Guardians of the Galaxy bind 1: Kosmiske Avengers

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Guardians of the Galaxy bind 1: Kosmiske Avengers

Indlæg af Robin »

Guardians of the Galaxy, Bind 1: Kosmiske Avengers

guardians-of-the-galaxy_cover-web-550x819.jpg

To film har der været på det store lærred med Guardians of the Galaxy, én i 2014 og én i 2017 og også et par animerede sæsoner startende i 2015. Det kan nok være medvirkende årsag til at forlagene Fahrenheit/Faraos Cigarer i fællig har Guardians med i anden bølge af Marvel udgivelser på dansk. Det kan være klogt. Jeg har ikke forstand på det, men hvorom alting er, så er nærværende publikation et godt bekendtskab.

Tillad en gammel tegneserielæser en anekdote. Jeg købte en del DC og Marvelblade i midt tresserne i hhv. stormagasinet Magasin du Nord og I Jorcks Passage i det indre København. Begge steder var der en kiosk, ja, hvad mon det er? Kiosk…..hmmmm? Den i Passagen var endda udedørs. Hér kunne lille Henning, 12 år, stå og kigge i kulørte hæfter på engelsk med ALT, hvad hjertet kunne begære af superhelte oa. Og hér stødte jeg for første gang på G. o. t. G. Det var et tykt hæfte i serien Marvel Super-Heroes, nr. 18 var det, og forsiden er afbildet på Marvelprofil-siden forrest i albummet. Det blad har jeg stået med i mine buttede barnehænder MANGE gange. Det tiltrak mig lidt, for jeg kunne genkende tegneren, Gene Colan, fra Dæmonen; det var det første nummer, men det lå for langt fra, hvad min konservative superheltesmag kunne goutere. Det var ikke FF, Lovens Vogtere, Rummets Helte eller andre jeg kendte til. Det var dumt! SLAM! Men jeg var ofte tæt på at købe det, hvis der ikke var kommet andet. Jeg købte det aldrig.

Nå, til sagen Her har vi et velfortalt, veltegnet, humoristisk, kosmisk superhelteeventyr med science fiction overtoner, eller et science fiction eventyr med superheltestrøelse og romantik indlagt. Lad os starte med dette sidste. Det er ikke min stærke side, men mens jeg læste de første sider, hvor Peter Quill/Star-lord/the Guardians leders oprindelseshistorie bliver fortalt, så blev jeg grebet! Det er følsomt fortalt og meget fint tegnet i mine øjne. Jeg må nok tilstå, at jeg er lidt (meget) blød (læs: pladderromantisk), jeg bliver rørt, når der skrues op for musikken i alle film; Disney film får mine kontaktlinser til at blive glasklare osv. Så ved du, hvem du har med at gøre. Det ER amerikansk, men det gik ind hos mig. Så tager historien fart, rumvæsner, strålepistoler, død og ødelæggelse, vi er i gang! Med forlagets egne ord møder du:” …..galaksens nye vogtere!
Rummet har fået en ny regel: ingen krummer et hår på nogen på Jorden! Eller sagt på en anden måde: Jorden må ikke betrædes!
Men hvorfor er Jorden pludselig blevet universets vigtigste planet? Det er, hvad Guardians of the Galaxy skal finde ud af! Følg de største stjerner i Marvel-universet: Star Lord, Gamora, Drax the Destroyer, Rocket Raccoon, Groot og Iron Man, når de stiger ombord på et af de mest højeksplosive eventyr mælkevejen aldrig før har kendt mage til!” Intet mindre!

Det meste af det, jeg ser, tiltaler mine øjne, eller på dansk: det er knaldgodt tegnet! Steve McNiven står for stregerne, det er jeg tilfreds med. Brian Michale Bendis, som just har kørt Superman igennem skrivemaskinen ovre hos DC, fortæller rumløjerne, så selv jeg må overgive mig. Jeg havde det svært med Rum Tommy i Raket Serier, selv Jens Lyn var nogle gange svære at sluge, og Willy på Eventyr: Rumpiraten blev købt og læst, fordi der ikke udkom så meget superheltehalløj i de år. Men her er jeg ret godt underholdt! Det er måske mixet af superhelte og det kosmiske? Når det er sagt, så er der bagest tilføjet de øvrige gruppemedlemmers oprindelseshistorie. Disse er ikke tegnet af hovedtegneren, de er fine, også godt fortalt, men alle ikke min smag rent tegnemæssigt. Den første er lidt Mike Mignola inspireret, ham er jeg stor fan af, men det fungerer ikke rigtig for mig hér. Det skal man lade Mignola om: De øvrige fungerer bedre, og det er godt de er med. Flotte farver og fin oversættelse bidrager også til at levere et helstøbt produkt. Det må have været noget af en udfordring for Allan Buhl Madsen at får turneret det, der kommer ud af munden på karaktererne, især Rocket Racoon og Starlord ind i mellem! Jeg synes det er lykkedes langt hen ad vejen. Der er forsider og variantforsider af så stærke kræfter som bl. a. Leinil Yu/Sunny Gho og Milo Manara! Vi får lidt reklamer for de første udgivelser samt de nyeste, også en Spider-man 2: Frygtens Spind, som dog endnu ikke er udkommet. Der noget at glæde sig til!

Er der da ingen indvendinger? Tjo-o-o. Småting. Måske snarere en stille undren med et huldsagligt smil på læben. På forsiden er der, som på alle de nye Marvel udgivelser et ”bånd” øverst på forsiden. Teksten på nærværende er ”Intergalaktisk action og heltedåd”. Heltedåd! Hvem bruger den slags ord? Hvem kender det! Superheltelæsere! Skønt ord, storladent i det hele taget, men ikke forkert, mind you. Nederst på forsiden står titlen ”Kosmiske Avengers”. Hvorfor ikke ”Kosmiske hævnere”? Og jeg kender nok selv svaret. Avengers, dem kender vi, os superheltetossser, men måske ikke Guardians of the…., så vi hjælper dem lidt med ordet Avengers. Fint med mig. Og det er den slags små ting, der bl. a. sætter kulør på min hverdag! Jeg må godt nok ha’ en sløj hverdag!

Det er samme fine udstyr som i decembers udgivelser, og jeg lander på en lille 5’er ud af 6, sikkert også stadig influeret af min begejstring over, at der igen udkomme Marvel på dansk! Nok sagt!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

guardians-of-the-galaxy_indhold-1.jpg
guardians-of-the-galaxy_indhold-2.jpg
guardians-of-the-galaxy_indhold-3.jpg
guardians-of-the-galaxy_indhold-4.jpg
guardians-of-the-galaxy_indhold-5.jpg

Titel: Guardians of the Galaxy bind 1: Kosmiske Avengers
Tekst: Brian Michael Bendis
Tegnere: Steve McNiven, Sara Pickelli, Michael Avon Oeming, Rain Beredo, Ming Doyle, Javier Rodriguez, Michael Del Mundo
Rentegnere: Dexter Vines, John Dell, Mark Morales, Steve McNiven, Sara Pickelli
Farvelægger: Justin Ponsor
Oversættelse: Allan Buhl Madsen
Format: 160 sider i farver, hardcover
Forlag:Forlaget Fahrenheit/Faraos Cigarer
Pris: 198, –
Isbn: 9788771762044
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar