A

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

A

Indlæg af Berti Stravonsky »

Skærmbillede 2021-04-09 144428.jpg


A


Et smørhul. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg første gange hørte ordet ’smørhul’. Et ord der benyttes alt for sjældent, men jeg kan huske, hvordan min dansklærer engang fortalte mig og min klasse, at vi skulle være glade for at bo i Danmark. Ingen krige, ingen naturkatastrofer og vi havde et udviklet velfærdssystem. Det må have været i sjette eller syvende, og lige der omkring, hvor både verden og udsyn får vinger.

Så kom livet og alle glæder og sorger, og så sidder man pludselig her. Det er den 9. april og denne dato får mig til at tænke på smørhuller igen. Frie er vi, pandemi til trods.

Alt dette for at komme til sagens kerne. En herlig ordløs graphic novel for større børn og voksne som mig, poppede ind sidste søndag. Sådan helt ved en slump og den har jeg nu læst et par gange. Både alene og for mine to yngste. Vi er glade alle tre. Vi har fået endnu et fælles sublimt tegneseriereferencepunkt ind i vores liv.

A er titlen og den er mageløs. Hør blot:

Borger nummer 21868 bor i diktaturstaten A, hvor det kan være skæbnesvangert at tænke, sige og mene noget andet end A, og hvor solen aldrig skinner, men alt er gråt, ensrettet og trøstesløst. Alt andet end et smørhul med muligheder, farver og frihed. Fra toppen af en grå skorsten har 21686 imidlertid set, at der ude i horisonten findes et land i farver, og han har en drøm og en plan om at flygte. En dag finder han et B, og da han forsøger at fortælle andre om dette B, får han straks det hemmelige politi på nakken og må sætte fart på sine flugtplaner.

Ja. Det lyder jo ret ligetil, og også lidt som et dystopisk eventyr. Eller et utopisk.

Bogen er skrevet og tegnet af tjekken Pavel Cech. Han er født i det daværende Tjekkoslovakiet i 1968, samme år som det tjekkiske kommunistpartis forsøg på demokratiske reformer, det såkaldte Forår i Prag, men som blev kvalt i fødslen af de sovjetiske styrker.

Tænk blot, at være vokset op andre steder end her i vores land. Landet der bugter sig i bakkedal og hvor vores sange er en ung blond pige. Tænk på vores sommerfarver og vinterfrakker. Tænk på de blågrønne bølger og legende børn. Tænk på skovene, markerne og det nyfødte barns uanede muligheder.

Hverken tanker eller drømme er velkomne i landet A, og slet ikke handlinger. Der er skrårem og ensretning, grimhed overalt. Glubske glammende hunde, hvislende fløjter, vrede grove mænd i store grå frakker. Et gråt altopslugende mareridt.

All you have to do is follow the worms, lyder det fra Pink Floyd og med de toner i ørerne, og med gamle Youtubeklip (nye tilmed), og lidt søgning, kan du finde grå lande rundt omkring. Igen, fravær af både smørhuller og åndehuller og alt det, vi tager for givet her i landet. Godt man ikke vokser op eller bor i et sådant land.

Jeg kom med det samme også til at tænke på Ronald Reagan og hans vittigheder om forholdene i Rusland førhen. Dem kan du også finde på Youtube, og det synes jeg, du skal.

Nå – tilbage til A.

Læsningen er let og overstået kvikt. Der er ingen ord på de 64 sider, men alligevel masser af læse. Både for mine gamle øjne, og for mine børn. Bestemt også for elever i udskolingen, og jeg vil klart anbefale lærere at sikre sig dette album, og anvende det i deres undervisning.

Vi følger altså borger 21686. Nat og dag. Vi er med, når han står op og henter dagens rationer af brød, vi er med på gaden og på arbejdet og især med, når samfundet bliver bidsk og fritænkere og andre hentes om natten. Skræmmende og flotte billeder. Vi er med i angst og i alt, og også den dag, da borger 21686 bryder alle regler, og med et bliver en af de eftersøgte, en af de jagede, en af de uønskede. Her ændrer albummet sig fra kun at være kritisk, til også at blive en overlevelseskamp. Tæt på er det hele tiden, og så er det, at albummet for alvor folder sig ud og bliver smukt, poetisk og fyldt med håb. Jeg sad og smilede, da jeg læste albummet for mig selv, og nød mine ungers overraskende reaktion, da…

Ja, til sidst. Der sker der noget. Måske ikke så overraskende, når man tænker på det, men alligevel nok for sådan en gammel romantiker som mig, og bestemt overraskende for mine to.

A er en fremragende bog. Simpelthen. Også selvom du er gammel og hærdet og har læst og læst og læst. Stilen er sådan lidt Raymund Briggspræget. Men hvor der i flere af Briggs’ fortællinger er lys og kulør og bløde farver, så er det selvsagt lidt anderledes i diktaturstaten A. Her er alt gråt, regnfuldt, trist, ensformigt, surt. Ja, lige indtil albummet folder sig ud. Vores hovedperson er et stille gemyt. Du kan finde ham i flere af Willy Sørensens og Hans Kirks romaner, tænker jeg, den der stille forsagte mand, der udstår pres.

I presseomtalen står der, at det kan undre, at Pavel Cech ikke er synderligt kendt og udgivet udenfor Tjekkiet. Jeg er ganske enig. Jeg havde aldrig hørt om hverken ham eller A før.

Han har vundet adskille børnelitteraturpriser for sine børnebøger og graphic novels, og har udgivet mere end 30 forskellige titler.

A var mageløs og en magisk øjenåbner for mine to yngste, og jeg selv ’faldt i’, og lod følelserne rulle. Det kan lyde patetisk og forkert, men hej, er det ikke lige præcis dét, god kunst kan? Vække følelser? Få os ud?

Et poetisk værk. En simpel fortælling med en vidunderlig slutning.

A får afgjort fem hjerter. Fem store endda. Bogen udkommer den 16. april og ved du hvad? Skaf den.

Titel: A
Illustrationer: Pavel Cech
Forlag: Forlaget Torgard
Format: 64 sider i farver, indbundet
Pris: 100, -
Isbn: 978-87-93521-34-6






Skærmbillede 2021-04-09 144332.jpg
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: A

Indlæg af Gimli »

Jeg har ikke ret mange ordløse tegneserier, så den kan godt komme ind i interessefeltet. Tak for anmeldelsen Berti. Jeg er dog lidt nysgerrig på, hvordan du har trukket linjen til Briggs. Det var nok ikke den første tegner jeg ville drage en parallel til. Men det kan jo være det er ved en inddragelse af temaerne, som Briggs tog op?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: A

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hm. Godt spørgsmål. Det er mestendels figurerne, jeg har kigget på. Hvis man skærer det grå bort, og gør figurerne i A smilende glade og lidt runde, så er den der. Ret radikalt, ganske vist, og måske lidt søgt. Men det er som om, der er noget mildt og rundt i især Briggs og altså, føler jeg, i Cech.

Et efternavn jeg ikke kan tænke eller udtale, uden at tænke på Stamford Bridge.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: A

Indlæg af Berti Stravonsky »

Korrektion. Jeg skrev, at A kostede 100,-.

Det er ikke helt korrekt. Den koster 199,-
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: A

Indlæg af Mesterius »

Åh, og jeg som trodde tråden skulle handle om at Berti hadde begynt å kjøpe alfabetkunst.
Besvar