The Vision 1: Næsten menneskelig

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

The Vision 1: Næsten menneskelig

Indlæg af Robin »

The Vision 1: Næsten menneskelig

vision_cover.jpg

I september kom der tre nye bind i Fahrenheits/Faraos udgivelsesrække fra Marvel. Den mest interessante er nok Vision 1: Næsten menneskelig som samler Vision 1-6, første halvdel af miniserien på 12 hæfter. De første 6 hæfter hedder Vision: Little Worse than a Man i den samlede amerikanske udgave, de næste 6 hedder Little Better than a Beast. Fyndige sager!

Kort fortalt har vi her en fortælling om bl. a. det, at være anderledes. Hvordan behandler ”vi” dem, der er ”anderledes” end os selv. Marvel har haft problematikken oppe utallige gange bl. a. i X-men, hvor mutanter er dem, det går ud over. I dette bind er det androidefamilien, der er ”anderledes”. Det bliver italesat fra side 1 af et ældre forstadsægtepar, der vil sige velkommen i nabolaget til familien Vision. Han har skabt sin egen androidefamile bestående af Fru Vision og de to tvillinger Viv og Vin. Vision vil lege far mor og børn i den amerikanske forstad, og det går …… galt. Grueligt galt, men på hvilken måde? Svaret blæser i de elektriske tåger, det skal ikke afsløres hér, men Tom King gør det igen! Denne historie er skrevet før hans arbejde med Batman og Mister Miracle hos DC, og det er godt! Det er også godt!

Vision har, som nogen vil vide, haft et længerevarende forhold til Scarlet Witch/Wanda Maximoff, og de blev også gift. Det vil føre for vidt at fortælle hele herligheden hér, men som man kan gætte, er de ikke ægtefolk mere. Vision har så som sagt skabt sig en familie, ligesom han selv i sin tid blev skabt af Ultron. Familien Vision bosætter sig i et typiske amerikansk ”suburbian paradise”, som hentet ud af Archie eller Dennis the Menace, alt efter behag. Forlaget formulere det sådan: ”Vision ønsker at være menneske, og hvad gør én mere menneskelig end en familie? Derfor vender han tilbage til der, hvor det begyndte: i laboratoriet, hvor Ultron skabte og formede ham til et våben. Der, hvor han første gang gjorde oprør mod sin skæbne og drømte om at blive mere end en androide. Her konstruerer han sig hustruen Virginia og de to teenage-tvillinger Viv og Vin. De ligner ham, de har samme kræfter og samme ønsker. Især deler de ønsket om at være et rigtigt menneske … men hvad ved androider egentlig om dét at være gjort af kød og blod?”

Tom King fortæller indsigtsfuldt og med kølig distance, så det risler ned ad ryggen på i hvert fald undertegnede, og tegneren, Gabriel Hernandez Walta går med og formår at få den kølighed, der ligger i det kunstigt skabte liv gjort troværdigt eller ”levende” på en mekanisk måde. Farvelægningen er meget apropos nærmest efterårsagtig. Det kan være mine farveforvirrede øjne, der spiller mig et puds, og den nævnte årstid, men de i sagens natur røde androidansigter og farverne i ruderne i det hele taget bringer mine tanker hen på året, der går på hæld, planters forfald, mismod. Med til dette bidrager også Lars Kramhøfts fine oversættelse. Jeg skulle lige vænne mig til måden hvorpå familien formulerer sig, med meget præcise og velvalgte formuleringer, men efter lidt tilvænning ved fortsat læsning, er det endog meget fint bidragende til den sære stemning, jeg i hvert fald var i, mens jeg læste.

Kan hænde, at du har set WandaVision på Disney+, som nærværende historie kan have været en del af inspirationen til. Serieskabere og filmmagere lader sig inspirere eller tager a sig alle mulige friheder overfor det foreliggende materiale, i dette tilfælde Marvel universet, så det er ikke usandsynligt. Det er en anderledes Marvel-historie, som også handler om ønsket om at være normal eller almindelig, og de problemer det kan medføre, og det er forfriskende, at Tom King fortæller en superheltehistorie, som ikke kun er tju-bang, det er der også lidt af, men mere handler om de problemer, man kan støde på i livet, og hvordan vi så tackler dem. Hvis man har superkræfter, kan der jo ske både det ene og det andet – med store kræfter følger er stort ansvar! Marvels særkende var/er jo superhelte med problemer, sociale, følelsesmæssige og hvad vi nu har; så på mange måder kan denne historie godt lidt ses som en ”tilbage til rødderne fortælling”, uden dog dermed sagt at Marvel har forladt dette. Men hér springer det i hvert fald tydeligt i øjnene.

Der er en Marvel profil side om Vision til at begynde med, der er forsider, nogle af dem endda to gange, men så uden titel, der er gæsteoptræden af Agatha Harkness, The Grim Reaper, (Visions og Wondermans ”bror”) og hvilken gæsteoptræden, og der er Avengers inde over, så der er bestemt noget at komme efter.

Det er kun de 6 første kapitler, der er med her. Man må formode at resten følger, måske op til jul; og selv om jeg som hæftelæser er vant til, at der ”fortsættes i næste nummer”, så er det lidt af en hård nyser og noget af en cliffhanger, måden hvorpå dette bind slutter.
Fordi jeg gerne ville have hele smøren på én gang, kunne jeg fristes til surt ”kun” at uddele 5 ud af seks ”robotter”, der er også lidt trykfejl, man kunne skabe sig over, få, men hvor er der ikke det? Så jeg må sætte mig ud over egne behov og uden smålig skelen til noget som helst fyre 6 seje ”robotter” af til Vision og konsorter. Tom King og kompagni har ydet en toppræstation, hér bestemt også medtaget de danske bagmænd, oversætter etc.

ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Vision 1: “Næsten menneskelig”
Tekst: Tom King
Tegninger: Gabriel Hernandez Walta
Farvelægning: Jordie Bellaire
Oversættelse: Lars Kramhøft
Forlag: Fahrenheit/Faraos
144 sider HC i farver
Pris: 168,- Kr.
ISBN 9788771762136


Vision_finalcontent-11.jpg
Vision_finalcontent-17.jpg
Vision_finalcontent-18.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: The Vision 1: Næsten menneskelig

Indlæg af D@niel »

Super anmeldelse, tak. Jeg læste hele historien på engelsk og på den baggrund, er jeg er helt enig i din karakter. Jeg kan ikke købe alle Fahrenheit/Faraos' Marvel, men denne vil jeg helt sikkert investere i, og jeg glæder mig til at genlæse den på dansk.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: The Vision 1: Næsten menneskelig

Indlæg af Robin »

Tak for de pæne ord. Du kan godt glæde dig, selvom, det er et gensyn. Lars Kramhøft har jo oversat, så det bliver spændende, om du også synes, det er lykkede. Det synes jeg jo, som skrevet. Go' fornøjelse!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar