Rovdyr III

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Rovdyr III

Indlæg af Berti Stravonsky »

Rovdyr Raptors 3 - Layout E-voke-1643975128606.jpg

Nu forstår jeg, hvorfra dette had kom fra!


Så er vi tæt på vejs ende. Jeg taler om Rovdyr, du ved nok, den der vampyrserie fra e-voke. Serien er på fire album, og vi er nu ved næstsidste album.

En fascinerende serie, selvom genren ikke lige er min. Jo, jeg holder af vampyrer og skræk og den slags, men ellers er fantasy simpelthen noget der for alvor rykker.

Dette album, og denne serie dog, er en undtagelse. Det var lidt vanskeligt at få alle brikker på plads, og især første album var udfordrende, men nu falder alt i hak, og denne treer er skam godkendt.

Hvis du ikke har læst de første to album, så hør her:

Vi har at gøre med en verdensomspændende vampyrklan, der både udrydder og slavebinder almindelige mennesker. Man genkender de inficerede, altså vampyrerne, ved en cyste, som de har bag deres højre øre. De er nogle møgsvin overfor menneskene, og det kommer der flere gode onde sekvenser ud af.

Menneskene er perifere i alt dette. De bruges blot, eller dræbes. Faktisk er der ikke så mange mennesker tilbage, og de få der er, gemmer sig. Herunder også børn, som i dette album kommer til at spille en lille rolle.

Bedst er vores søskendepar, Drago og Camilla, som også får udlevet både blodrus og sextørst. Bedst fordi de er seriens bærende fremadrettede element. De søger hævn.

Ja. Det kan alt sammen lyde noget langhåret, men nu her i tredje album giver det endelig mening. Med i fortællingen skal nemlig, og det er jo endnu en kærlig reference til Bram Stokers mytiske fortælling om Dracula, at tørsten efter kærlighed er altafgørende. Og kærlighed kommer i spil, i et herligt flashback til ’tiden under de store jagter’. Bag denne kryptiske tidsangivelse ligger der, at vi jo pt. er i nutiden, men i vampyrverdenen er tid uvæsentlig. I tiden under de store jagter sker der noget, der får betydning for nutiden, og dermed åbnes næsten alt, så vi i seriens sidste bind, kan få et blodbrag af en afslutning.

Nå. Jeg er svært begejstret for Rovdyr. Det er en supertanker, der kommer lidt trægt i gang, men her, især her i dette album, folder plottet sig ud. Spændingskurven er stigende, og jeg kan ikke lige gennemskue hvor vi ender. Kun at jeg glæder mig.

Farverne er voldsomme, og baggrundsfarverne får tyngde. Disse baggrundsfarver har det med at skifte. Fra skarpt blåt i flere af de voldelige sekvenser, til det grumsedystre brune, herunder når vi er i New Yorks undergrund, eller fx i fængsel. Samt i flot blodrødt i sexsekvenserne. Reelt burde jeg brokke mig over disse farver, for det strider imod alt, hvad jeg ellers holder af indenfor det realistiske. Men bizart nok virker det smadderfint, og man vænner sig til det.

Man vænner sig også til det glatte papir, og man vænner sig også til, at baggrundene for det meste er golde og tomme. Men sådan er det. Indenfor fantasy nedbrydes rammerne, og flere af de passager, som sådan umiddelbart virker forkerte eller fjollede, de får en forklaring. Enten direkte eller indirekte.

Plottet er godt skruet sammen. Man skal naturligvis sluge præmisserne, og det tager et albums tid. Men ellers er det jo forrygende, og som jeg skrev før, så har vi med en voldsomt stigende spændingskurve.

Er der ikke noget negativt at mene?

Jo da. Jeg ville ønske, at aktørerne, især vores vampyrsøskendepar, havde en mere menneskelig og almindelig kropsbygning. Det virker ikke nødvendigt, at disse ’dyr’ har overdrevent store muskuløse kroppe. Det havde været meget mere skræmmende, og hvis disse ikke-mennesker, havde set ud som du og jeg.

Det glatte papir og nogle gange nogle halvtynde baggrunde. That’s it.

Ellers er det svært at finde huller i suppen. Vi har at gøre med en voldsom historie. Flotte tegninger og et plot der vokser og vokser.

Fem hjerter bliver det endnu engang til, og Rovdyr har vokset i mig. Jeg har en vampyrglæde i mig, og nu endnu en fin god reference.

Titel: Rovdyr III
Tekst: Dufaux
Illustrationer: Marini
Forlag: e-voke
Format: Hardback, 56 sider i farver
Pris: 189,-
Isbn: 978-87-93952-71-3


Rovdyr 3 side ex 07 E-voke-1644058553019.jpg
Rovdyr 3 side ex 22 E-voke-1644058567231.jpg
Rovdyr 3 side ex 35 E-voke-1644059960768.jpg
Rovdyr 3 side ex 45 E-voke-1644058574533.jpg
Rovdyr 3 side ex 54 E-voke-1644058580724.jpg
Vedhæftede filer
Rovdyr 3 side ex 15 E-voke-1644058591996.jpg
Besvar