StineStregen - Forklædt som voksen

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

StineStregen - Forklædt som voksen

Indlæg af Berti Stravonsky »

forklaedt-som-voksen-af-stinestregen.jpg
forklaedt-som-voksen-af-stinestregen.jpg (11.09 KiB) Vist 650 gange
ARRRG, klipper du kylling med en SAKS, DIN VANVIDSPYKOPAT?!?

Så er der nyt fra Gad og Stinestregen. En fin hardback på 144 sider, og vi har løftet os lidt aldersmæssigt fra forgængeren Forklædt som voksen. Slet og ret gået fra de yngre teenagere til de lidt ældre, og dette løft er godt. Jeg kan klart identificere flere af problemstillingerne, og morer mig oftere.

Kvinden bag er Stine Spedsbjerg, og hun er skidedygtig og god til at ramme lige ind i den usikre unge kvinde. Ikke alt rammer plet, men meget gør.

Der er igen tale om det der særlige tusmørkeland mellem stadig at være barn, og så at bevæge sig ud på den usikre is som voksen. Sådan helt fluffy kunne man skrive, at bogen handler om alle de store ting, men også om næsten ingenting. Hvis du forstår? De store ting, hvad er det? Jo, det er relationer, brud, lavt selvværd, opbygning af samme, mindreværd og i den dur.

Men som jo samtidig er ’ingenting’ i den forstand, at det er livsprocesser, som vi vel alle gennemgår, mænd såvel som kvinder. Nødvendige processer hvor vi udvikler os.

Så Forklædt som voksen kan være en ligegyldig parentes for nogle, og livsvigtig identificerbar spejling for andre. Og så for os i mellemgruppen, en buffet med ting man kan lide, og andre retter der ikke rigtigt rammer ens smagsløg.

Til modtagergruppen, som må være teenagere og (især) deres mødre, er der meget godt at hente.
Og selvom det er 100 år og en sommer siden, at jeg for alvor havde teenagere inde på livet, så kan jeg både huske og grine af StineStregen, for flere gange rammes der plet.

Hvem har fx ikke høre deres forældre hygge sig i soveværelset, og krummet tæer?
Hvem har fx ikke stået foran spejlet og set alle skavankerne?
Hvem har fx ikke lige delt en elskovsstund og være forelsket, for så at blive hevet tilbage til virkeligheden?
Hvem har fx ikke slået en skedeprut og været ved at dø at skam?
Hvem har fx ikke været totalt fejlcastet i en seksuel stund, og være et helt andet sted?
Og så videre og så videre.

Jeg husker anmeldelserne af forløberen ’Det bliver et langt liv’ som værende helt oppe at ringe. Og mindst et sted stod der ’genialt’. Jeg var ikke enig, og tænker bestemt heller ikke, at ’Forklædt som voksen’ er genial eller banebrydende. For det er den ikke. Den er til gengæld ganske fin og sjov, og formår med få ord og streger at slå ned, lige der hvor det gør ondt. Lige der i ens undren, lige der i ens lave selvværd, lige der hvor forskellen mellem det kendte (barnet) og det nye voksenliv. Det gøres ret elegant. Jeg har det sådan, at kan man med få virkemidler få store tanker frem, så er det rigtigt godt.

Det formår StineStregen, og bogen er en herlig lille hyggebog, som fint kan ligge casual rundt omkring i huset. Sådan random så både far, mor og teenageren kan nappe den. aDet er ikke en bog der giver løsninger. Det er en bog, der kan åbne øjne.

Fire teenagehjerter.

Titel: StineStregen – Forklædt som voksen
Illustrationer: Stine Spedsbjerg
Tekst: Stine Spedsbjerg
Forlag: Gad
Format: 144 sider i får farver, hardback
Pris: 150,-
Isbn: 978-87-87627-68-3


247121841_10159932562793255_4047107583783397619_n.jpg
247329802_10159932562913255_6843271374336615342_n.jpg
Besvar