DEN EKSTRAORDINÆRE REJSE 3. DEL

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

DEN EKSTRAORDINÆRE REJSE 3. DEL

Indlæg af Robin »

Den ekstraordinære rejse 3. del
evokelille.jpg
3. og afrundende del af den første (røde) trilogi om børnene Èmilien og Noémie samt deres med - og ”mod”- sammensvorne kom på gaden midt i december. Det var dejligt for vi trængte til lidt lys over land og lidt knald på farveladen. Og det skal jeg love for bliver leveret. Der er mange tråde fra de to foregående bind, der skal redes ud og samles, så det gælder om at holdet tungen lige i munden og hjernen mellem ørerne, mens Filippi og Camboni binder sløjfer frem mod slutningen. Igen er det Gaspard Yvan, der står for de farvestrålende sider, og det er en fornøjelse at skue, i hvert fald når man som undertegnede mest har set december-gråt i samtlige nuancer.

Vi er nået til afslutningen af Jules Verne konkurrencen, som endnu aldrig har fået kåret en vinder og de to børn søger efter deres forældre/far. Den 3. akse (en fjendtlig magt) stiller forhindringer i vejen, og der foregår skumle sager ombord på det imponerende og kæmpestore fartøj, der skal transportere deltagerne i konkurrencen samt deres opfindelser frem til bestemmelsesstedet, New York, hvor det afgøres, hvem af deltagernes opfindelser der manøvrerer bedst til lands, til vands og i luften.

Det er stadig en fornøjelse at se de detaljerede og opfindsomme fartøjer og maskiner, der opererer i dette cyberpunk univers i en art parallelunivers til vores i det tidlige 20. århundrede nærmere bestemt 1927. Jeg får lidt mindelser om den store robot i den geniale tegnefilm ”Drengen og Jernkæmpen” uden sammenligning i øvrigt. Der er flotte, storslåede billeder, både under vand og i luften, og der er små billeder med detaljer eller karakterernes reaktioner. Der er et herligt humør og friskhed over handlingen, der godt nok som tidligere nævnt skal have styr på mange tildragelser fra de to foregående albums. Når der er så meget, der skal løses, kunne det i mine øjne med fordel have være fordelt lidt bedre over i hvert fald de to sidste bind. Når det er sagt, er det så bl. a. dette, der kan holde den voksne læser på tæerne. Jeg tror denne historie er tænkt til et ungt publikum, men der er en del at holde rede på her i afslutningen af konkurrencen om Jules Verne trofæet, så det kan med fordel læses i fællesskab. Der er også et forholdsvis stort persongalleri, som i nogen grad kan være svært at overskue for en ung læser. Stadig er jeg meget begejstre for de pænt store bogstaver i taleboblerne, ligesom udstyr, kvalitet og oversættelse også lever op til mine forhåbninger.

Den Ekstraordinære Rejse, 4. del: De mystiske øer kommer ifølge E-voke i august 2021, så bliver det den blå farve, der er dominerende på omslaget, hvor det på de tre første bind har været rød. Det kan allerede nu afsløres at den tredje cyklus farve er brun, hvis ikke mine farveforvirrede øjne spiller mig et puds. 1. bind i den 3. cyklus er udkommet på originalsproget i 2020, så der er noget at se frem til.

Det bliver igen en high 5 til den ekstraordinært fantasifulde og farverige rejse med Èmilien og Noémie.

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Den ekstraordinære rejse: 3. del
Forfatter: Denis-Pierre Filippi.
Tegner: Silvio Camboni
Farvelægning: Gaspard Yvan
Oversættelse: Anne Christine Tjellesen Fabricius/korrektur: Lea Mejdahl Christiansen
Forlag: E-voke
ISBN nr.: 978-87-93952-26-3.
Pris: 169,-
Udstyr: Hardback, 54 sider, i flotte farver.

PS. Jeg ville gerne have vedhæftet nogle af de flotte sider fra albummet, men min imageoptimizer er gået ned, og jeg kunne ikke finde en ny på det dersens internet. Sorry! Billeder kan ses på forlagets hjemmeside, ifald det har interesse. mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar