Vei - Bog 1

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Vei - Bog 1

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Du har levet side om side med din gud. Nu har jeg mødt min, og jeg hader ham!

Nu ved jeg ikke helt, hvad de forskellige tegneseriepriser hedder, eller hvilke der er de bedste og vigtigste. Det være sig her i landet og ude i den store verden. Men vidste jeg det, og var i en position, hvor jeg kunne nominere værker til priser, så var jeg sikker i min sag. Jeg har lige læst Vei – Bog 1, og jeg er blæst fuldstændig bagud. Hold da kæft. En tour de force i mageløse illustrationer, et eminent brug af farver og et plot der vel bedst kan sammenlignes med verdenssuccessen Game of Thrones. Vei er simpelthen noget af de bedste jeg længe har læst. Nej, mere end det. Den er med et trylleslag gået ind og blevet et af de bedste værker, jeg nogen sinde har læst. Og det endda i en genre, som jeg ikke er superfan af.

Vi er i gode svenske hænder, og traditionelt kommer der gode til fra vores naboer. Her tænker jeg på sportens verden og kulturens. Sara B. Elfgren og Karl Johnsson er ikke navne, der umiddelbart klinger af storhed eller andre superlativer. Det burde de nu, altså indenfor vores lille niche, tegneserierne. Det er nemlig den duo der er skyld i, at jeg føler mig både overvældet, underholdt og beriget. Sara er hovedmand bag ord og plot, Karl mest over det visuelle. Og det er ren lyv. Det er et fællesprojekt med mange år på bagen, hvor der brainstormes, sparres, pilles, rykkes rundt og til sidst er man fælles om fødslen.

Men jeg går for hurtigt frem.

Cobolt har udgivet den, mesterværket siger jeg nu, og Vei 2 er på vej. Samlet bliver det 300 sider, alle i farver og hvilke farver. Se lige de sideeksempler der er vedhæftet anmeldelsen. Som Peter Madsen, ja, ikke ham den dumme med båden, men ham med Valhalla, skriver i forordet:

”Seriens billedverden er helt sin egen. Landskaberne er skandinaviske; norske fjelde, svenske skove og finske søer i svimlende tableauer. Jætternes miljø får sit urgamle præg fra babylonsk arkitektur og design. Og gudernes omgivelser og dragter har vikingepræg, men der er også lån fra både bronzealder og middelalder”

Billederne og farverne er én ting. Selve kompositionen en anden, og her er der selvfølgelig en overordnet fast fortællermæssig ramme. Det er der i alle værker, antager jeg. Og ud fra denne støbeform skabes der dynamik og drama i de voldsomme kampscener, men ikke kun i disse, alene i værkets indledning mærker man en besætnings fortvivlelse, de er sultne og angste, og der kæmpes, kriges, zoomes ind, supernært, oppefra, for så, i en stjernefyldt nat, helt roligt. Synsvinkler skiftes, ansigtsudtryk veksler fra sorg, vrede, afmagt. En pallette af følelser, og når man kan det som illustrator, så er man godt inde. Og der tages liv, der dræbes, der kæmpes, der knaldes tilligemed og…

Ja. Jeg kan næsten ikke få armene ned.

Genren er fantasy inspireret af nordisk mytologi. Episk er sådan et sjovt ord. Det kan man anvende i beskrivelsen, sagtens. Det dækker over fortælling, og det er dét, det er. En hæsblæsende roadmovie til fods, for vores to hovedaktører tages til fange og fragtes i bur af jætter. Målet er Tordenbjerget, gudernes hjem. Her er der igen kontraster. Smukt og helligt sine steder, grusomt og menneskehadsk andre steder. Vildt og fedt på samme tid. Vei er udvalgt, og skal udkæmpe drabelige dyster i en gigantisk arena. Tilsyneladende uden en kinamands chance for overlevelse, men hun får uventet hjælp. Godt for hende, men hvem kan man stole på? Dal, den anden af vores to hovedpersoner, også en handlekraftig herre, oplever selv at komme i hidsige og dødsensfarlige brændpunkter. Og det er disse to, Vei og Dal, som vi følger. Mest spændende er at følge førstnævnte. Hun er udvalgt. Vi ved endnu ikke til hvad.

Ikke et ord om handlingen. Nyd den selv. Det ville også være overkill at dykke ordentligt ned i. Der er meget at holde rede på, ikke for meget, men nok.

Det er helligbrøde at skrive det, og selvom man ikke kan sammenligne med fx Valhalla, så er det alligevel nærlæggende at gøre det. Vei er meget mere kompakt, meget mere spændende, meget mere i sync med vor tids tempo. Måske er det bare min høje alder, og at jeg læste (og husker) Valhalla i et andet og mere ungdommeligt lys, men Vei er bare bedre. Mere moden. Eller…

Henvender sig mere målrettet imod voksne læsere og tegneserieelskere. Der er ikke noget tuttenuttet over den. Den er stramt fortalt, visuelt fremragende, et sindrigt godt gennemtænkt plot og ja…

Seks hjerter. Et mesterværk er født, og som jeg indledte med. Måske årets bedste tegneserie.

Titel: Vei – Bog 1
Tekst: Sara B. Elfgren
Illustrationer: Karl Johnsson
Forlag: Cobolt
Format: 144 sider i farver, softcover, 18 x 26 cm
Oversætter: Hanne Lützen
Pris: 249,-
Isbn: 978-87-70858-22-9

Side 16.JPG
Side 16.JPG (52.97 KiB) Vist 1664 gange
Side 34.JPG
Side 34.JPG (50.32 KiB) Vist 1664 gange
Side 98.JPG
Side 98.JPG (49.33 KiB) Vist 1664 gange
Side 115.JPG
Side 115.JPG (54.03 KiB) Vist 1664 gange
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Vei - Bog 1

Indlæg af The Elder »

Ach zum Teufel.

Nu har du vist begået endnu en anmeldelse, der kommer til at koste mig penge. :D
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vei - Bog 1

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tak for en god og udførlig anmeldelse, Berti. Som i øvrigt er helt på linje med fx Weekendavisen, Nummer9, Bogrummet og Bogvægten. Ret enestående modtagelse af VEI, som de internationale anmeldelser også har været udtryk for. De to bøger er foreløbig udkommet på 7 sprog.

Nu må vi se, hvor andet og sidste bind fører hen og binder knude på alt det, der er lagt op til i bind 1. Andet bind er på hele 224 sider og udkommer på dansk 5. november.
Vedhæftede filer
Vei-2-forside_WEB.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Vei - Bog 1

Indlæg af Robin »

Stor ros herfra mht. at bind 2 kommer så hurtigt efter bind 1 og så i god tid op til julehandelen. Begge bind skal i hvert fald på min ønskeseddel! Tak for'ed! Og tillykke med de fine anm.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vei - Bog 1

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvis verden ikke havde været af lave, ville man kunne have mødt Sara B. Elfgren og Karl Johnsson på Bogforum i næste måned og få bøgerne signeret. (Og eventuelt også "Valhalla i nye hænder", som de jo har bidraget til).

Men lad os se, om det ikke bliver muligt på Copenhagen Comics til juni i stedet.

I det hele taget er der nærmest en hel ophobning af tegneserieskabere, som skulle have været til Danmark i år, fx Flix (Splint i Berlin) og Mawil (Lucky Luke sadler om). Men de kommer begge to også gerne, når det på et tidspunkt bliver muligt.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Vei - Bog 1

Indlæg af PhilipG »

Spoiler alert: Vei 2 er mindst lige så god som Vei 1.
Besvar