Argentina

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Argentina

Indlæg af Berti Stravonsky »

ARGENTINA cover final E-voke_RGB-1646944414956.jpg

Jeg er glad for at se mågerne igen

Der er mange måder, man kan fejre sommeren på. Dase ved stranden fx eller sidde henslængt og følge strabadserne i årets Tour de France.  Jeg gør lidt af det hele, og får også tid til at læse tegneserier. 

E-voke. Ja, hvor skal man starte og hvor skal man ende? Et mildt sagt imponerende udbud af udgivelser, og en af dem starter den 29. april 1945. Berlin er i smadder og russernes massive stormløb var nådesløst. Men hvad nu, hvis Hitler faktisk ikke døde, og i stedet blev fragtet til det neutrale Argentina?

Argentina er netop titlen på værket fra e-voke, og albummet, som er i sort og hvidt, minder på mange måder om Corto Maltese. Der er det rå og ofte simple udtryk i de sorte og hvide tegninger. Karaktererne er grove og nærmest zombiegrimme, firkantede, grimme. Det bringer stemninger frem. Manende, malende, kærlighedsløse og bare grove stemninger. 

Og ja. Der er ikke plads til hverken hjerter eller andre bløde fornemmelser i Argentina. Missionen er tophemmelig, og det ellers så velkendte hierarkiske system til søs er kastet over bord. Med sig i først flyveren, dernæst ubåden er intet ringere end Der Führer, og der slås ihjel til højre og venstre. Det æder vi råt, for krige er som kærlighed, nådesløse og brutale. Vidner, om de så er nok så tyske og nok så tro imod den tyske verdensorden, fejes af vejen.

Og dog. En enkelt overlever, og hermed skifter historien både tid og karakter. Fra først at have været en getaway-fortælling, bliver det snarere en slags skattejagt. Begge fortællinger giver fuld god mening, og væver sig ind i hinanden ganske naturligt.

Hvor jeg ellers enkelte gange har været noget mystificeret og irriteret over Corto Malteseberetningerne, så er det anderledes her. Uden at forsimple noget, er der bare et andet og faktisk klædeligt tempo over fortællingen. Den er faktisk ganske spændende og velfortalt. Hvilket i grunden overraskede mig en smule. Jeg lynkigger altid et album først, og fandt stregen kedelig. Men aldrig forlade sig på ens første indtryk, og da jeg så fik læst Argentina, og for alvor blev suget ind, så fandt jeg tegningerne anderledes gode.

Symbolik er der også plads til, og måske overfortolker jeg. Men i anden halvdel, synes jeg, at jeg kan ane en begyndende romance, men to spækhuggere spiller en lille, men alligevel ganske fin rolle.

Figurerne er, som før nævnt, ikke videre kønne, men man overlever. Plottet simpelt, men aldrig hverken dumt eller urealistisk, og jeg nød læsningen.

Vianello, med fornavnet Lele, har assisteret Hugo Pratt, og der er naturligvis ikke langt fra æblet til stammen. Forstået sådan, at vi har en herlig ukompliceret, letlæst barsk krigsberetning, og det er ikke så skævt i en sommer - og Tourtid.

Coveret er rødt, blodrødt og på både coversiden og bagerst er der indlejrede tegninger fra albummet. Det giver et godt indtryk, og så kan månelys, hav og u-både bare noget.

Lea Mejdahl står for oversættelsen, og igen, fristes man til at skrive, fint og upåklageligt. Sproget sidder lige i øret, og jeg fandt ingen bøffer eller andet.

Fire gode brutale skudsalver bliver det til. 

Titel: Argentina
Tekst: Lele Vianello
Illustrationer: Lele Vinello
Oversættelse: Lea Mejdahl Christiansen
Forlag: e-voke
Format: Hardback, 86 sider i sort og hvidt
Pris: 198,-
Isbn: 978-87-93952-80-5



ARGENTINA E-voke side ex 03-1646944423023.jpg
ARGENTINA E-voke side ex 09-1646944429068.jpg
ARGENTINA E-voke side ex 14-1646944436717.jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Argentina

Indlæg af Antaeus »

Fin anmeldelse, lyder spændende. Tegningerne er super vigtige for om jeg vil læse en tegneserie, så de skal altid lige godkendes først eller i hvert fald ikke skræmme mig væk. Umiddelbart skræmmes jeg ikke væk her.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar