Siena 1: Yale university...Med licens til at dræbe

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Siena 1: Yale university...Med licens til at dræbe

Indlæg af Robin »

Sienna 1: Yale University... Med licens til forbrydelser

Sienna01 COVER.jpg

Der er kommet mange albums fra e-voke i flot hardback udstyr, enkelte i softcover, bl. a. 2. oplag af en enkelt serie vist. Men her er en spritny titel på det danske marked i softcover. Det dejlige ved det er, at så fylder det mindre i reolen. Spøg til side. Jeg har intet imod softcover udgivelser, men hvorfor egentlig? Måske den lidt lavere pris, og det er jo fint nok.

På e-vokes hjemmeside citeres en læser, Søren, for at mene: ”SUPERFED serie - minder om "Lady S" i stil. Spændende, godt tegnet, velfortalt”. Og det er svært at være uenig med Søren. Gad vide, om det er den Søren, som jeg også kender lidt…….., Nå, der findes jo en del derude…….

Serien minder helt klart om Lady S, kvindelig(e) hovedperson(er), tegnestilen er lidt derhenad, hvis man kan sige det, men tegningerne hér falder lidt mere i min smag. De er mindre ferske, om jeg så må sige. Dog er visse ansigtsudtryk for maniske eller forvredne, når personerne er vrede for eksempel. Jeg fik under læsningen mindelser om Michel Vailant/Mark Breton, primært i forbindelse med nogle af de mandlige figurer i jakkesæt, også Ole Pihls ”Leif i forstaden” randt mig i hu. Kvinderne er noget mindre kønsløse, gennemsigtige eller vandige end i nævnte klassiker, uden sammenligning i øvrigt. Der er gjort noget ud af baggrundene ind i mellem, andre steder virker det lidt bart, men det er bestemt til at leve med.

Det er den ene hovedperson, Sienna, der lægger navn til serien, som med forlagets ord handler om, ”en ubarmhjertig og iskold kvinde, som er økonomisk konsulent om dagen og lejemorder for CIA om natten. Gabrielle er hendes diametrale modsætning. En engageret og medmenneskelig advokat, som forlanger store gebyrer fra velhavende klienter, så hun også kan dedikere sig til dem, der ellers ikke kan betale. Begge er de uddannet fra det prestigefyldte Yale University, og er blevet til dem, de er, takket være den samme mand. Men denne mand, Roberto Solis, deres underviser, mentor og dekan på Yale, findes en dag myrdet på mystisk vis. Et mysterium, som går de to kvinder på, og i hver deres jagt på sandheden føres de to, Sienna og Gabrielle, sammen...”. Hvorfor albummet kun har den ene kvinde i titlen, og ikke begge, står ikke lysende klart for denne læser, men det kan komme i de tre følgende bind. E- voke har igen fundet en afsluttet serie, så man kan se frem til forhåbentlig afrundet fortælling, der ikke fortsætter i det uendelige. Dette har også sin charme, men afveksling eller forandring fryder.

Plottet er fint fængslende og undervejs er der både seksuelle forviklinger samt aftalt spil på uddannelsesområdet. Vi befinder os i et overklassemiljø omkring Yale universitetet i USA, og der skal findes en ny dekan, med alt hvad det medfører af magtkampe og intriger, der er sågar et ”hemmeligt broderskab” eller ”loge”, som også blander sig i sagerne. Jeg fik både lidt mindelser om TV serierne Morse, med det indspiste og lettere dekadente Oxford miljø, og Suits med den pæne overflade.

Stephen Desberg og Filmore er forfatterne. Førstnævnte vil mange kende fra bl. a. Tim og Thomas og Skorpionen. Chetville med fornavnet Denis er tegneren, han er en forholdsvis garvet herre, der har arbejdet for bladene Vécu og Tintin. Han har også arbejdet indenfor tekstilindustrien med bl. a. design af logoer og tegninger af designs, hvilket måske skinner lidt igennem i påklædningen af seriens figurer på den gode måde, der er skjortedetaljer o. a., som jeg efterfølgende er blevet opmærksom på. Så har han tegnet 9 albums med Sam Lawry og på det seneste serien Crimes Gourmands samt Le Maître chocolatier, Chokolademageren, som skulle komme fra Zoom senere på året i flg. anden tråd på Serieland og sikkert også andre steder.

Farvelægning af Tom Boa og oversættelse af Anne Christine Tjellesen Fabricius er i orden. Der er ikke noget der skurrer i hverken øjne eller ører. Det er softcover, som nævnt, fin papirkvalitet og tryk. Der er meget sort på coverets kanter og hjørner, som måske vil mishage samlere, da der let kan opstå lidt hvidt ved læsning og håndtering, så må man bare være forsigtig, hvis det er en ”issue”, dog, det er jo fremstillet for at blive læst!
Der sker meget på de 48 sider, og plottet tager en lidt uventet drejning et par steder undervejs, og det er jo altid rart med overraskelser. Jeg lander på 4 solide intriger til Sienna (og Gabrielle) og ser frem til hvordan sagerne videre ud- og afvikler sig.


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Sienna 1 A.jpg
Sienna 1 B.jpg
Sienna 1 C.jpg
Titel: Sienna 1: Yale University... Med licens til forbrydelser (1/2)
Forfattere: Filmore & Desberg
Tegner: Chetville
Farvelægning: Tom Boa
Oversættelse: Ane Christine Tjellesen Fabricius
Forlag: E-voke
Pris 159,-
ISBN nr. 978-87-93952-30-0
Format: Softcover, 48 sider, i farver, 281x220 mm, 0,25 kg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Siena 1: Yale university...Med licens til at dræbe

Indlæg af The Elder »

Jeg tror, jeg er med :D
Lady S kan jeg godt lide, så hvis den her ‘ligner’, så må jeg til lommerne
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Siena 1: Yale university...Med licens til at dræbe

Indlæg af Robin »

The Elder skrev: 27. feb 2021, 19:52 Jeg tror, jeg er med :D
Lady S kan jeg godt lide, så hvis den her ‘ligner’, så må jeg til lommerne
1-2-3...til lommerne - og go' f'nøjelse!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Siena 1: Yale university...Med licens til at dræbe

Indlæg af The Elder »

Så har jeg været til lommerne og afhentet et album.
Glæder mig til fortsættelsen.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Siena 1: Yale university...Med licens til at dræbe

Indlæg af Robin »

Så du var også tilfreds nok, kan jeg gætte?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Siena 1: Yale university...Med licens til at dræbe

Indlæg af The Elder »

Jeps :D
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Siena 1: Yale university...Med licens til at dræbe

Indlæg af Robin »

Alletiders :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar