Skyggernes kniv 2

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Skyggernes kniv 2

Indlæg af Berti Stravonsky »

Cover.JPG
Cover.JPG (52.3 KiB) Vist 1182 gange
Lord Asriels fæstning

Har du nogen sinde været et sted, der var så smukt og overvældende, at du næsten manglede ord?
Det kan være i naturen eller i kunsten eller i nærværet med et andet menneske. Ja, alle steder.

Jeg har oplevet roen i den svenske skærgård. Jeg har set nattehimmelens stjerner. Jeg har dykket og set fisk og farver. Jeg har oplevet at holde min kæreste i hånden, da hun fødte vores børn.

Lad mig gøre en lang historie kort. Jeg har haft oplevelser i mit liv, der har været overvældende og smukke, og selvom jeg gerne ville berette og fortælle, så kommer mine ord til kort. Sproget slår simpelthen ikke til.

Det kan lyde vel søgt, men jeg sidder altså tilbage med lidt samme fornemmelse nu. Årsagen ligger på bordet ved siden af. Det er Skyggernes kniv 2, Cobolts lækre hardbackudgivelse, og jeg er jo på en håbløs mission. Jeg kan slet ikke fortælle fuld ud om dette værk. Ordene halter, og jeg famler efter dem. For jeg er overvældet.

Men lad mig forsøge alligevel.

Lavpraktisk så lad mig springe alt det tekniske over. Alt det med sidetal, farver og vinkler, alt det der. Hvis du er nysgerrig, så læs anmeldelsen af Skyggernes kniv, forgængeren. Den findes her på Serieland.

Og lad mig suse til handlingen. Det er jo dén, præcis dén, der har sat mine følelser i bevægelse. For jeg er havnet et sted fyldt med fantasi, næsten på højde med de der bizarre drømme man kan drømme, hvor alt kan ske. Dem der kommer om natten, om de er kærlige og venlige, eller frygtelige og ubehagelige. Eller noget af handlingen, for der er mange lag i fortællingen. Here goes:

Lyra og Will er på jagt efter sandheder, stadigvæk, men de er her i 2’eren mere reagerende end agerende. Det er ikke nødvendigvis skidt, for selv de to har deres begrænsninger.

De er ikke de eneste, der er på jagt. For her midt i Philips Pullmans fantasiverden, åbenbares mere og mere, og nye karakterer træder frem og træder i, ja karakter. Viser deres sande ansigter og mål.

Fx Sir Charles Latrom. Umiddelbart hjælpsom og en redningsmand. Men han er mere end det. Han formår at stjæle Lyras alethiometer. Han har et større mål, at få fingre i skyggernes kniv.

Eller knivbæreren Ciacomo Paradisi. En mand Lyra og Will som finder øverst i en mageløs bygning i den voksenforladte by Citágazze, forslået og knivløs. Han mangler fingre, men har en viden, der…

Eller John Parry, der kommer fra en anden verden. Vi kender ham bedre som Stanislaus Grumman, og han har også en mission. Han har mange talenter, og er far.

Kan du følge mig, eller har jeg tabt dig? Begge dele, sikkert. For det er sådan albummet er. Følg med i denne fascinerende fortælling, der både er let at forstå, men samtidig skidesvær at forstå. For det er et magisk puslespil med tidsklip og parallelle handlinger og verdener, sådan lidt Quentin Tarantino’sk, da han var allerbedst, mixed sammen med Karen Blixen fx

For Skyggernes kniv lader sig ikke sådan lige forklare. Eller reduceres til referater eller resuméer. Det kan ikke lade sig gøre. Det er et magisk værk, sat smukt og sindrigt i spil af Stéphane Melchior og Thomas Gilbert efter oplægget, Pullmans roman. Jeg har ikke læst hverken roman eller set filmatiseringen af Det gyldne kompas, men det vil jeg gøre. Bestemt.

Jeg kunne reducere handlingen til få ord: Lyra og Will søger sandheder, og søger en kniv. Andre gør det samme. Men det ville være alt for fattigt.

Jeg kunne også bruge mange ord, og forklare og forklare og forklare. Men jeg ville aldrig kunne gøre værket retfærdighed, for…

Kunst kan ikke forklares eller fortælles. Jeg er tilbage i Skærgården, tilbage til nattehimmelen eller hånd i hånd med min kæreste, da hun gav liv til vores børn. Sælsomme uforglemmelige øjeblikke.

For indenfor tegneserierne, for nu at komme lidt ned på jorden, så er der tale om et vidunderligt værk. Her i 2’eren er der åbninger og man får flere forklaringer, men man forvirres også. Der er nye spind og nye ting at forholde sig til. Hvor jeg i SK1 egentlig følte, at jeg var godt med og forstod alt, så er det lidt anderledes nu. Jeg er i ukendt farvand, og det er vel den største og bedste cliffhanger, og jeg glæder mig voldsomt til foråret 2021, hvor der kan sættes et foreløbigt punktum.

Foreløbigt kun og heldigvis for det, for vi taler altså om en trilogi.

Og om et mesterværk. Trust me. Og jeg lander på seks hjerter. Igen.

Tegningerne og farvelægningen sublime. Plottet urovækkende og spændende og mystisk. For nu at gøre det kort.


Titel: Skyggernes kniv 2
Tekst: Stéphane Melchior
Illustrationer og farvelægning: Thomas Gilbert
Baseret på Philip Pullmans roman Det gyldne kompas
Oversat af: Hanna Lützen
Forlag: Cobolt
Format: 88 sider i farver, hardback
Pris: 269, -
Isbn: 978-87-70858-58-8

11.JPG
11.JPG (46.73 KiB) Vist 1182 gange
49.JPG
49.JPG (54.75 KiB) Vist 1182 gange
56.JPG
56.JPG (49.37 KiB) Vist 1182 gange
Kan ikke huske.JPG
Kan ikke huske.JPG (56 KiB) Vist 1182 gange
Besvar