Ild

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Ild

Indlæg af Berti Stravonsky »

Skærmbillede 2021-09-25 080408.jpg

Ild af Mikkel Ørsted Sauzet

Den er mørk og dyster, og er et af de værker, man ikke bare sådan smider upåvirket fra sig. Men den er også samtidig voldsom vanskelig at holde helt og holdent af.

Normalt er det ret let at læse og forholde sig til en tegneserie uden ord. Let at læse, ja. Indlysende rigtigt og så er det jo, at tegningerne gerne skulle fortælle historien uden de store svinkeærinder. Og som sådan ville det være pærelet at anmelde.

Det er ikke helt så let, synes jeg, for foran mig ligger Forlaget Forlæns’ Ild, en graphic novel af Mikkel Ørsted Sauzet. Den volder mig kvaler, og jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået værket til fulde. Det kan der jo være flere årsager til, herunder at jeg er blevet for gammel og for enfoldig til at forstå og sammenfatte. Jeg vil slet ikke udelukke dette.

Bogen er ellers ret lækker. Hardback, lækkert cover og bagside hvor man både bliver nysgerrig efter indholdet, men også næsten kan mærke de mørke blade, der er for og bag. Coveret viser en skikkelse uden ansigt, og allerede der er min nysgerrighed vakt. På bagsiden er skikkelsen der igen, nu set bagfra, og der er en herlig rubrik med teksten:

”Hvis du ikke ved, hvor du var, hvordan kan du så vide, om du har bevæget dig”

Nok til at jeg ville gribe bogen og kigge den igennem.

Nu har jeg så også ’læst’ den, og er mystificeret. Jeg kan både lide den, og også det modsatte. Tegningerne er sublime, mørke, dystre, ildevarslende. Men også alt for mørke, alt for tomme, alt for truende, og så er bogens arbejdsredskab en simpel kuglepen. Men hvilken kuglepen. Hænder, træer, bygninger, samt et væld af vrede råb, råb om uretfærdighed, råb om samhørighed, og som en herlig fin og ret præcis detalje, så er bogens innersleeve fire flotte sider af folk der råber. Wham, og så kan man lukke bogen og dermed de råbende folk. Easy.

Og det er vel, hvis jeg ellers forstår værket, lige i øjet. Folkets røst er omsonst. Ligegyldig. Man kan bare lukke, og væk er problemet.

Vi er i vores tid. I Bruxelles, og da jeg aldrig har været der, kan jeg ikke helt afgøre, om den skildres ret. Men problemerne er eksistentielle. Kapitalismens indtog og overtag. Imod disse størrelser har menigmand ikke mange chancer. Godt illustreret i værkets begyndelse, hvor røde svulstige blade og BOOM BOOM rytmer gradvist kvæles og opsluges af mørke ufrugtbare blade. Måske alt for simpelt at reducere Ørsteds værk i så få ord, men altså. De sammenfatter dog glimrende min fornemmelse af bogen.

Tegningerne er voldsomt gode. Mørke ja, og fulde af fine detaljer. Måske aner man et slags håb til sidst, et forsøg på en vej ud af kapitalismens golde greb. En cyklist står med cyklen og kigger op. Motivet han ser, er en gudelig person. Et skær omkapsler mandens hoved, og i venstre hånd bærer manden kors, og den anden ud mod et (måske kuet) folk. Bagerst et sejlskib, og jeg tænkte med det samme på 1442 og opdagelsen af Amerika.

Inden et forklarende efterskriv af forfatteren er vi tilbage til Robespierres tale til Nationalkonventet i 1973.

Mikkel Østed er en kunstner med en mission. Herligt med holdninger og tegneserier, der vil noget. De mange ord til sidst favner værket, og åbner for klarhed og indsigt. Bogen før og efter dette efterskrift er ikke den samme.

Men for nu at knalde svesken på disken, så er jeg on and off med værket. Værker der bagefter volder eftertanker er normalt thumbs up, men det kan også blive lidt for meget, og det synes jeg, det gør. Jeg holder af tegningerne og selve grundtanken bag bogen, men jeg er også forbistret uforløst. Der mangler simpelthen noget.

Med mindre altså, at jeg er blevet for gammel.

Tre hjerter og alle tre for illustrationerne.

Titel: Ild
Tegner: Mikkel Ørsted Sauzet
Forfatter: Mikkel Ørsted Sauzet
Forlag: Forlæns
Format: 80 sider i farver (mestendels mørkeblå), hardback
Pris: 199,-
Isbn: 978-87-94035-09-5
Besvar