Odilon Verjus i Pigalle

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Odilon Verjus i Pigalle

Indlæg af Berti Stravonsky »

Odilon Verjus 2 Cover_nyt_RGB_low-1631708569194.jpg

Vi... Vi vil da ikke sove i denne her perverse pram?

Action og humor. Det er de genrebetegnelser eller buzzword, som forlaget e-voke har behæftet deres nye Odilon Verjus med. Og det må siges at være ganske passende. Vores helt Odilon, samt vennen Laurent er på nye eventyr, og denne gang er turen kommet til byernes by, Paris.

Missionen er klokkeklar. Vores umage par skal hitte en gadetøs, en kvinde ved navn Herminie, som efter sigende skulle have stjålet et eller andet. Ret og ligetil. Ingen dikkedarer. Turen bliver dog noget speget, da vores halvhellige venner må forbi Pigalle, og her lurer både fristelser og farer.

Det udløser en række bizarre optrin og sjove passager, og da Herminie endelig findes og hendes brøde afdækkes, så kan man passende drage paralleller til det retslige efterspil her i landet, hvor den daværende leder af Det Kongelige Danske Kunstakademi, Katrine Dirckinck-Holmfeld, nu imødeser en straf for at have smidt en statue i havnen. En endefuld er nok næppe nok i sidstnævntes tilfælde.

Plottet. Ja, hvad skal man mene?

Selvom det er herligt at følge med i de listige områder, og fruentimmerne har trutmund og både til gården og gaden, så er dette album ikke helt, hvad jeg forventede eller håbede på. Selve ’sagen’ er tynd som de trusser, de veldrejede kvindfolk render rundt med, og der er alt for meget snak, og alt for lidt handling, som Steffen Brandt og TV2 sang for nu snart mange år siden.

Alt pakkes ind i en masse korporligheder og der går alt for meget Jan Gintberg over det, hvilket ikke er positivt i min bog. Det bliver støj og larm, og der er øretæver og råb på mange af siderne. Jeg kom også instinktivt til at tænke på Sammy-albummene, som også let bliver larm for larmens skyld.

Dialogen er frisk, farverne med og der er flere steder der faktisk ender med at være både dragende og spændende. Helt minimalistisk næsten henimod albummets sidste sider.

Tegningerne er fine og især i aften- og nattestunderne er der en dragende sydlandsk stemning. Enkelte steder endog særdeles flot og malende. Jeg har været i Paris flere gang og kan genkende mange af stederne og stemningerne. Både de kendte af byens vartegn samt det helt særlige at sidde i en kælderbeværtning og drikke.

Jeg er nok ender på trefire hjerter. Plottet var ikke lige mig, men især illustrationerne og den stemning som de bringer gør, at albummet 'består'.

Samlet er Odilon klart stadig min mand, og jeg imødeser den næste tur med vennerne, og det lader til at vi skal fryse i det kolde nord. Ja tak.

Titel: Odilon Verjus i Pigalle
Illustrationer: Laurent Verron
Tekst: Yann
Forlag: e-voke
Format: Softcover, 46 sider i farver
Pris: 159,-
Isbn: 978-87-93952-50-8

Odilon Verjus 2 side eks 03-1631708583938.jpg
Odilon Verjus 2 side eks 06-1631708591174.jpg
Odilon Verjus 2 side eks 09-1631708598285.jpg
Odilon Verjus 2 side eks 17-1631708605913.jpg
Odilon Verjus 2 side eks 20-1631708613414.jpg
Odilon Verjus 2 side eks 34-1631708624855.jpg
Besvar