Historier fra det vilde vesten 3

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Historier fra det vilde vesten 3

Indlæg af Berti Stravonsky »

Historier fra det vilde vesten 3_cover-1625246890685.jpg
Historier fra det vilde vesten 3_cover-1625246890685.jpg (84.28 KiB) Vist 831 gange

Brødre! De har dræbt Smith!

Det er faktisk ret fedt, det der med nummererede eksemplarer af en udgivelse. På bagsiden af e-vokes flotte hardcover, Historier fra det vilde vesten 3, står der midtnederst:

’Denne udgivelse er kun trykt i et oplag på 200 eksemplarer og dette eksemplar udgør eksemplar nummer 000 ud af 200’.

Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men det gør mig glad.

Serpieri. Eller for at være mere nøjagtig, Paolo Eleuteri Serpieri. Det er manden bag. Både teksten og plot, samt vidunderlige tegninger.

Det er i særdeleshed tegningerne der bærer dette album, det tredje i rækken fra Serpieris hånd. Jeg har de to første, og nu også dette. De tre album klæder hinanden, og jeg er glade for dem alle tre. Dels fordi jeg har en indre cowboy (eller rødhud), og at genren er min yndlingsgenre, og dels fordi alle tre album er spækket med smukke illustrationer. Når vi tegner herhjemme, er vi glade for at tegne efter, og Serpieris streg er nærmest uovertruffen.

Værket. Der er ellers tre fortællinger, og to af dem har historisk afsæt. Titlerne her er General Custer og slaget ved Little Big Horn samt Det forjættede land. Førstnævnte er nok kendt af de fleste. Sidstnævnte bestemt også værd at læse og kende til. Ind i mellem disse to er der historien ’Tre kvinder ved den yderste grænse’.

Lad mig være direkte. Ingen af beretningerne er specielt vellykkede som fortællinger. Jeg læste dem, og ingen af dem ændrede hverken min puls eller mit udsyn. Jeg kedede mig ikke, men var heller ikke særligt underholdt eller for alvor fascineret.

Ved du hvad? Det gjorde ikke så meget, for jeg nød i stedet tegningerne til fulde. Og blev endnu engang bestyrket i, at både detaljer og stemninger kommer bedst til deres ret ved i sort og hvid. Om det er General Custers ansigtsudtryk og mimik, når soldaterne omkring ham falder som fluer, eller mormonernes ekstremt smukke træhuse eller vandingsanlæg, så er der kælet for detaljerne. Visuelt yderst imponerende.

En af mine venner og en flittig skribent på Serieland, GoogaMooga, har ofte udtalt, at han vægter tegningerne højere end narrativer. Jeg kan sagtens følge ham, og Historier fra det vilde vesten er en af disse udgivelser. Historierne træder i baggrunden, og nærmest hver enkelt af Serpieris ruder kan forstørres, sættes i ramme og hænges på væggen. Smukt er det. Aldrig for sirligt. Aldrig for overfladisk.

Ofte forbinder vi det vilde vesten med sammenstød mellem det oprindelige folk og nybyggerne, og der er også en del i dette album. Her lægger jeg især mærke til, hvor varieret det skildres. Om det er i de stille dvælende øjeblikke eller de herlige kraftfulde actionmættede sekvenser, så er et betagende flot.

Men som et samlet værk, er det naturligvis slet ikke nok, at det ’kun’ er tegningerne der bringer smil. Derfor lander vi ved tre tomahavker.

Titel: Historier fra det vilde vesten 3
Tegner og forfatter: Serpieri
Forlag: e-voke
Format: Hardcover, 60 sider i sort/hvid
Pris: 269,-
Isbn: 978-87-93952-46-1





Historier fra det vilde vesten 3 side ex 00-1625246898860.jpg
Historier fra det vilde vesten 3 side ex 03-1625246898845.jpg
Historier fra det vilde vesten 3 side ex 05-1625246898836.jpg
Historier fra det vilde vesten 3 side-ex 12-1625246899168.jpg
Historier fra det vilde vesten 3 side-ex 19-1625246899194.jpg
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Historier fra det vilde vesten 3

Indlæg af LarsChristiansen »

:) Tusinde tak for den fine og som altid velskrevne anmeldelse, Berti! – Gode iagtagelser og godt vinklet! Meget tilfredshed hos os – forlaget, E-voke.

Forklaringen på at du har et album med 'løbenumer' 000 er at der er trykt en lille håndfuld 0'ere – altså 'uden for nummer' – som man kender det fra trykt og nummereret litograf, hvor man har det man kalder "Uden for handel" – Hors de Commerce – feks. til trykkeriets arkiv oa. – Så den håndfuld 0'ere er til det retighedshavende forlag, Serpieri selv – og så en anmelder som dig, Berti. :)
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Historier fra det vilde vesten 3

Indlæg af LarsChristiansen »

– og der skulle naturligvis stå Litografi... – med 'i' til sidst... :D
Besvar