Buddy Longway - Den samlede saga II. Kathleen og Jeremie

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Buddy Longway - Den samlede saga II. Kathleen og Jeremie

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Far, kommer Fellow aldrig mere hjem igen?

For ikke så forfærdelig lang tid siden, havde jeg et forholdsvist stort tegneseriebibliotek. Jeg havde bugnede reoler, dobbeltlag naturligvis, og bøger og album tittede frem og gjorde mig glad.

Når jeg sammenligner med den gang og så nu, er der flere forskelle. Én af de absolut væsentligste er, at jeg nu får læst meget mere. Og de album jeg nu får læst, sidder i min hjerne og er, for en stor dels vedkommende, blevet et referencepunkt til mine to yngste, primært min dreng, Osvald, som er 7½.

For hvor jeg før bare arkiverede albummene på hylderne, så er der bunker. Bunker til min egen fornøjelse, men tegneserier af mere voksen karakter, og så mellembunken, hvor der er lidt af hvert, både vold og sex, men i en filtreret grad, så fx Osvald kan være med. Og så er der den sidste bunke, hyggebunken, hvor vi bare napper frit, for der er ikke de der voksne sager inde over. Tre gode bunker, og alle tre betyder noget.

Jeg er blevet en mere tilfreds tegneserieforbruger. Samleriet havde bestemt sine øjeblikke, sublime endda, men tingene er blevet som de er blevet, og jeg føler, at jeg er havnet et bedre sted. Jeg har stor respekt for samlere og det at samle. Mit ærinde er ikke at vægte nogen, eller skose.

I den mellemste bunke ligger der et fantastisk eventyr. Det er stort, tungt og hvidt, og kommer fra forlaget Cobolt. Den er den samlede saga II, Buddy Longway, og er hittet herhjemme lige nu. Samlebindet er jo ren luksus, og foruden Cobolts vanlige luksuriøse ekstramateriale, er der fire brandgode fortællinger:

Hemmeligheden, Elgen, Hestevinter og Ildvandet.

Vi napper. Vi tager et par sider ad gangen, og det tager god tid at komme igennem. Jeg læser nu det meste højt for dem, til modsætning til før, hvor jeg mest lod billederne tale og så tilføjede lidt hist og her.

De elsker det. Og Buddy Longway er jo en fantastisk serie, fyldt med både ro og natur, samvær og kærlighed, natur og naturkræfter. Samt ondskab, modbydeligheder, nedrigheder, angst, uro. Jeg vover den påstand, at serien samlet er obligatorisk i enhver, tegneserielæser og tegneseriesamlers liv. Kanonisk faktisk.

For os er det helt unikt. Vi får en fælles læseoplevelse. Jeg tænker, at vi alle tre bliver klogere, næsten bedre mennesker og selve det at dele en historie, er jo himmelsk. Jeg aner det ikke, men tænker da, at min læsning sætter varige spor i dem. Inspiration skal jo komme ét sted fra, og jeg formidler ord og billeder til dem, og kan kun takke velmenende kreative folk, for at dette er muligt. Cobolt fordi de udgiver, og endnu tidligere fordi der har siddet folk med talent, ideer og kradset tanker ned, formet og skabt.

Nå. Lad os se på, hvad Deribs Buddy Longway, den samlede saga II, Kathleen og Jeremi, byder på.

Sådan umiddelbart ikke noget speciel fængende cover, og heller ikke bagsiden er noget særligt. Heldigvis har jeg jo en forforståelse grundet tidligere læsninger, og ved jo, at indholdet er det, der tæller.

Ryggen fin, alle de nødvendige ting er med, og så bemærker jeg, at vi har at gøre med en tung udgivelse. Det er en ’rigtig’ bog, og den slags, hvor man sidder oprejst, når man læser. Der er en fysisk tyngde, og det er med til at give mig denne der helt særlige fornemmelse. Måske er jeg farvet af min forforståelse, I don’t know. Afvises kan det jo ikke.

Innersleevet holder jeg af. Jeg har nu også nået det der stadie i livet, hvor jeg ikke behøver, eller har lyst til, at skynde mig. Uden ord er der en afsked, og når jeg rigtig er far OG lærer, så kan jeg godt pege lidt og spørge ind til tegningen, fx spørge ind til brændet, øksen, sneskoene, sadlen, ja alt næsten. Ikke for at ’høre’ mine børn, men simpelthen fordi det er rart, og… Ja, fordi det er dét man gør, når man læser for børn. Man får dem med.

Vi får, og hold nu fast, 25 herlige velskrevne sider med ekstramateriale, og i modsætning til andre forord fra andre forlag, så er det grafiske udtryk og indtryk lige i ’skabet’. Der er ikke sparet på noget, der er sider og sider nok. Ikke komprimeret, så det ser forkrampet ud, men ja, hvordan skal jeg forklare det? Jo, jeg får den følelse, at der er afsat tid til mig. Som om, at jeg sidder lige overfor Derib, og han kun taler til mig. Så det er et forord, der først og fremmest er overvældende og fascinerende og fyldigt, men også fuld af nærvær.

Forordet er tidløst. Læs det før du for alvor kaster dig over de fire eventyr, eller bagefter og nik anerkendende, når du genkender og er enig. Når noget er tidløst, er det kunst. Hvis man da kan kalde et forord for det. Altså, Den samlede saga er et mesterværk, selvfølgelig fordi Deribs familiesaga er netop det, men forord og alt det arbejde, der er fulgt med, gør bare, at det hele løftes.

De fire fortællinger er jo rene fabler. Storladne landskaber, en afdæmpet farvelægning og så en perlerække af perler. I mangel af bedre ord. Perler.

Tag bare Hemmeligheden og åbn side 43, ja tag bare side 43 med. Næsten uden ord er vi vidne til naturens naturlighed. Et voldsomt drab i otte ordløse ruder, så en tanke, hvor vi er ’inde’ i knolden på Jeremie, et skud, PAW lyder det, og jeg er stor fan af lydord. Anvender dem ofte, når jeg læser højt, og så nederst, fire små ruder i én lidt større, hvor fire (fem) forskellige mennesker reagerer på skuddet. Det er så voldsomt flot skildret.

Eller på side 53 øverst til højre. Jeremie har fulgt et spor og står nu ansigt til ansigt med Hvide Krage, en forfulgt sjæl. På en lilla baggrund, igen uden ord, er der oceaner at hente. Et første møde. Man ser hinanden an. Genkender, danner sig indtryk. Finder tillid.

Det er jo ikke realisme, men det ligner. Det føles sådan. Vi ved godt, at det ’bare’ er tegninger, men det føles så forbandet reelt.

Jeg har ofte undervist i tegneserier og dets muligheder, og har næsten altid taget udgangspunkt i Anders And, da han får dårlig samvittighed over at have lokket Fætter Højben op i kulden og i fare. Det at kunne fortælle noget nonverbalt er vigtigt. Mimik, kropssprog, ultranære zoom.

Forstår du? Alt dette kan de store mestre, og her regner jeg bestemt Derib. Så ubetinget.

Du som læser med her, kender selvfølgelig til Buddy Longway, og jeg vil ikke dykke ned i de forskellige beretninger. Jeg vil hellere løfte det lidt, uden at det skal synes påtaget eller falskt. Næ, jeg er ydmyg. Ydmyg over at været budt indenfor til et andet liv. For det er sådan, at jeg har det. Jeg husker, da jeg læste og anmeldte det album, hvor Buddys skjorte bliver for lille til livet. Hvor præget jeg var. Det var i album nummer 20, Kilden.

Igen – er det ikke kunst med stort K, når kultur kan prikke lidt til én?

Det tror jeg, det er. Og det er dét der sker, når vi napper et par sider, mig og de små.

Der er identifikation i ord og billeder, for Derib står for begge dele. Her supplerer ord og billedside nemlig hinanden, og får ro til det. Jeg er totalt forblændet af genren, altså westerngenren, og sluger det meste. Jeg har siddet til sent om nætterne og nydt Blueberry og alle skurkenes nederdrægtigheder og også her er vi på toppen af poppen. Med Buddy Longway også, bare på en anden måde. Nedtonet, roligt, og alle kan følge med. Men tag ikke fejl. Vi har med livet at gøre, og det på en særlig ophøjet, næsten magisk måde. Jeg tror, det handler om især identifikation og at Derib formidler om et menneske, om en familie og dennes styrke og svagheder, indre som ydre.

Seks hjerter og et værk, som alle burde læse (og alle burde eje). Årets bedste køb. There, I said it.

Titel: Buddy Longway – Den samlede saga II. Kathleen og Jeremie
Tekst: Derib
Illustrationer: Derib
Oversættelse: Jens Peder Agger
Format: Hardcover, fire album samlet i et samlebind med 25 siders forord. 222 sider i farver
Forlag: Cobolt
Pris: 399,-
Isbn: 978-87-70858-24-3

Side 41.JPG
Side 41.JPG (61.9 KiB) Vist 1091 gange
Side 52.JPG
Side 52.JPG (54.32 KiB) Vist 1091 gange
Side 196.JPG
Side 196.JPG (55.82 KiB) Vist 1091 gange
Side 215.JPG
Side 215.JPG (58.79 KiB) Vist 1091 gange
Side 216.JPG
Side 216.JPG (54.17 KiB) Vist 1091 gange
Besvar