etc. Men som sagt er det med til at skabe stemning. Mine sarte øjne kan dog godt lide at tingene har den farve de har, at der er lidt mere variation. Smag og behag!

64 sider for 169,- er et godt køb! Indbinding, papirkvalitet er fint, nogle vil mene lidt vel blankt, men igen: smag og behag. Sproget flyder naturligt og forstyrres ikke af trykfejl. Dette står Lea Mejdahl Christensen fermt for. Der er en lille introduktion til Trediveårskrigen i starten af albummet. Vil man have det fulde udbytte, kan det være en god idé selv at læse lidt op på denne del af Europas historie. Serien er i to album, og sidste og afsluttende del udgives i april 2020, oplyser E-voke. Det er jo snart! Jeg giver fire skarpe klinger - to i hver hånd!


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Titel: Kors & Klinge 1 – Von Kreuz' blodlinie.
Tegner og forfatter: Stefano Casini.
Oversættelse: Lea Mejdahl Christiansen
Forlag: E-voke
ISBN nr.: 978-87-93952-01-0.
Pris: 169,-
Udstyr: Hardback, 64 sider, i farver.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: KORS OG KLINGE 1: Von Kreuz' Blodlinie

Indlæg af Gimli »

Hej Robin/Henning

Delt der med de mange skift/spring er jeg lidt nysgerrig på. Jeg har nemlig oplevet det som en lidt "nyere" tendens i tegneserier, som ikke altid håndteres lige elegant. Nogle gange glider skiftende fint, og det kan fint lade sig gøre at følge med - min oplevelse - fordi fortællingen dels giver lov til at dvæle lidt i de enkelte skift (der er nogle sider hver gang) eller at skiftende er centreret omkring en/to hovedpersoner, og der skiftes mellem dem og andre, sådan at fortællingen går tilbage til hovedpersonen indsender skiftes til andre personer igen.

Men der er også serier, hvor skiftende går mellem 3-4 forskellige personkredse uden en tydelig fornemmelse af at hovedperson og sideantal følges ad. At det altså er svært at finde et "anker" for skiftende. (Lidt som filmen; Magnolia). Det er jo ikke fordi det er forkert, det er bare en fortælle form jeg ikke er opvokset med, men skal bruge mere energi på at afkode. Jeg har på fornemmelsen af, at at det er den sidste "stil" som anvendes her i albummet - har jeg ret i det?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: KORS OG KLINGE 1: Von Kreuz' Blodlinie

Indlæg af Robin »

Jeg har ikke set Magnolia, selvom der har været tilløb til det flere gange. Derfor er jeg ikke sikker på, det er helt det samme. Men i albummets tilfælde blev jeg ved første gennemlæsning overrasket, når der skiftedes "location", om jeg så må sige. Jeg har ikke lagt mærke til det/studset over det i andre tilfælde mht. tegneserier, men i film har jeg bemærket det. I dette tilfælde gjorde det, at min opmærksomhed skærpedes hen ad vejen, og jeg måtte kigge frem og tilbage, og det var egentlig meget inspirerende. Tak for din interesse!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: KORS OG KLINGE 1: Von Kreuz' Blodlinie

Indlæg af Gimli »

Robin skrev:Jeg har ikke set Magnolia, selvom der har været tilløb til det flere gange. Derfor er jeg ikke sikker på, det er helt det samme. Men i albummets tilfælde blev jeg ved første gennemlæsning overrasket, når der skiftedes "location", om jeg så må sige. Jeg har ikke lagt mærke til det/studset over det i andre tilfælde mht. tegneserier, men i film har jeg bemærket det. I dette tilfælde gjorde det, at min opmærksomhed skærpedes hen ad vejen, og jeg måtte kigge frem og tilbage, og det var egentlig meget inspirerende. Tak for din interesse!

mvh.
Og tak for svar.

Nu har jeg lige læst; Kæmpernes dans fra; Katarernes aske. Og efter de første par album begynder persongalleriet at blive så udvidet, at der ikke bliver helt lang tid nok til hver "gruppe" af karakterer, til at læseren let kan afkode logikken i handlingsforløbet. Der er en logik, men lige som det nævnes med; Kors og klinge, så skal der være lidt mere koncentration til, end ved "gennemsnittegneserien". Jeg har det sådan set fint med det, hvis jeg er indstillet på det. Dog skal der helst være en form for "udbytte" ved den ekstra koncentration-indsats. Ved Katarernes aske kommer det ved nogle af de sidste album i serien ( minus nr. 9, der er begyndelsen på 2. Cyklus). Men måske mere fordi disse skift bliver håndteret lidt bedre.

Fortsættelsen af; Jagten på Tidsfuglen oplever jeg også har lidt flere skift end de 4 første album. Akira er måske ikke en ny serie (originalt udgivet midt 1980'erne til midt 1990'erne), men det var nok min første oplevelse med skift mellem flere grupper på "en ny måde". Men her er der tilstrækkelig tid til at meningen kommer - og jeg skal love for at udbyttet kom. Og der skal nok være flere, som jeg ikke lige kan komme på nu.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: KORS OG KLINGE 1: Von Kreuz' Blodlinie

Indlæg af Robin »

Jeg synes også,i tilfældet Kors og klinge, at det gav udbytte.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar