Splint i Sovjetunionen

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Splint i Sovjetunionen

Indlæg af GoogaMooga »

Splint i Sovjetunionen


Forlaget Cobolt har udgivet endnu et Ekstraordinært Eventyr med Splint & Co., denne spin-off serie, der har givet os så mange gode oplevelser. Og “Splint i Sovjetunionen”, af det unge belgiske makkerpar, Fabrice Tarrin og Fred Neidhardt, er heldigvis også blevet meget vellykket, for der er altid en indbygget fare for, at en idé kan malkes så meget, at den risikerer at blive udvandet. Der ER gået inflation i disse hors-série ting, og man bør nok vælge med omhu. Med dette nye album er vi up to date med de belgiske.

Men hvor belgierne har droppet fællestitlen “Et Ekstraordinært Eventyr”, fortsætter Cobolt, nok for at skabe ro og kontinuitet omkring deres udgivelsesprogram. Amerikanerne er storsyndere, når det drejer sig om at malke en figur; bare tænk på de alt for mange Spider-Man og Batman serier, one shots, mini-serier, og hvad ved jeg. Så slemme er belgierne trods alt ikke, men også dér må man spørge sig selv, om ikke spin-off’s som “Kid Lucky” og “Den Lille Splint” er totalt overflødige.

Fabrice Tarrin (f. 1971) og Fred Neidhardt (f. 1966) er superfans af den belgiske guldalder, og deres nye album er virkelig et godt brøl fra disse unge løver. Tarrin og Neidhardt står ikke bare på skuldrene af giganter, de gnubber skuldre med de bedste. Vi skal helt tilbage til de glade Franquin dage for at se lignende tegninger, uhyre detaljerede i bedste atomstil, og med en plasticitet, der er mindst ligeså interessant at nærstudere som Franquin’s sene, sprælske stil. Tarrin formår med brudte konturstreger at føre os ind i et fornyet univers af genkendelig atomstil, og slipper tilmed godt fra det. Og Neidhardt har begået en morsom og intelligent satire over kommunismens rædsler, og – med en sent plantet curveball, giver han lige neoliberalismen et hak over tuden også. Dermed placerer han sig politisk midt i centrum af det politiske spektrum, hvor medmenneskelighed triumferer over ideologierne, der har medført så meget skade og så store menneskelige omkostninger gennem hele det 20. århundrede, og ikke synes at aftage her i det det 21. århundrede.

I korte træk er Grev Champignac blevet bortført af KGB, og befinder sig nu i Sovjetunionen, hvor han bliver hjernevasket til at hjælpe russerne med at aktivere et kommmunistisk gén, der skulle ligge latent i hele jordens befolkning. Til dette formål skal de bruge et molekyle fra en sjælden svamp, og så starter det spændende eventyr med Splint & Kvik. Vil det lykkes de to reportere at forpurre de skumle planer?

Historien er spækket med referencer til belgiske guldaldertegneserier og andet popkultur, med tydelige associationer til bl.a. James Bond og Ilse!

Faktisk er historien noget af det mest meta, jeg har set på denne side af “Sam’s Strip”, og det kræver langsom læsning at fordøje de mange detaljer. Mange fans elsker sådan noget; jeg synes nu, det til tider rokker lidt ved plausibiliteten. Man skal helst tro på det, man læser, det skal give mening indenfor de rammer, der er afsat. Når man hele tiden bliver mindet om, at det er en tegneserie, man læser, gør det noget ved oplevelsen.

Heldigvis trækker Tarrin’s helt igennem overlegne tegninger gevaldigt op, og vi lander på en femmer.


Fem stjerner ud af seks mulige.


Splint i Sovjetunionen

56 sider, farver, hc

Forlag: Cobolt

Tegner og farvelægger: Fabrice Tarrin

Forfatter: Fred Neidhardt

Oversætter: Ole Steen Hansen

Pris: 219,-

ISBN: 978-87-7085-857-1

Anmeldt af GoogaMooga
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Splint i Sovjetunionen

Indlæg af Robin »

Fin anmeldelse. Jeg gi' en forside:
IMG_0977.JPG
IMG_0977.JPG (184.58 KiB) Vist 1262 gange
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Splint i Sovjetunionen

Indlæg af GoogaMooga »

Tak, Robin. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 152
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Splint i Sovjetunionen

Indlæg af Ozymandias Rex »

GoogaMooga skrev:et kommmunistisk gén
Nu lyder jeg sikkert meget negativ, men... "et kommunistisk gén" lyder som en virkelig åndssvag idé fra forfatterens side. Var det let for dig at acceptere konceptet, da du læste historien? Eller trak det dig ud af historien?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Splint i Sovjetunionen

Indlæg af GoogaMooga »

Ozymandias Rex skrev:
GoogaMooga skrev:et kommmunistisk gén
Nu lyder jeg sikkert meget negativ, men... "et kommunistisk gén" lyder som en virkelig åndssvag idé fra forfatterens side. Var det let for dig at acceptere konceptet, da du læste historien? Eller trak det dig ud af historien?
For mig var det en mindre detalje. Der er så meget, der er langt ude i tegneserier, også i Splint, så hvorfor ikke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 152
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Splint i Sovjetunionen

Indlæg af Ozymandias Rex »

GoogaMooga skrev:For mig var det en mindre detalje. Der er så meget, der er langt ude i tegneserier, også i Splint, så hvorfor ikke.
OK, måske skal jeg give albummet en chance.

Tak for svaret.
Besvar