SPIDER-MAN 1: Parker - heldet

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

SPIDER-MAN 1: Parker - heldet

Indlæg af Robin »

Spider-man 1: Parker-heldet
PARKER HELDET.jpg
PARKER HELDET.jpg (45.72 KiB) Vist 1513 gange
Edderkoppen rider igen! Eller Spider-man svinger (sig) igen! Over byens tage! Spinder! Slås! Kæmper! Snakker! Joker! JÆÆÆÆS! Okay, brormand. Hvortil denne entusiasme? Jo-o-ow, Forlaget Fahren heit har slået kludene sammen med Forlaget Faraos og udgivet Spider-man på dansk. Det er dejligt nyt. Og ikke nok med det. Der kom 3, TRE, andre titler samtidig lige før jul Hvilken julegave for vansmægtende superheltefans. Fahrenheit har længe kæmpet kampen (op ad bakke) med Forlaget RW om at få DC’s udgivelser fordansket, men det sluttede desværre i 2020, må man tro.

I mine svedige (barne)hænder ligger Spider-man 1: Parker heldet (Amazing Spider-man 2014 nr. 1-6 eller tpb: Amazing Spider-man: The Parker Luck, efter hvad jeg har kunnet forske mig frem til. I bogen oplyses også Amazing Spider-man: The Parker Luck). Siden vi sidst så Spider-man på dansk, er der sket mangt og meget, bl. a. har Doctor Octopus på snedig vis ”byttet plads med” Spider-man/Peter Parker, således at Doc Octopus’ hjerne og sind var i Parkers krop og vice versa. Dette har ikke just gjort Spider-man populær ”i nabolaget”, som han gerne selv udtrykker det, og P. Parker er med Octopus’ hjerne blevet topfigur i Parker Industries. Der er altså mange tråde, der skal udredes. Oven i hatten er Black Cat ikke tilfreds med, at ”Doc Spider-Parker” har snydt hende, og det vil hun have hævn over. Hun får hjælp af Electro, som også, til en forandring, er sur på Spider-man (fordi Doc Ock-Spider har gjort hans kræfter ukontrollérbare med katastrofale følger). Og ydermere har den edderkop, der bed Peter Parker for mange år siden bidt én person yderligere, som også har fået superkræfter, og denne person får en stor rolle hér og sidenhen. Mere skla dog ikke afsløres nu. Således er der masser af sager, hvor murkravleren får brug for, eller måske snarere ikke får brug for, det kendte ”Parker held”, hvor han altid kommer fra asken i ilden, mens han kæmper for at gøre Spider-man ”nabolagsvenlig” igen og prøver at sætte sig ind i, hvad det vil sige at lede et kæmpe foretagende som Parker Industries.

Albummet lægger ud med en slåskamp mellem Spider-man og Menageriet, en superskurkegruppe anført af Påskeharen, skønt ik’? Mesterfortælleren Dan Slott ”spinder” fortællingen med hjælp fra Christos Gage og Joe Caramaga, og den action mættede billedside står Humberto Ramos, Javier Rodriguez og Guiseppe Camuncoli for. Det må vist siges at være garvede kræfter. Der er, som det er forsøgt beskrevet i indledningsvis, læsset godt op i bunken af problemer, der står i kø for at gøre hr. Parker og hans alter ego livet besværligt, så det er om at holde hjernen pænt på plads mellem ørerne – vi er kørende! Som der meget malende står på forsiden: ”Adrenalinpumpende superhelteaction fra MARVEL”. Jeg er en ældre herre, og jeg har stadig, selv efter mange års forsøg på tilvænning lidt problemer med at kapere de i mine øjne lidt for ”manga-agtige” øjne, men det er sikkert bare mig! De to små ”kapitler”, hvor læseren præsenteres for baggrunden for Electros og Black Cats vrede og had mod Spider-man er tegnet af hhv. Javier Rodriguez og Giuseppe Camuncoli, og de falder mere i min smag, især Black Cat – delen, hvor hun er i fængsel, og vi møder Spider-man med Doc Octopus ”indeni”, om man så må sige. Ellers er der tale om alt muligt ”halløj” i måden at sætte ruderne sammen på, der svinges fra side til side, der er små billedruder i sekvenser, når noget skal fortælles, og der er stor såkaldte ”splash pages”, hvor det giver stor effekt, der er skæve vinkler, der er det hele. I den forbindelse er det væsentligt at nævne formatet, som er støre end et almindeligt serieblad, hvis der er nogen, der stadig ved, hvad det er. Det giver plads til bogstaverne for os svagtseende, og det gør nydelsen af de tempofyldte billeder så meget desto større. Der er bl. a. en flot kampscene i en brændende bygning, som virkelig kommer til sin ret i dette format.
Vi møder kort lidt andre helte. Captain America, Iron Man, Spider-Woman og Johnny Storm (UDEN superkræfter!) fra Fantastic Four. Læseren bliver også taget med på superskurkeværtshus, hvor typer som Killershark, og Eightball hænger ud. Mr. Negative og The Eel dukker også op til skummelt møde med Black Cat.

Der bliver føjet en del nye ansigter til persongalleriet: ansatte på Parker Industries, heriblandt to skarpe videnskabskvinder; den ene bliver kidnappet af Black Cat, den anden ved navn Anna Maria Marcon, som ”Dock Ock Parker” har været kæreste og bor sammen med, bliver Peter Parkers guide i alt det nye i Parker Industries. Der er dejligt gensyn med J. J. Jameson, den mildt sagt koleriske redaktør, nu tidligere borgmester i New York, som heldigvis kvajer sig på skønneste vis.

De sædvanlige ”første sider” i hæfterne med omtale i bokse af forfattere, tegnere, farvelæggere og tekstere er klippet ud eller retoucheret væk, undtagen i tre tilfælde, så læseoplevelsen bliver mere flydende og ikke så kapitel - agtig. Det vil nogle læsere elske, andre ikke. Udstyret er fint; som nævnt stort format, hardcover, god papirkvalitet, og her er det så smag og behag, om man bryder sig om det. Jeg har læst bladene og mener, at trykket og farvelægningen passer fint hertil. Der er flot Marvel inderside for og bag, og der er en side kaldet ”Marvel profil”, godt fundet på, hvor man introduceres lidt til figurens historie og evner. Det er jo ikke alle, der har fulgt med de sidste 50 år eller mere. Sproget er fint og mundret lagt i hænder på H. C. Vang. Jeg har i øvrigt ikke dyrket fejfinderi, men det slog mig, at en af tegnerne, Guiseppe C.’s navn staves på to forskellige måder. Småting.

Skønt med superhelte på dansk igen. Jeg kvitterer med fire net-skydere og svinger mig videre ud i januar-mørket.

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel Spider-man 1: Parker-heldet

Forfattere: Dan Slott, Christos Gage, Joe Caramagna.

Tegnere: Humberto Ramos, Javier Rodgiruez, Giuseppe Camuncoli

Farvelægning: Javier Rodriguez, Antonio Fabela, Jim Charalampidis

Oversættelse: H. Christian Vang

Forlag:Fahrenheit / Faraos Cigarer

ISBN: 9788771762006

Format:Hardback, 144 s. FarverDimensioner Bredde: 20.3 cm - Højde: 30.2 cm

Pris:188,-
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar