Ms. Marvel Bind 1: Ikke helt almindelig

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Ms. Marvel Bind 1: Ikke helt almindelig

Indlæg af Robin »

ms-marvel-1_cover-web-550x849.jpg

I den seneste lille bølge af Marvel udgivelser var der en interessant nyhed på det danske marked: Ms Marvel!

Det er forfriskende og friskt med et nyt ansigt på superheltehimlen og modigt, eller snedigt af forlaget, alt afhængigt af øjnene, der ser, at prøve noget nyt i genren i Danmark eller/og udvide læserskaren af superheltegenren. Der er for det første tale om en teenager i en muslimsk familie, egentlige meget søde forældre, lidt strikse med reglerne, vil nogle mene, men jeg har selv to døtre, nu voksne, og jeg skulle hilse og sige fra mig selv og min hustru, at det er en svær balance, at være urolig for, hvad der nu sker med de søde små, når de går ud af døren og at være forstående overfor det fede i at være i f. eks. Fælledparken efter mørkets frembrud med jævnaldrende kammerater. Godt den problematik er ovre for mit vedkommende. Men i nærværende publikation bliver det skildret ganske troværdigt. Det klassiske med at ”helt almindeligt ungt menneske får uventet superkræfter er dejligt naturligt beskrevet. I det hele taget er det meste af det, der foregår i teenagermiljøet og oppe i hovedet på hovedpersonen, Kamala, godt skildret og beskrevet. Med min (svage) hukommelse i forhold min egen pubertet og ikke mindst mit kendskab til denne aldersgruppe, som i parentes bemærket stammer fra et 37 årigt arbejdsliv med netop denne gruppe unge mennesker/børn synes jeg, det er helt på højde med dengang læsere for første gang stiftede bekendtskab med en klog, bebrillet nørd, der blev bidt af et radioaktivt netspindende insekt og de problemer dette medførte. Det er store ord, men ikke mindre rigtige i mine øjne.

Over ovenstående får vi så flettet en god superheltehistorie, jeg vil ikke gå i detaljer, men blot nævne, at også her er det et fint plot, Willow Wilson har begået. Sproget mellem de unge, Kamala og hendes forældre og, ja, i det hele taget er godt ramt. Det må oversætteren, Astrid Skov-Jakobsen, også have sin del af æren for. Det er tit friskt og mundret, især nyder jeg ordvekslingerne med Kamala og hendes forældre, særligt de sidste sider, hvor hun kommer for sent til en KÆMPE familiebegivenhed, og hendes far viser sig som en ikke helt så hård farmend, så tager moderen over, og det er skægt, men alt er godt!

Bagsidenoterne fortæller: ”Kamala Khan bor sammen med sin pakistanske familie i Jersey City med udsigt over Hudson-floden til Manhattans dragende storbykaos. Kamala passer sin skole, som hun har lært det hjemmefra, og opfører sig pænt, ligesom hendes store idoler Captain Marvel og Avengers. Udover hendes store ønske om at gøre hendes skøre og til tider strenge familie stolte, så vil hun i virkeligheden mest af alt bare være en helt almindelig pige som går til helt almindelige fester med sine helt almindelige klassekammerater. Men lige som man skulle tro at livet som teenager var kompliceret nok, så kommer Thanos midt i det hele og detonerer sin Terrigen-bombe og sender Terrigen-tåge ud i jordens atmosfære, så mennesker med bestemte genetiske egenskaber pludselig udvikler superkræfter! Kamalas liv har ikke været det samme siden. Med sine nyvundne evner skal hun nu finde ud af sig selv på et helt andet plan end almindelige teenagere.”

Hvordan balancerer man det med at være superhelt, familiemenneske eller muslim? Hvordan håndterer man sine enorme kræfter og det store ansvar, der følger med. Og hvad med mor og far? Virker det på en måde bekendt? Måske, men med et meget underholdende, fint og ikke mindst humoristisk tvist uden at der forfaldes til det rene Deadpool- niveau. På et tidspunkt siger Kamala:”Chancen for, at jeg bliver en intergalaktisk superhelt, er endnu mindre end mine chancer for at blive blond og populær.” Det er da sjovt! Som sidegevinst dukker Captain America, Iron man og ikke mindst Captain Marvel op som gæstestjerner, på en måde; du vil forstå det, når du læser fortællingen.

Tegningerne er fine og klæder historien. Adrian Alphona, nok bedst kendt for i selskab med Brian K. Vaughan at have skabt Marvels Runaways, har en dejlig ”blød” stil, som godt kan tåle det lidt store format, som jeg svagtseende type har lært at holde af. Farvelægningen er dog sine steder lidt ”fesen”, ”douce”, eller ”fersk” i mine øjne. Kan hænde det er noget trykketeknisk, men jeg mundes ikke, at jeg lagde mærke til det, da jeg læste de originale amerikanske blade.

Det var et dejligt gensyn med Ms. Marvel for mig, og jeg tøver ikke med 5 fine stjerner. Kommer du, som undertegnede til at holde af Kamala/Ms. Marvel, så er der mulighed for et hurtigt gensyn i Spider- Man bind 2: Frygten spind! Mere om det en anden go’ gang!


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


MSMARV_content_DK_HIRES-13-550x830.jpg
MSMARV_content_DK_HIRES-14-550x826.jpg
MSMARV_content_DK_HIRES-15-550x824.jpg
MSMARV_content_DK_HIRES-22-550x824.jpg

Ms. Marvel 1: “Ikke helt almindelig”
Tekst: Willow Wilson
Tegninger: Adrian Alphona
Farvelægning: Ian Herirng
Oversat af Astrid Skov-Jakobsen
128 sider i farver
Pris: 168,-
Forlag: Fahrenheit/Faraos
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Ms. Marvel Bind 1: Ikke helt almindelig

Indlæg af Gimli »

Det lyder jo overbevisende, så måske køber jeg den. Men jeg må indrømme at tegne-stilen ikke lige får mig til at hæve armene i jubel. Jeg oplever dem lidt "fattige" med for mange paneler uden gode baggrundstegninger.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Ms. Marvel Bind 1: Ikke helt almindelig

Indlæg af Robin »

Jeg kan godt følge dig. De viste tegninger er hentet fra forlagets hjemmeside. De er fra starten af historien, som det måske ses, og jeg kopiered blot et par stykke derfra. Der er vist en 7 stykker i alt, bl. a. en side fra festen i parken, der er lidt mere "fylde"i billedet, og jeg synes også der er ret meget variation i sidernes opbygning mht. antal paneler og størrelsen af dem. Nu ved jeg jo, at du ikke bare kan gå ned i tegeneseriebixen og kigge lidt i tegneserien, men hvis du googler Ms. Marvel No normal, så er der lidt flere billeder på nettet. Go' jagt og fornøjelse.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar