Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Antaeus »

Billede


Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1
I nærværende samlebind fra Zoom får vi de første tre lange Bruno Brazil historier: 1) Hajen, der døde to gange, 2) Alligatorkommandoet og 3) Øjne uden ansigt, oprindeligt udgivet fra 1968 til 1970 i Tintin bladet. Albummene udgives i kronologisk orden, dog undtaget de korte historier som udgives i Bog 4. Bruno Brazil er agent i den amerikanske efterretningstjeneste, høj, intelligent, med let genkendelig hvidt hår, selvtilliden i orden og altid med en smart bemærkning. Han får opgaver fra sin chef, den autoritære Oberst L.

Den første historie er tydeligvis inspireret af Sean Connerys ”James Bond” og er både en velfortalt og spændende spionhistorie, hvor efterretningstjenester indgår i et spil om at få fat på en forsvunden U-båd til en værdi af $15 milliarder. De to andre historier er inspireret af bl.a. ”Mission Impossible”, hvor Bruno Brazil sætter sit specialhold, Alligatorkommandoet, som får en opgave i den sydamerikanske jungle, mens de i den sidste historie må kæmpe for deres gruppe da en fjende er ude på at skaffe dem af vejen. De er alle glimrende tegnet, men af en eller anden grund så udmærker album 1 og 3 sig mere end album 2, rent tegnemæssigt.

Allerede den første bog illustrerer, at William Vance er en fremragende tegner i realistisk stil med sans for detaljer og action scener samt en fin vekslen mellem både antallet af paneler per side samt en vekslen mellem flotte detaljerige paneler og mere enkle paneler. Alt sammen noget som giver et fint flow og visuelt flotte og overskuelige sider. Historierne afspejler deres tid, er gode og skrevet af en af de helt store kanoner i tegneseriebranchen, nemlig Greg, der også har skrevet historier til Bernard Prince, Red Kelly og endda flere af Splint & Co. historierne.

De tre historier i bog 1 udgives som indbunden udgave, med en smuk forside og med de originale forsider i fuldsides format før hver historie, sådan som det skal være. Udover en lækker forside er der også et smukt sort/hvidt front- og endpaper. Thierry Capezzone leverer tre siders informativt ekstramateriale om Greg, Vance og Bruno Brazil serien, godt krydret med forsider, tegninger, billeder og endda et par originalsider. Sidstnævnte er dog lidt for små til at se dem og ekstramateriale teksten bærer visse steder præg af lidt underlige sætningskonstruktioner. Bogen er ny farvelagt på halvblankt papir i mere moderne farver med mindre kontrast og spræl i end i de gamle udgaver, som jeg personligt holder meget af. Alt i alt står tegningerne mere klart og skarpt i den nærværende udgave. Per Vadmand har nyoversat teksten med nye titler og både talebobler og teksttype er ændret.

Bruno Brazil Bog 1 leverer gode agenthistorier, fremragende tegninger og kan klart anbefales. Så nu er det bare at vente på Bog 2, måske ved i mellemtiden at kaste sig over Bob Morane, en anden af Vances lækre tegneserier.

Karakter: 4 ud af 6
Titel: Bruno Brazil Bog 1
Forlag: Zoom
Forfatter/tegner: Greg/Vance
Oversætter: Per Vadmand
Form: Indbundet i farver, 144 sider
Udgivet: Danmark, Maj 2020


Zoom Bog 1 VS Fart og Tempo album nr. 5
Optimized-Skærmbillede 2020-05-24 kl. 22.03.48.jpg
Optimized-Skærmbillede 2020-05-24 kl. 22.03.19.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 466
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Maximum »

Super god anmeldelse og rart med de 2 forskellige sider for at sammerligne.
Har lige kobt den og glaeder mig til baggrunds siderene (selv om det kun er 3 sider....).
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Antaeus »

Maximum skrev:Super god anmeldelse og rart med de 2 forskellige sider for at sammerligne.
Har lige kobt den og glaeder mig til baggrunds siderene (selv om det kun er 3 sider....).
Tak, Maximum.
Her er et par stykker mere.
Teksten er med på stationsbilledet, men jeg har åbenbart fået cuttet i beskæringen.
Optimized-Skærmbillede 2020-05-24 kl. 22.59.51.jpg
Optimized-Skærmbillede 2020-05-24 kl. 22.59.32.jpg
Optimized-Skærmbillede 2020-05-24 kl. 23.00.18.jpg
Optimized-Skærmbillede 2020-05-24 kl. 23.00.50.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af lolsen »

En skam med den nye farvelægning, men den ryger nu ikke af listen af den grund :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Antaeus »

lolsen skrev:En skam med den nye farvelægning, men den ryger nu ikke af listen af den grund :)
Det kunne være spændende at vide, hvor mange der foretrækker en mere "moderne" farvelægning frem for den gamle som er lidt mere sprælsk i farverne. Personligt så elsker jeg når vi får pang farver med mange konstraster som det ofte ses i 60'erne og 70'erne og især når det nu er en gammel serie.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Det kunne være spændende at vide, hvor mange der foretrækker en mere "moderne" farvelægning frem for den gamle som er lidt mere sprælsk i farverne. Personligt så elsker jeg når vi får pang farver med mange konstraster som det ofte ses i 60'erne og 70'erne og især når det nu er en gammel serie.
Bestemt et interessant spørgsmål. Pangfarver var jo 60'ernes og 70'ernes farver, men de var også kendetegnende for det farveudtryk, der kom af dybtrykteknikken, fx i Fart og tempo. Så selv om Vances oprindelige farver kan have været mere dæmpede, kan de være blevet forstærket af teknikken.

Men man må vel i hvert fald tro, at den nye farvelægning har taget højde for fx virkelighedens farver på de viste togstammer. Hvis de reelt var grå/sølvfarvede og ikke gule, giver det jo mening. (Men hvad blev der af teksten på skiltet over dem?).

Og gule/orange klipper ... det virker vel heller ikke særlig naturtro?
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af lolsen »

Det behøver ikke være realistisk (jeg tror heller ikke at du mener at det behøver, men at gøre dem realistiske giver ikke nødvendigvis mening), eks. er paletten i Watchmen eminent, selvom farven lilla i virkeligheden vel dårligt kan påstås at optræde en brøkdel af hvad den gør deri.

I Bruno Brazil eksemplet ovenfor, foretrækker jeg klart de varmere farver, hvor man nærmest kan mærke solen, fremfor de koldere og mere realistiske i den nye udgave. Desuden foretrækker jeg også det mere beskidte udseende i den gamle farvelægning.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Gimli »

Bare for at være på totalt på tværs vedr. farvelægningen, så kan jeg faktisk godt lide de mere afdæmpede farver i de 2 første eksempler. Men eksemplet med togene bliver for gråt/trist.

Jeg kan godt følge, "kærligheden" for de varme farver. Omvendt oplever jeg, der er lidt for meget pang på dem, vedr. "natur" scenarierne. Klipperne bliver for "malede" - mens palmerne i den nye farvelægning helt mangler det grønne skær. Men jeg kan stadig godt lide de varme farver - jeg taler måske bare for, at jeg også kan følge Zooms valg.

Men tog-sceneriet er altså for kedelig. Og det røde tog kommer alt for meget i fokus, fordi det adskiller sig så kraftigt.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:Det kunne være spændende at vide, hvor mange der foretrækker en mere "moderne" farvelægning frem for den gamle som er lidt mere sprælsk i farverne. Personligt så elsker jeg når vi får pang farver med mange konstraster som det ofte ses i 60'erne og 70'erne og især når det nu er en gammel serie.
Bestemt et interessant spørgsmål. Pangfarver var jo 60'ernes og 70'ernes farver, men de var også kendetegnende for det farveudtryk, der kom af dybtrykteknikken, fx i Fart og tempo. Så selv om Vances oprindelige farver kan have været mere dæmpede, kan de være blevet forstærket af teknikken.

Men man må vel i hvert fald tro, at den nye farvelægning har taget højde for fx virkelighedens farver på de viste togstammer. Hvis de reelt var grå/sølvfarvede og ikke gule, giver det jo mening. (Men hvad blev der af teksten på skiltet over dem?).

Og gule/orange klipper ... det virker vel heller ikke særlig naturtro?
Teksten er der også i den nye udgave, men stationsnavn er sat højere op og jeg fik cuttet lidt for rigeligt både op og til siden, som jeg skrev i starten.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Berti Stravonsky »

Dejligt, Antaeus, men dig som anmelder. Thumbs up.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Antaeus »

Her et bedre billede og sikkert også bedre lysforhold da dette er taget i dagslys, modsat billederne i går
Optimized-Skærmbillede 2020-05-25 kl. 11.07.10.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Antaeus »

Et er paneler, men et hel side giver nok et bedre billede af de to forskellige farvelægninger.
Optimized-798.jpg
Optimized-799.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Robin »

Fin anmeldelse, Antaeus! Tak for den og gode billeder! Er det dit eget indkøbte eksemplar, eller er det et anmeldereks.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Antaeus »

Robin skrev:Fin anmeldelse, Antaeus! Tak for den og gode billeder! Er det dit eget indkøbte eksemplar, eller er det et anmeldereks.

mvh.
Jeg er gæsteanmelder.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Anmeldelse af Bruno Brazil Bog 1

Indlæg af Robin »

Jep, men er det dit eget, eller har du fået et anmeldereks?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar