Ib Michaels strabadser

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Ib Michaels strabadser

Indlæg af Berti Stravonsky »

file.jpg
file.jpg (46.42 KiB) Vist 848 gange
Hvordan ved du, jeg har TO røvhuller?

Da min kæreste var her forleden, så faldt hun over bunken med tegneserier. Øverst lå Ib Michaels strabadser, og den morede hun sig over. Det skal forstås dobbelt, både fordi der i den er spøjse sekvenser og sætninger, men også fordi hun undrede sig. Ib Michaels strabadser er ikke metervare, den stikker ud, ligner lort og er meget anderledes. Ikke underligt at hun undrede sig. Og når man undrer sig, kan man ofte trække på smilebåndet.

Det er en meget smal udgivelse, den fylder et my mere end en pixibog, er på 20 sider og koster 20 kroner. Man kan købe den ved at skrive til tegner og forfatter Jacob Rask Nielsen, enten på Instagram eller via mail, og så kan værket findes flere steder, fx i Fantask eller Faraos Cigarer.

Udgangspunktet for Ib Michaels strabadser er den fejde, der opstod i 2011 mellem forfatteren Ib Michael og anmelderen Lars Bukdahl, som ikke var de allerbedste venner, og skosede hinanden i diverse aviser. Ib Michael lovede endda Lars tæv, og det var især dét, der fik andre udenfor bøgernes verden, til at kigge lidt med. Sidenhen fortog alt sig, og alt ville være fred og idyl, hvis ikke Jakob Rask så meldte sig på banen…

Nu har tegneserien mange ansigter, og Jakob Rask har tidligere været modig og dygtig nok, til at sparke noget nyt ind i vores tegneserieverden. Forfriskende, mørkt og underligt. Sådan husker jeg det.
Der er gevaldigt meget Freak Brothers over Ib Michael, både i stegen som emmer af flipperfortid, og i den grænsesøgende og grænseoverskridende tekst. Det er vildt, skævt, infantilt, sjovt og bestemt ikke for børn.

Lad mig, enten for at advare, eller for at tale værket op, lige nævne nogle af disse herlige ord:

”Ib Michael vågner med en voldsom trang til fisse og cheerios”

”Efter en halv times intens overvejelse holder Ib Michael en pause. Han skal skide”

Så kommer der to fulde sider med et cementeret lokum der forhindrer Ib i at skide. Det gør han så i bedste Frank Hvam-stil, blot ikke i en kattebakke, men i håndvasken! Så banker det på døren…
Den åbnes og så flyver/springer/forsvinder Ib i en såkaldt dimensionsportal. Styrter og knalder hovedet i jorden, kommer forslået til sig selv og står nu overfor hovedfjenden, Lars Bukdahl, troldmand.

Og så kommer der en vaskeægte duel, helt i Sergio Leones ånd, med at stirre, tavshed, svedperler. Alt imens der fyrer grimme latrinære ord og sætninger igennem luften.

”Det kan du bide dig selv i pikken på”, lyder det.

Ib er blevet transporteret af en årsag. Han skal tilintetgøre en ond vampyr, kun udstyret med en tandstikker.

Jeg standser her. Nu har du en idé om, hvad vi er ude i. Den rene galskab. Skørt, vildt. For meget.
Men for fuck da. Det er skidesjovt. Det er kompakt, intenst, helt gakgak og samtidig vildt fascinerende. Bogen, nej det er snarere en slags halvstor pamflet, koster en 20’er, og de penge er altså godt givet ud.

Jeg kan li’ den, og jeg er ellers ærkekonservativ, når det handler om tegneserier.

Eller var ærkekonservativ.

Den allersidste rude er sort, bogstaveligt talt. Og læg så mærke til ruderne lige inden. Med smil, forventningsfulde smil endda, ser Ib op imod den fæle vampyr.

”Hvad laver du så”, spørger Ib.

”Jeg voldtager troldmænd”, lyder svaret og så bliver der sort.

Det er Monty Python i en besk sort forklædning. En pikkemålekonkurrence er det, og den er faktisk ganske sjov og vellykket.

Tegningerne er grimme og det virker som om, det er med vilje. Firkantede og ofte ultranære shots af ansigter. Freaky som ind i helvede. Men ved du hvad? Jeg grinede. Det gjorde jeg. Morede mig. Var nysgerrig. Vil se mere.

Fire overraskende hjerter får den, men lad den ikke ligge fremme. Har du gæster, er gift eller har børn, vil du få onde blikke…

Titel: Ib Michaels strabadser
Tekst: Jacob Rask Nielsen
Illustrationer: Jacob Rask Nielsen
Pris: 20,-

102740332_295274638163089_7138022215857673714_n-363x200.jpg
102740332_295274638163089_7138022215857673714_n-363x200.jpg (48.07 KiB) Vist 848 gange
IMG_0824-scaled.jpg
Besvar