Venskabskanalen - Cliffhanger

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Venskabskanalen - Cliffhanger

Indlæg af Berti Stravonsky »

download.jpg
download.jpg (7.05 KiB) Vist 1288 gange
I know what you did last summer!

Så er der nyt fra forlaget Abeland, og det kan du tage som en trussel eller en anbefaling. En trussel hvis du synes, at tegner og forfatter Troels Reinholdt Møller er elendig til at tegne, og hvis humor ligger på kanten af en lillefingernegl. Eller en glæde og en anbefaling, hvis du kan se ud over en temmelig ufærdig dog charmerende streg, samt skrupskøre tosserier.

Jeg er sådan lidt imellem.

Jeg er bestemt ikke fan af tegningerne. De virker så ufærdige og grove, ja næsten så man får den tanke, at Troels ikke rigtigt har gidet helt. Der er kun gagsene, ingen baggrunde og alt sammen i sort og hvidt. Småtrist ser det ud.

Og alligevel har de et eller andet over sig. Der er en herlig fordomsfri naivitet over tegningerne, og de har deres egen minicharme, bestemt.

Vittighederne? Hvad med dem? Ja. Jeg gjorde det samme med Cliffhanger, som jeg gjorde det med The Death of Gandalf og Tøzan, Troels' første forsøg med sjove udgivelser, nemlig at skimme den og så lade dem ligge et stykke tid.

Det har betydet, at mit første indtryk af både de første og nu også Cliffhanger, har fået lidt ilt. Til at begynde med læste jeg og grinede ikke en eneste gang. Men altså. Så har jeg taget bogen frem igen, og selvom der godt nok er længe mellem snapsene, så er der altså alligevel et eller andet over enkelte af dem.

Det er dybt plat, og det er jo ikke positivt at skrive sådan. Men platheder kan skam godt være sjove, og endda også lidt underfundige og tankevækkende.

Jeg kan godt lide, at Troels vender tingene lidt på hovedet. At Rambosekvenserne fra First Blood hives frem, og en klipning bliver anderledes end i 1982-filmen. Jeg kan godt lide, at en gut møder en god fe, og denne vil give vores ven et ønske. Han vil ikke have guld eller prinsesser, nej. Han vil bare gerne være Prince. Og hvem valser rundt i sidste rude? Jeps. The Artist formerly known as Prince, nemlig Prince.

Er det sjovt? Nej. Er det plat? Ja. Kan platheder være morsomme? Ja, afgjort, og det er der jeg er. Jeg nyder de der ubehjælpelige grimme tegninger og deres ofte klodsede punchlines. De rammer et eller andet infantilt i mig, og det er skam fint og hyggeligt.

Det er bestemt ikke verdenskunst eller revolutionerende, men det er tæt på kult og jeg er i hvert tilfælde fan.

Sådan helt karaktermæssigt kan jeg lige akkurat hoppe på en 2'er. En 2'er for den dårlige smag, men hellere have en dårlig smag end ingen. To stjerner.

Titel: Cliffhanger
Forfatter: Troels Reinholdt Møller
Illustrator: Troels Reinholdt Møller
Format: Softcover, 64 sider i sort/hvid
Forlag: Forlaget Abeland
Pris: Ikke oplyst
Isbn: 978-87-933110-91
Besvar