Videovold og 80'er snask

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Videovold og 80'er snask

Indlæg af Berti Stravonsky »

Skærmbillede 2021-10-06 152608.jpg

START TALKING, LITTLE PUTA!


Det er faktisk en ret inviterende grøn sag, der nu ligger foran mig. Titlen er Videovold og 80’er snask, og med denne titel og den splattede forside, er jeg durk tilbage i tiden med uro i Rusland, mordet på John Lennon, de danske dynamitdrenge, Jørgen de Mylius, Michael Jackson, Pac-Man, Ghostbusters og et væld af superseje slasherfilm, som jeg og mine gymnasievenner dyrkede i stor stil. Det kunne simpelthen ikke blive skræmmende og ulækkert nok.

Set sådan lidt med mine gamle briller, er det nu ikke et årti der fylder mig med glæde. Hverken på den ene eller den anden måde. Jeg var ung og fik tæv. Jeg var ung og min far drak. Jeg var ung og umoden, og Søren fik alle de søde piger.
Sådan er der jo så meget.

Men grøn er bogen og den rummer meget godt. 200 sider med farver og splat og du ved det jo godt: Sådanne antologier skyder i alle retninger, og et samlet billede er sådan lidt af dit og lidt af dat. Noget virker og er fedt. Noget andet ligner lort.

Jeg er begyndt at holde af disse små udgivelser også. Der er noget fandenivoldsk over dem, og især energi. Man får hurtigt indtrykket, at samtlige bidragydere simpelthen har taget deres Delorean og indstillet uret til 80’erne, og så har skrevet derfra. Midt i duften af lørdagskyllinger og med lydene af Gorm og Gregers, når de ejede hele landet med deres, for den tid, nye form for journalistik-tv.

Forlaget der står bag udgivelsen har skrevet følgende:

” Der var en tid, hvor døde politibetjente blev lavet til robotter, hvor ninjaer var det vildeste i verden og hvor både muskler og eksplosioner var større end nogensinde før!

Ja, den gyldne videobåndsæra i de neon-grønne 80’ere slap i den grad den vilde fantasi, de slimede monstre og de store bazookaer løs på de lokkende, forbudte og magiske VHS-hylder i videobutikkerne.

Det er den selvsamme eksplosive vildskab, som man kender fra de farverige VHS-covers, at den mere end 160 siders tykke og farvefyldte tegneserie-antologi ’Videovold og 80’er-snask’ er gjort af.

Bidragsyderne er:

Anders Fjølvar, David Liu, Simon Petersen, Nicolai Hvidberg Jørgensen, Michael Carlsen, Henrik Kublick, Bjarke Friis Kristensen, Jonas Kleis, Peter Keller Hansen, Kubris, Brian Dall Schyth, Tonni Thorsen og Matias Gedtek.

Fine ord og der er skam fine bidrag fra folkene. Men lad os kigge på det:

Niels Paridon leverer et herligt røvspark af en intro. Man bliver glad. Man fornemmer energien og glæden bag, og jeg ville eddermame sige ja tak til en hyggeaften hjemme hos Niels. Vi ville lytte til Eurythmics og Kim Schumacher, spise kyllinger og fise ned på tanken og låne en Moviebox og finde mindst tre film og så videre.

Bidragene. Ja, de stikker lidt til højre og venstre. Skarpe vilde streger indleder dog, David Liu og flugten fra Viet-Cong og her er jeg næsten i Gru-land. Sprøjt og splat. Som det skal være.

Ånder ombord af Brian Dall Schyth samt VHS VHS af Bjarke Friis Kristensen bringer farver helt op til kvalmegrænsen (og det skal tages ubetinget positivt*), og så en af perlerne både visuelt og i narrativet, Michael Carlsens Final Girl. Her er der fine henvisninger til biografhittenes og ja især hjemmebiografernes udbud. Der slashes og økses igennem, og selvom historien ganske vist er papirtynd og set før, så har den en dragende effekt.

Videovold er fin for os, der var i det, og kan huske. Bestemt ikke en udgivelse for børn og unge mennesker, og nok næppe en æstetisk sag, man sådan stolt viser en ny kæreste. Næ, videovold er undergrund og kult. Jeg elsker den, for jeg elsker de minder og tanker, der popper op og frem, som øjne der splattes ud og kroppe der gennemhulles af pludselige spyd.

Værket rammer en nostalgisk betændt nerve, og selvom den virker ufærdig, grov og ofte grimt tegnet, så er den lige præcis som den skal være. En torn i øjet på alle autoriteter og firkanter.

Heri ligger, at indholdet er grimt. Grimt all the way, og den får fire væmmelige hjerter.


Titel: Videovold og 80’er
Forfatter: Flere forskellige
Illustationer: Ditto
Forlag: Forlaget Afkom
Format: Softcover, 200 sider i farver
Pris: 200,-
Isbn: 978-87-93857-08-7

Skærmbillede 2021-10-06 144840.jpg
Skærmbillede 2021-10-06 144702.jpg
Skærmbillede 2021-10-06 144702.jpg
Besvar