Tøzan

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Tøzan

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tøzan.JPG
Tøzan.JPG (24.13 KiB) Vist 804 gange
Synes du jeg ser tyk ud?

Så er der nyt fra Troels Reinholdt Møller og Venskabskanalen. Nyt er godt, og nu ligner det mere en rigtig bog, en rigtig udgivelse. Coveret afspejler ganske fint indholdet. Tøzan svinger i en lian, og han har været på det lille hus. Det må være stressende at være Abernes konge der i junglen, for han har glemt en lille detalje.

Udgivelsen er på 62 sider og spækket med vittighedstegninger. Jeg læste bogen for en uges tid siden, og var ikke så vild med den. Jeg fandt tegningerne sjuskede og vittighederne umorsomme.

Sådan er det nogle gange. Jeg er så gammel i gårde, at alle bøger fortjener et nyt og friskere øje. Så derfor lod jeg den ligge, og tog den frem her i dag.

Tegningerne er stadig ret ubehjælpelige, så kort kan det siges. Men bestemt ikke uden charme, og med mere øvelse, og måske med en mindre kraftig pen, så vil resultatet blive anderledes og bedre. Som det er nu, er tegningerne for grove, for ufuldstændige og for sjuskede.

Men, og nu gentager jeg, bestemt ikke uden charme. Jeg glæder mig til at vise tegningerne til mine børn og at vi sammen kan læse bogen. Jeg tror, de ser på tegningerne med et mindre kraftigt filter. Ikke at værket er til børn, for det er det ikke, men tegningerne måske. Hovedparten af tegningerne er i sort og hvidt, og det er bedst sådan. Titelhaveren, Tøzan, der er tegningerne i farver. Det er ikke nødvendigt.

Indholdet. Er vittighederne sjove? Ja. Det er de altså. Jeg ligger ikke på gulvet med åndedrætsbesvær og mavekramper, men jeg småstønner da en gang imellem. Trækker i mundvigen. Når Tøzan falder mellem to lianer, og man ser på tegningen, at det er LINEALER der knækker.

Ikke alle pointer drøner igennem. Det er nu ganske normalt. Husk, humorgenren er ikke min yndlings, og når jeg læser Troels’ eller andre, så griner jeg lige meget (eller lige lidt). Men en del gør, og det er fint.

Jeg vil gerne læse mere fra Venskabskanalen. Bestemt. Et tegnekursus koster lidt, men de skillinger er nok givet godt ud. Humoren fejler ikke noget. Så en tredje udgivelse med en skarpere pen, et grundigere og mere stringent brug af redskaber, måske lidt fyld til baggrundene. Så ligner det noget.

I bogen er der en epilog. En personlig, og den hilser jeg velkommen. Det er altid rart med lidt ’ekstra’. Men som med tegningerne og deres ’finish’, så gælder det samme med teksten. Uagtet at den er personlig og ganske interessant, så formidles den alt for klodset og klumpet. Det er ikke ord og sætninger, der skriger efter at blive læst.

Når jeg så tager alt i betragtning, trækker fra og lægger til, så ender jeg på to stjerner.

Titel: Tøzan
Tekst: Troels Reinholdt Møller
Illustrationer: Troels Reinholdt Møller
Format: Softcover, 62 sider i farver og sort/hvid
Forlag: Forlaget Abeland
Pris: 125,-
Isbn: 978-87-93311-08-4

120536870_10159011549163255_7908078649263837989_n.jpg
120537675_10159011549103255_857434191253861278_n.jpg
Besvar