Wolverine. Old Man Logan

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Wolverine. Old Man Logan

Indlæg af Robin »

Wolverine: Old Man Logan

old-man-logan_cover.jpg

Wolverine har i de seneste mange år været en af Marvels mest populære figurer. Som sådan er han blevet skamredet forstået på den måde, at det amerikanske marked har været oversvømmet med Wolverine udgivelser. Det er en meget benyttet politik. ”Bare gi’ dem, hva’ de vil ha!” Resultatet er så desværre også en gang blandede bolsjer, hvor der så selvfølgelig også er nogle, ”der ikke smager særlig godt” iblandt! Heldigvis er dette ikke et af dem. Dette smager godt, endda rigtigt godt.

Indrømmet, jeg kan få nok af Wolverine, på grund af ovenstående udgivelsespolitik, men hvis Mark Millar spændes for vognen som historiefortæller, og den anden halvdel af forspandet er Steve McNiven, så tager jeg plads i vognen!
Lad det være sagt med det samme: det er voldelige sager. Det kan vel ikke komme bag på nogen, når det er Wolverine fortalt af Millar. Begge har det med at færdes i blodbestænkede omgivelser, således også her. Millar har sit eget Millarworld foretagende, der udgiver hans ting; mange vil kende Kick Ass og Hit Girl, og hard core fans kender Jupiter’s Legacy, som er på vej hos Netflix til maj. McNiven har en meget detaljeret stil, så hver en voldshærdet, sorgfuld rynke i et ansigt eller blodsprøjt fra afhuggede kropsdele næsten står alt for tydeligt. Sarte sjæle, som jeg er, må kigge væk af og til.

Nogle af de bedste superhelte historie er såkaldte ”imaginære historier” eller fantasifortællinger. Er de da ikke alle det, fantasi og ”imagination”? Tjo-o-o. Men når en forfatter ikke er bundet af kronologi og andet fasttømret halløj omkring figurerne, så kan fortælleglæden sprudle så meget desto mere. Noget af det bedste Marvel er således What If – historier, det som hos DC hedder ”Imaginary Stories”, som før nævnt.
Handlingen foregår i ”en alternativ fremtid på Jord-807128, hvor USA regeres af superskurke. Ingen ved, hvad der skete den nat heltene faldt. Det eneste, der vides er, at de forsvandt, og at superskurkene har tyranniseret lige siden. Det største mysterie er dog, hvad der skete med Wolverine. Nogen siger, at han blev såret som aldrig før. Andre siger, at han bare blev træt af at slås og trak sig tilbage. Uanset hvad, så har Old Man Logan ikke trukket sine klør i næsten 50 år – før nu!” Således lyder forlagets bagsidetekst, og undervejs i historien støder vi på alskens tolkninger af det Marvel univers, de fleste kender. Familien Hulk er nogle lede børster, Hawkeye kan stadig ramme plet, men……..og alderen har også ændret ham. Spider-mans datter dukker op i en ikke ubetydelig rolle, og den tidligere lidt latterlige og så forhadte Spider Mobile fra Amazing Spider-man nr. 130 må trække læsset for hovedpersonerne Logan/Wolverine og Hawkeye/Clint Barton på deres færd gennem en smadret og udpint dyster verden, hvor et kæmpeskelet af en tidligere Avenger ligger og flyder, for øvrigt en flot-flot splash page, og dem er der en del af; kæmpeøgler jager alt, hvad der ”rør’ på sig”, som Dirch Passer sagde. Logan og Barton møder en lille dreng med Ant-mans hjelm, Doctor Octopus, Klaw, Shocker med flere dukker op og White Queen hjælper lidt på vej. Der er mange små hyggelige og uhyggelige overraskelser og tvists af det univers, du kender så godt. Kan man lide det, er der nok at nyde. Der er selvfølgelig også en overskurk, helt rød i hovedet med sin ærkefjendes kostume som fetichistisk udklædning.

Denne fine udgivelse samler i Wolverine nr. 66-72 samt Giant-Size Wolverine Old Man Logan nr. oplyser forlaget; der er tale om samme udstyr som tidligere i denne udgivelsesrække. Farvelægning yder tegningerne retfærdighed, sproget er superheltesprog, fint drejet af oversætteren Lars Kramhøft, jeg tror kun jeg snublede en enkelt gang - og en gang er som bekendt ingen gang!

Jeg trækker fem ud af seks klør til Old Man Logan! SNIKT!

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Old Man Logan
Tekst: Mark Millar
Tegnere: Steve McNiven,
Rentegner: Dexter Vines
Farverlægger: Mory Hollowell
Oversættelse: af Lars Kramhøft
Forlag: Forlaget Fahrenheit/Faraos Cigarer
224 sider i farver HC
Pris 198,-kr.
ISBN 9788771762051

old-mand-logan_indhold-11.jpg
old-mand-logan_indhold-12.jpg
old-mand-logan_indhold-13.jpg
old-mand-logan_indhold-15.jpg
old-mand-logan_indhold-18.jpg
old-mand-logan_indhold-21.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar