Dark Halo 1

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Dark Halo 1

Indlæg af Berti Stravonsky »

Skærmbillede 2023-07-14 134803.jpg

But our oxygen levels are down to 60, Captain!


Dark Halo. En fantastisk titel og en ny udgivelse har set dagens lys. Folkene bag er tegneren Gabriel Tiedt Lange samt forfatteren Onkel Hawaii. Tilsammen udgør de Forlaget Baggårdsbaroner.

Lad mig give et lille rids:

For mange år siden skete der noget frygteligt. Jordens undergang. Stort set alt liv blev udryddet.
Inden da, i et desperat forsøg på at holde fast, blev rester af flora og fauna sendt ud i rummets uendelighed.

Og så gik tiden. Efter ragnarok følger tusinde år og endnu flere kampe. Og nye håb. Eller drømme.

En ekspedition sendes afsted for at finde det, som jorden nu mangler. Det der blev sendt afsted.

Men ak. Selv de bedste tanker kan få det svært, og, som givetvis er en inspirationskilde for duoen ovenfor samt stort set alle andre elskere af science fiction, Ridley Scotts Alien fra 1979, så er der noget galt. ARK-1, som blev sendt afsted dengang, er nu ikke helt det samme, og bestemt ikke, hvad der ellers var håbet. For gennem de mange år er der sket en transformation. ARK-1 er blevet til et kæmpe terrarium, og planter og grønt er alle steder, og ja, alt er forandret. Den oprindelige besætning og dets efterkommere har slet ingen erindring om dets ophav og mission.

Hm.

Man skal lige vænne sig til at teksten er engelsk. Det dog sker hurtigt, og er ikke noget problem. Selv hvis man ikke er ferm udi fremmedsprog, så går det nok også endda. Tegningerne er nemlig gode, både som stemningsforstærkere, men også ’simple’ som gør, at man let kan se og let kan forstå. Jeg anvendte incitationstegn og det skyldes, at ordet simpelt let kan få en negativ betydning. Sådan er det ikke her. Jeg er faktisk ret sikker på, at værker er lige præcist, som det er tiltænkt.

Det er dog ikke fordi man springer i sædet. Særligt intens eller dramatisk er fortællingen ikke. Men heller ikke det modsatte, altså tung og kedelig. Næ, værket er snarere interessant at læse, og man bliver underligt suget ind i den. Det ser jeg som meget positivt.

Stregen er hverken fin eller grov, sådan et godt sted midt imellem, og det der ellers gør den grov er, at der ikke er så meget at fylde baggrunde med. Normalt ikke et heldigt træk, men her virker det, og altså. Vi ER jo i en anden tid, og vi ER i rummet. Det må tænkes at være begrænset hvor meget der reelt kan være i en baggrund. Selv inde i både bygninger og fartøjer. Godt tænkt, men man kan naturligvis ikke helt frasige sig tanken, at noget er ufuldstændigt.

Farverne er gode. De springer ikke i øjnene, og er heldigvis ikke så mørke som man ellers har set, når vi har med sci-fi at gøre. Albummet er desuden meget mere end mørke trange rum. Der er masser af lyse friske farver, og så er der brutale drabelige opgør, naturligvis. For selvom plottet er ligetil og set før, så er der jo metalag i fortællingen. Overordnet klimahåndteringskritik og et ’vagt i gevær’ til os alle.

Jeg kender ikke fagtermer for farver, men både indeni og bag er der flotte lysende grønne farver. Forlaget skriver ’psykedeliske farver’ i pressematerialet, og den kan jeg sagtens købe ind på.

Albummet er, vil jeg gerne nævne, anderledes i sin form. Materialet som bogen er lavet af, er mestendels skabt af restpapir, og bogen virker let og anderledes i forhold til andre tegneserier. Af samme årsag holder man den mere nænsomt. Ikke fordi man er bange for at bogen går i stykker, men snarere fordi man får følelsen af, at her er noget ganske specielt. Lidt lige som at holde en baby. Man holder på en anden måde.

Albummet dufter. Enkelte papsider er dyppet i æteriske olier, og tanken er, at vi mennesker også skal møde naturen i tegneserier, i genanvendelighedens navn. Det kan lyde frelst, men ved du hvad? Det er det ikke. Det er prisværdigt og med til at gøre denne tegneserie lidt ud over det sædvanlige.

Og så kan jeg godt lide slutningen. Den røber jeg ikke her, men den overraskede mig.

Tre gode hjerter.

Titel: Dark Halo 1
Tekst: Onkel Hawaii
Illustrationer: Gabriel Tiedt Lange
Forlag: Forlaget Baggårdsbaroner
Format: Softcover. Både cover og papir er ’groft’. 90 sider i farver
Pris: 250,-
Isbn: 978-87-973463-6-5
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1844
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Dark Halo 1

Indlæg af Erling Søby »

Som gammel science fiction-fan er jeg nok mere begejstret end Berti, og havde givet fem hjerter. Det samme er/gør anmelderen Martin Jensen på Nummer9, hvis anmeldelse er her:
https://nummer9.dk/anmeldelser/tilbage-til-naturen/

Det var nu ikke Alien, der meldte sig som forbilleder, da jeg læste den. Mere Brian Aldiss roman Non Stop: https://en.wikipedia.org/wiki/Non-Stop_(novel) og Douglas Trumbulls film Silent Running: https://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Running.

Som Berti meget rigtigt påpeger, er papir og duft et kapitel for sig, og bidrager virkelig til den samlede oplevelse. Og det bør vel også lige nævnes, at det er første del af en trilogi.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Dark Halo 1

Indlæg af Lars S »

"Albummet dufter. Enkelte papsider er dyppet i æteriske olier"

Så ikke et album for allergikere eller folk der er duft sensitive.
Besvar