Ahmed 1

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Ahmed 1

Indlæg af Berti Stravonsky »

118790764_10158939232718255_8139732561876287610_n.jpg
That old man is nothing but trouble!

Så dumpede der en lidt anderledes tegneserie ind ad døren. I sort og hvid, graphic novel og vi taler 180 sider og jeg er ganske forvirret.

Titlen er Ahmed og er første del af en serie, hvor vi følger globetrotteren Ahmed, som af en eller anden årsag befinder sig i Japan. Ahmed ser dyster og vred ud. Et stort sort fuldskæg og hår præger hans ansigt, og øjenbrynene vender ofte faretruende nedad. Han er brysk, kort for hovedet og ikke én, man sådan umiddelbart ville ønske et nærmere bekendtskab med.

Det er dog ham, vi følger og derudover møder vi ellers kun ganske få personer på de mange sider. En galning ved navn Japan-Man samt Ahmed with a scar, samt til sidst, en kvinde der bliver slået til pindebrænde.

Om de toneangivende figurer skal det siges, at Ahmed har et noget muslimsk udseende, og at Japan-Man look og design er manga-inspireret. Ikke at hverken det første, det med Ahmed, eller det sidste, det med manga’en har noget at gøre med værket. Det er bare sådan figurerne er skabt. Dog, man skal aldrig sige aldrig, så nu får vi se…

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene. De 180 sider er hurtigt læst. Der er sparsom dialog, og handlingen er lidt stiv i betrækket. Der sker faktisk ikke så meget, udover en masse forklaringer og spørgsmål. Som så fører til nye spørgsmål og forklaringer. Lidt action er der dog, mest uhyggeligt til sidst, hvor en ung pige maltrakteres, og sådan cirka midt i bogen, hvor Ahmed har iklædt sig en superheltedragt, og kommer i kamp.

Inden da meget dialog om hvorfor Japan-Man har udset sig Ahmed, og dennes kvababbelser ved at indgå i samarbejde med ham særlingen, galningen eller hvad man nu skal kalde ham.

Løjerligt er det, og jeg har lidt vanskeligt ved for alvor at forstå værket, endsige holde af det. Men når det så er sagt, så er der noget over bogen. Jeg er bestemt blevet nysgerrig. Slutningen, med hende pigen (og det er i øvrigt grusomt flot fortalt og tegnet, det med hende. Det ryster mig. Ondskab ryster mig altid), pirrer mig og jeg er spændt på fortsættelsen. Men alt det indledende er for meget plidder-pladder og temmelig uinteressant, og jeg kan decideret ikke lide Japan-Man. Hans udseende, hans bevæggrunde, hans svedperler. Væk med ham. Til gengæld kan Ahmed sagtens vokse. Lige nu er han dog en temmelig tom skal, og udover at have et markant groft ydre præg, så ved man ikke meget om ham. Han reagerer dog flere gange i bogen, og har et væsen og et raseri, der er spændende. Jeg tror, han er god og har potentiale. Gerne flettet ind med kultur og religion, selvom det ikke er hensigten, som der står i pressematerialet.

Det er action der er drivmidlet, og det mangler bogen. Der er anslag, og det skal nok komme. Her i denne del et, bliver aktørerne præsenteret, og afsættet til de næste bøger sættes. Man kan indvende, at det er noget overkill at skulle anvende 180 sider på at præsentere nogle skæve skøre typer, og så alligevel føle, at der er lidt Kejserens nye klæder over dem. Jeg er ikke blevet så meget klogere på hvem de er, og hvad de vil, endsige hvorfor pokker de vil, det de vil. Og hvad er så det? Jo, jævnfør Japan-Man, er det at herske over verden, simpelthen. Intet mere end et absolut verdensherredømme.
Javel ja.

Ahmed? Hvad vil han? Jo, det er lidt speget. Vi aner ikke så meget om ham, men han har sit at kæmpe med. Det er fristelser. I det første af otte kapitler finder vi ham henslængt i et karbad, hvor en uhyre grim kvinde pludselig dukker op. Er det en drøm, en fantasi eller reelt? Svaret blæser lidt i vinden, og så er vi i Japan.

Jeg tror, at der er dybe lag i værket. Det håber jeg skam. Hvilke er dog for tidligt at grunde over.
Ahmed har potentiale. Klæd aktørerne lidt mere på, personlighed er altid godt, og giv dem lidt at arbejde med. Man står simpelthen FOR undrende tilbage efter bog nummer et, som altså er på en del sider…

Det har noget med forventninger at gøre, at leve op til en krævende far. Det MÅ det have, da et par af siderne er ret eksplicitte hvad dette angår. Gode sider, faktisk.

Tegningerne er fede, og man mærker tydeligt inspirationskilderne fra både det muslimske miljø og især det japanske. Det er Andreas Hansen, der både har skrevet og tegnet Ahmed og det er altså ikke helt skævt. Det er en debut og især kampscenerne er fine. Der er alt for meget dialog, og alt for lidt vaden rundt om den varme grød. Mere power, tak.

Bogen er på engelsk, og jeg bemærker, at Andreas’ sprog er godt. Det er pisseirriterende, dog, at tekstens størrelse varierer, og at man enkelte steder skal have lup OG læsebriller for at læse. Måske nogle andre tegneserierelaterede virkemidler kunne virke bedre. Jeg blev træt i øjnene.

Nå – debutanter skal man være søde ved, og det er jeg så. Det trækker fra, at historien mangler flyvehøjde og retning. Det trækker fra, at aktørerne er tomme skaller og at man ikke på SÅ mange sider, giver dem mere fylde. Her er flashbacks nogle gange anvendelige, og som jeg skrev lidt tidligere, så det der med at skulle leve op til en fars strenge krav og forventninger, det er ret godt. Mere af det, tak. Det trækker fra, sorry to say, at udgivelsen er på engelsk. Jeg foretrækker danske udgivelser på dansk. Simple as that. Ikke meget fra, dog.

På plussiden er der mange ting at fremhæve. Tegningerne er flere steder ret flotte og effektfulde. Det er også godt at slutningen er så ferm, som den er. Det skærper min nysgerrighed. Bogens layout er fint og kompakt, en rigtig graphic novel, og for mig er det en positiv term. Der er, når man ser bort fra de mange lange passager med dialog og forklaringer, et godt vekslende billedsprog. Lydordene er fine og velvalgte, og jeg kan lide sidernes dynamik. Igen, den japanske inspiration.

Det kan blive en 2’er eller en 3’er. Det er vel også ret ligegyldigt, da det jo kun er tal. Jeg hælder, på grund af bogens slutning, mest til karakteren tre, en lille tre'er.


Titel: Ahmed 1
Tekst: Andreas Hansen
Illustrationer: Andreas Hansen
Format: 180 sider i sort og hvidt.
Forlag: Forlaget Proportion
Pris: Ikke oplyst
Isbn: 978-87-93555-08-2

118766148_10158939233063255_579287090725891049_n.jpg
118766549_10158939233138255_8582632243960038908_n.jpg
118786293_10158939232898255_6521186634335633541_n.jpg
118792562_10158939232998255_5659282275487827320_n.jpg
Besvar