Spider-man 2: Frygtens spind

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Spider-man 2: Frygtens spind

Indlæg af Robin »

spider-man-2_cover-web-550x852 (1).jpg

I andet bind af Spider-man fra Forlaget Fahrenheit/Faraos Cigarer bliver vi for første gang i Danmark på tryk introduceret til Spiderverse, det, at der i forskellige universer findes forskellige versioner af Spider-man. De, der har set filmen ”Into the Spider-verse”, og hvem har ikke det, ved, hvad det handler om (hvis ikke du har set den, så se at få det gjort!). Der er mange forskellige versioner af Spider-man som sagt: en Spider-Gwen, en noir version, en Spider-ham, en med seks arme, Doc Ock – udgaven osv.

De garvede Spider-man forfattere Dan Slott og Christos Gage spinder historien ud over de af fire forskellige farvelæggere (se nedenfor) flot farvelagte sider. Slott og Gage er garanter for mundrappe sætninger, jokes på skurkens bekostning à la Spider-man og et godt flow i handlingen i øvrigt. H. Christian Vang har et godt tag på fordanskningen af Spider-man og konsorters udgydelser!

Der er en del tegnere involveret. Noget, man måske ikke bider så meget mærke i ved hæfte-læsning, men alt bliver jo samlet i trade paperbacks eller hard covers, så det kunne man måske tænke lidt over ”over there” Det giver et lidt rodet udtryk, måske også fordi jeg ikke er så vild med Camuncoli og Sepulveda. De er noget ferske i mine øjne. Til gengæld er der Adam Kubert! Stor var min glæde, da jeg opdagede det, og jeg har lært at holde af Ramos’ tegninger med tiden. Der er fart, action og meget ”plasticitet” over hans Spider-man figur. Det er en vild fortælling, hvor vi lægger ud på Shakespeares tid med at møde hovedskurken, en energivampyr, der dræner edderkoppevæsner for deres livsenergi med døden til følge, i kamp med den tids Spider-man. Det får fatale følger for sidstnævnte. Bagsidenoterne beretter: ” Dramaet optrappes i Spider-Verse! Universet står i flammer, og det udnyttes af den glubske energivampyr Karn, der i selskab med sin grådige familie rejser rundt blandt dimensionale tidsaspekter i sin evige hubertusjagt på totemmer til sin egen næring …

Overalt i multiverset drænes eddervæsener af enhver slags for styrke, livs- og sjæleenergi af den umættelige jæger. Hvilke ofre kræves, og hvilke værdier må der gives afkald på for at klare situationen? Og vil man bagefter stadig kunne se sig i spejlet og kalde sig en helt?”
Der er mange om buddet med hensyn til hovedrollen i historien. Vores Peter Parker/Spider-man er selvfølgelig på plads, men også Ms. Marvel og ”Doctor Octopus-i-Peter-Parkers-krop-Spider-man” indtager en ikke uvæsentlig hovedrolle. Det går over stok og sten, og det er som i mange superheltehistorier, hvor forfatterne har lidt frie tøjler og tænker anderledes f. eks. ved at have andre versioner af de gængse helte med, i mine øjne en god ting. Der er lidt ”hvad nu hvis” eller ”imaginary story” som hos DC, over det.

I det sidste af Adam Kubert tegnede kapitel af historien, som fortsætter i næste bind, er der fuldt blus på kampscener, dødsfald og dramatik, hvilket, der i øvrigt ikke spares på i dette bind. Jeg plejer at holde pauser af forskellige årsager i min læsning, men ikke hér!
Der er i tilgift 11 flotte forsider/variantforsider heriblandt én af Bill Sienkiewicz (ta’ den, stavekontrol!) og Marvelprofil-siden af Spider-man er med igen. Det er godt nok genbrug fra bind 1, men nye læsere kan være kommet til, og der er for variationens skyld måske skiftet baggrundsfarve på siden?

Sidst men ikke mindst får vi til slut noget af tilblivelses- eller baggrundshistorien for energivampyrerne, herunder Karn og Morlun, om deres indbyrdes rivaliseren og rivaliseren med de andre søskende og den deraf udsprungne jalousi, der forstærker disse energidræneres modbydelighed. Også denne fortsættes i næste bind.
Det udløser 4 store edderkoppespind fra netskyderen denne gang.

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN

Spider_Man_02_DK_PRINT_FINAL-16-550x844 (1).jpg
Spider_Man_02_DK_PRINT_FINAL-17-550x824.jpg
Spider_Man_02_DK_PRINT_FINAL-18-550x839.jpg
Spider_Man_02_DK_PRINT_FINAL-20-550x830.jpg
Spider_Man_02_DK_PRINT_FINAL-21-550x834.jpg
Spider_Man_02_DK_PRINT_FINAL-22-550x831.jpg
Spider_Man_02_DK_PRINT_FINAL-23-550x821.jpg

Titel: Spider-man 2: Frygtens spind
Dan Slott og Christos Gage (tekst)
Giuseppe Camuncoli, Humberto Ramos, Adam Kubert, M.A. Sepulveda (tegnere)
Cam Smith, John Dell, Victor Olazaba (rentegnere)
Antonio Fabela, Edgar Delgado Richard Isanove (farvelæggere)
Oversat af H. Christian Vang
128 sider i farver
Forlag: Fahrenheit/Faraos
ISBN 9788771762075
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar