Sød og blød

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Sød og blød

Indlæg af Berti Stravonsky »

Skærmbillede 2021-11-04 161018.jpg
Skærmbillede 2021-11-04 161018.jpg (37.99 KiB) Vist 667 gange


Hvad gør de så med mændene bagefter? Spiser de dem, eller?

Sød og blød er en lyserød sag, som sådan umiddelbart ser lidt tøset ud. Vi er på 72 sider i alt, og det er sådan en hybrid mellem en tegneserie og en roman for de unge.

Målgruppen er vel teenagere og det der tøsede skal man ikke lade sig snyde af. Efterhånden som siderne og fortællingen folder sig ud, er den noget mere rå og ru og barsk i det.

Præcist som de unge kan lide det, næsten.

Selve narrativet er lige ud ad landevejen, og så, som i rigtigt mange gode fortællinger for børn og unge, så blander genrerne sig og det der først lignede noget man kendte, udvikler sig i en anden retning. Sådanne litterære Kinderæg har man tidligere holdt sig fra, simpelthen fordi de dels var vanskelige at få gjort gode, men sørme også fordi man ikke mente, at læserne kunne finde ud af det. Sådan er det heldigvis ikke længere, og nutiden kan både skabe fremragende fortællinger og læse både ind i samt mellem linjerne.

Værket byder på flere interessante personer. Noura arbejder i sin bror Alis slikkiosk, og Noura har særlige talenter. Hun kan blande poser lige efter kundens ønsker og personlighed, og det er jo fint nok. Bortset fra en ganske særlig og utilsigtet bivirkning, nemlig at en helt unik blanding har skabt en mutation, et monster der holder til i baglokalet, og som har en forkærlighed for at æde mænd.

Man kan tage værket oppefra og ned, og simpelthen læse i dét lag. Man kan også lege lidt med tolkningens kunst, og så er vi andre steder. Lige fra Rødhætteuskyld over at krydse seksuelle grænser til køb og salg af sex. Fantasien sætter selv grænsen. Og man er jo heldigvis selv herre over sine fantasier og tolkninger. Så der er lidt til alle.

Jeg kan bedst lide at lægge lidt lag over de ting jeg læser. På denne måde vokser selv de mest simple fortællinger. Som eksempel kan du tage flere af vores klassiske værker, Moby Dick fx samt Hemmingways Den gamle mand og havet.

Kultur er jo en skattekiste, og de der kan, gør så meget for os andre. I Sød og blød er der flere temaer, alle genkendelige for os alle, og vedkommende for dem, som har åbnet den port. Det er en ’lige i øjet’ velfortalt bog til den gode unge læser. Tematikkerne er talrige uden at være for mange og for insisterende. Venskaber. Seksualitet. Nysgerrighed. Frygtsomhed. For blot at nævne et par stykker.

Jeg havde til at begynde med lidt kvaler med Sød og blød. Mest det med at værket ikke helt bekender sig til en fast fortælleform. Når siderne går fra at være tegnede til at være skrevne, så er det lidt som om, at man ikke har evnet at få tegningerne til at passe, og at det følgelig bliver en slags genvej til dét, man ønsker at formidle. Det kan jeg jo sagtens forstå. Jeg er et ordmenneske. Og ord kan ufatteligt og uendeligt meget. Hvor selv de bedste tegninger kun lejlighedsvist kan følge med. Se, det er jo lidt af en påstand. Men den er skrevet en lørdag formiddag og kan sikkert være anderledes skåret og ment om et par timer. Nu får vi se.

Og husk - det var til at begynde med.

Jeg kan godt lide de rå og ret upolerede tegninger. De skaber stemninger af skyld og noget ondt og bestialsk, og hvis jeg fortsætter den tanke med ’lag’ fra før, så bliver jeg helt glad. For at gå fra at være ung og uerfaren til ung og delvis erfaren, er en sti der kan være befængt med både roser og torne. Jeg har i mine udskolingsklasser selv enkelte inde helt på livet. Piger der har grædt. Drenge der har haft hovedet under armen. Folk der gik fra at elske hinanden og være forelskede, til at være to fremmede, der bare hader hinanden og være onde helt ned i det sorteste dyb.

På den måde er Sød og blød en herlig ’lille’ udgivelse. Den folder sig ud, hvis man vil lade den det.

Der er to kvinder bag Sød og blød. Zakiya Ajmi er forfatter og uddannet på Forfatterskolen for Børnelitteratur, og har lavet radio på DR’s talenthold, samt lavet teater. Kathrina Skarõsá er illustrator og billedkunstner, samt også forfatteruddannet. Hun har en fin nominering i sit bælte, nemlig i 2019, hvor hun var nomineret til Nordisk Råds Børnelitteraturpris for bogen Miljuløtur.

Og de to samspiller godt. Bogen, som sådan først var røget lidt ned i ’jeg glæder mig til at læse’-køen, springer nu flot frem. Et mesterværk er det ikke, men den rummer så mange fine stunder og stemninger, at den kribler i ens hjerne bagefter.

Som lærer har jeg nogle gange svært ved at få mine elever til at læse af lyst. Sådan for alvor at læse. Der er overspringshandlinger i hobetal. Andre gøremål og især det faktum, at fordybelse i et værk tager tid. Det kan zapperne ikke altid finde ud af, eller have lyst til. I Sød og blød sker der dét, at man vænner sig til tonen og plottet ret kvikt, og koblingen mellem tegninger og tekst (som jeg først fandt irriterende) virker ret godt. Alligevel.

Fortællingen ER herlig og original. Jeg åd plottet med det samme, og glæder mig til i aften, hvor jeg skal fortælle godnat til de små. At koble det søde lokkende slik med noget grusomt er lige præcis helt Roald Dahlsk og gyserherligt.

Fire fine hjerter.

Titel: Sød og blød
Illustrationer: Kathrina Skarõsá
Tekst: Zakiya Ajmi
Forlag: Gad
Format: Softcover, 72 sider i farver, skiftevis med tekst og tegninger
Pris: 199,95,-
Isbn: 978-87-62737-56-3
Besvar