Magasin for tegneserier

Besvar
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Magasin for tegneserier

Indlæg af Laila J. Graf »

2023-08-31 17.00.55.jpg


Det er svært ikke at være begejstret over, at der er kommet et nyt tegneseriemagasin på gaden, i disse moderne tider, hvor tryksager jo ikke hænger på træerne mere.
Så når man får et stk glittet tryksag imellem hænderne, så må man frydes!

Det er lækker papirkvalitet, 52 sider, hvoraf de 8 sider er reklamer, så det er egentlig en passende fordeling. Især når reklamerne faktisk også er pæne!

Den store hovedartikel er Anders Hjort-Jørgensens gennemgang af 50 års tegneseriefestivaler - rigtig spændende læsning, med både diverse faktuelle oplysninger og lidt erindringer og anekdoter fra forfatteren. Anders kunne med fordel godt have nævnt de lidt mindre festivaler, men det kunne selvfølgelig også blive for omfattende.

Ellers er temaet Tintin og selv jeg som ikke rigtigt interesserer mig for det, var fint underholdt.

Så er der et par portrætter - af danske Kim Larsen, at Fournier og Mort Walker, belyst ud fra lidt forskellige vinkler, hvilket virker fint.

Jeg har selv forfattet en lille artikel om AndebyPosten og og der er en lille artikel om børns læselyst.

Og endelig et meget langt interview med Anja C. Andersen, der dog heldigvis er interessant, fordi hun er en interessant dame.

Alt i alt, så var jeg meget underholdt! Og prisen på 59,50kr virker som en pris der modsvarer oplevelsen.


Nå, men jeg skal vel også forsøge at finde hårene i suppen - selvom jeg faktisk mener, at det er der vi er nede.

Der er lidt med opsætningen hist og pist, som et sidetal der forsvinder under et billede og nogle sider, der bliver lidt for teksttunge.
Men det eneste jeg faktisk fandt en anelse irriterende, er at der er lavet en ret mørkegrå boks uden om billedteksterne, hvilket faktisk gør det svært at læse teksten, hvis ikke lyset er meget klart. Der vil jeg sige, drop boksen og bare gør teksten kursiv i stedet.


Men alt i alt, det her er en udgivelse for de fleste tegneseriefolk jeg kender :)


2023-08-31 17.01.11.jpg
2023-08-31 17.01.57.jpg
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Laila J. Graf skrev: 31. aug 2023, 17:42Men alt i alt, det her er en udgivelse for de fleste tegneseriefolk jeg kender :)
Lad os håbe, at det først og fremmest er en udgivelse for nogle, du IKKE kender :-)

Det er selvfølgelig et fint initiativ, men umiddelbart lyder det temmelig retrospektivt og bedaget, selv om det er hyggeligt for mig at se plakaten fra tegneseriefestivalen for 50 år siden i 1973, som jeg selv klippede tegninger ud til og monterede op og gnubbede Letrasetbogstaver på (hvad de færreste i dag forstår hvad betyder).

Siger Anja C. Andersen og Matthias Tesfaye noget begavet om tegneseriens status i vore dage?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2023, 23:42Siger Matthias Tesfaye noget begavet om tegneseriens status i vore dage?
Han plejer at lyde meget begavet, synes jeg. Og er ofte en af de ministre, der tør stille op og forsvare sine beslutninger i medierne i stedet for at gemme sig.
Da jeg redigerede Serieskaberen, havde jeg for vane at bede nye kulturministre skrive, hvad de mente om tegneserien; vi fik nydelige indlæg af både Ole Vig Jensen og Grethe Rostbøll. Så det er godt, at "Magasin for tegneserier" tager tråden op.
Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2023, 23:42umiddelbart lyder det temmelig retrospektivt og bedaget
Cobolt kunne jo lave et tegneseriemagasin om alle de tegneserier, der er fremadskuende og hippe - så er der magasiner for enhver smag. Og så må markedet jo bestemme.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 1. sep 2023, 15:06
Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2023, 23:42umiddelbart lyder det temmelig retrospektivt og bedaget
Cobolt kunne jo lave et tegneseriemagasin om alle de tegneserier, der er fremadskuende og hippe - så er der magasiner for enhver smag. Og så må markedet jo bestemme.
Jeg elsker trykte magasiner, men virkeligheden er jo desværre, at ingen læser den slags længere, ud over *host* mænd i en vis alder (jeg holder selv et par stykker for folk på min alder).

Og oplægget her er tilsyneladende, at Magasin for tegneserier Art Bubble skal spille en rolle i forhold til børns læring og læselyst, skole, undervisning og formidling. Det er en overordentlig ærværdig ambition, men ud fra det her beskrevne forekommer der ikke meget at komme efter i den retning - muligvis bortset fra artiklerne med Anja C. Andersen og Mattias Tesfaye, som ikke omtales nærmere i anmeldelsen, og jeg har ikke selv set bladet endnu.

Det, du forsøger at beskrive, findes vel allerede i en mere bredt tilgængelig og i dag langt mere udbredt teknisk form, nemlig nummer9.dk. I hvert fald det nærmeste i den retning, der beskæftiger sig med både fortid, nutid og fremtid.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 2. sep 2023, 00:40Det, du forsøger at beskrive, findes vel allerede i en mere bredt tilgængelig og i dag langt mere udbredt teknisk form, nemlig nummer9.dk. I hvert fald det nærmeste i den retning, der beskæftiger sig med både fortid, nutid og fremtid.
Jamen, så er det da en underlig indvending mod "Magasin om tegneserier", at det ikke følger en redaktionel linje, der allerede er dækket så fint af med Nummer9.

Og hvis man studerer udgivelsesprogrammet hos de 4 største danske tegneserieforlag, så ser der da ud til at være rigelig interesse for "temmelig retrospektive og bedagede" tegneserieudgivelser af den type, "Magasin on tegneserier" ifølge dig fokuserer på. Jeg går ikke ud fra, at Cobolt udgiver Asterix, Linda og Valentin, Buddy Longway, Garfield, Steen og Stoffer, Splint & Co., Tintin, Doonesbury, Lucky Luke, Tintin, Blake og Mortimer, Blueberry, Franka, Gammelpot, Luftens Ørne og Ranxerox uden at der er et publikum til det? Så måske er der også plads til et magasin om disse serier, hvis folk tager åbent imod det i stedet for at forlange, at Lars skal lave et andet blad end det, han har lyst til.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 2. sep 2023, 10:33hvis man studerer udgivelsesprogrammet hos de 4 største danske tegneserieforlag, så ser der da ud til at være rigelig interesse for "temmelig retrospektive og bedagede" tegneserieudgivelser af den type, "Magasin on tegneserier" ifølge dig fokuserer på.
Ifølge mig, ja, men dog kun ud fra det, jeg kan se her og læse i anmeldelsen.
Frank Madsen skrev: 2. sep 2023, 10:33Jeg går ikke ud fra, at Cobolt udgiver Asterix, Linda og Valentin, Buddy Longway, Garfield, Steen og Stoffer, Splint & Co., Tintin, Doonesbury, Lucky Luke, Tintin, Blake og Mortimer, Blueberry, Franka, Gammelpot, Luftens Ørne og Ranxerox uden at der er et publikum til det? Så måske er der også plads til et magasin om disse serier, hvis folk tager åbent imod det i stedet for at forlange, at Lars skal lave et andet blad end det, han har lyst til.
Naturligvis. Det var mere koblingen til fokusområdet med børn, læselyst, undervisning og formidling, der forekommer mig lidt svær at få øje på, hvis hovedtemaerne i det første nummer er historiske tegneseriefestivaler og Tintin foruden historiske portrætter af Fournier, Mort Walker og AndebyPosten.

Men som sagt kan der måske gemme sig noget andet og mere i interviewene med Anja C. Andersen og Mattias Tesfaye.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Laila J. Graf »

Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2023, 23:42
Laila J. Graf skrev: 31. aug 2023, 17:42Men alt i alt, det her er en udgivelse for de fleste tegneseriefolk jeg kender :)
Lad os håbe, at det først og fremmest er en udgivelse for nogle, du IKKE kender :-)


Det må selvfølgelig også meget gerne være en udgivelse for nogen jeg ikke kender :)
Men nu laver jeg anmeldelsen på et forum for tegneserieinteresserede, hvorfor anmeldelsen egentlig er rettet mod, om der er noget at komme efter for tegneseriefolket :)

Og bedaget eller ej ;) Det mener jeg der er!
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Jakobsen »

Tak for indslag og flot anmeldelse. Anders Hjort-Jørgensens artikel om 50 års tegneseriefestivaler er ikke bladets profil - det er dog en vigtig artikel vi med glæde kan skyde bladet igang med for at vise at vi faktisk har en lang tradition for tegneserier i Danmark. Vi skal arbejde på vores profil i bladet og det er noget man finder lidt efter lidt med hjælp fra læserne. Vigtigst for os er at der kommer et Magasin som kan tage emner alvorligt og forklare bredt og forhåbentlig ramme bredt - så vi i sidste ende kan udvide læselysten og læserskaren i Danmark. Det skal også ses som noget sekundært at det er Art Bubble der står bag - men det falder blot naturligt at bruge den kontaktflade og viden vi gennem mere end 10 år har samlet.

Der vil fremover være noget for enhver smag i bladet - vi har haft mange henvendelser allerede fra skribenter. Envidere har vi knapt kunne følge med for at få blade ud i butikkerne. Så selv om det er stille og rolig start - så er vi igang! Vi er også meget lydhøre fra alle der har noget på hjerte - eller et projekt - eller en artikel der skal skrives.

Når vi lige får styr på teknikken kommer bladet også online - men vi har vægtet det trykte i første omgang - og så har vi forresten en festival vi lige skal have på plads her til 16-17 sept - og en Hanne Hansen prisuddeling. Så vi har nok at se til - og ingen penge - men sådan er det vel, vi har snart lært at leve med det :)
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Jack J »

Kan man købe bladet nogen steder (og hvis ja, er der så flere tilbage???) - eller er det for de heldige, der bor i nærheden af en festival?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Robin »

Jack J skrev: 15. dec 2023, 01:23 Kan man købe bladet nogen steder (og hvis ja, er der så flere tilbage???) - eller er det for de heldige, der bor i nærheden af en festival?
Jeps! Set hér hos Fantask:

https://fantask.dk/browse.asp?category=comics&sid=28452

mvh. og god jul!
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Jack J »

Robin skrev: 15. dec 2023, 13:05
Jack J skrev: 15. dec 2023, 01:23 Kan man købe bladet nogen steder (og hvis ja, er der så flere tilbage???) - eller er det for de heldige, der bor i nærheden af en festival?
Jeps! Set hér hos Fantask:

https://fantask.dk/browse.asp?category=comics&sid=28452

mvh. og god jul!
Fedt! TAk. Og i lige måde da. :D
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Robin »

Jack J skrev: 16. dec 2023, 08:10
Robin skrev: 15. dec 2023, 13:05
Jack J skrev: 15. dec 2023, 01:23 Kan man købe bladet nogen steder (og hvis ja, er der så flere tilbage???) - eller er det for de heldige, der bor i nærheden af en festival?
Jeps! Set hér hos Fantask:

https://fantask.dk/browse.asp?category=comics&sid=28452

mvh. og god jul!
Fedt! TAk. Og i lige måde da. :D
...og sør'me også hos E-voke, så jeg lige på deres hjemmeside.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Jack J »

Robin skrev: 16. dec 2023, 13:24
Jack J skrev: 16. dec 2023, 08:10
Robin skrev: 15. dec 2023, 13:05

Jeps! Set hér hos Fantask:

https://fantask.dk/browse.asp?category=comics&sid=28452

mvh. og god jul!
Fedt! TAk. Og i lige måde da. :D
...og sør'me også hos E-voke, så jeg lige på deres hjemmeside.

mvh.
Fedest! Så er det forhåbentligt stadig på lager, når jeg får penge til tegneserieindkøb i januar. :D

Man savner jo i øvrigt stadig "Strip" (som man jo i øvrigt gik og ventede i flere år pga. rygterne om, at JO, der ville komme et nyt nummer på et tidspunkt!). :(
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Magasin for tegneserier

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 2. sep 2023, 10:33
Carsten Søndergaard skrev: 2. sep 2023, 00:40Det, du forsøger at beskrive, findes vel allerede i en mere bredt tilgængelig og i dag langt mere udbredt teknisk form, nemlig nummer9.dk. I hvert fald det nærmeste i den retning, der beskæftiger sig med både fortid, nutid og fremtid.
Jamen, så er det da en underlig indvending mod "Magasin om tegneserier", at det ikke følger en redaktionel linje, der allerede er dækket så fint af med Nummer9.

Og hvis man studerer udgivelsesprogrammet hos de 4 største danske tegneserieforlag, så ser der da ud til at være rigelig interesse for "temmelig retrospektive og bedagede" tegneserieudgivelser af den type, "Magasin on tegneserier" ifølge dig fokuserer på. Jeg går ikke ud fra, at Cobolt udgiver Asterix, Linda og Valentin, Buddy Longway, Garfield, Steen og Stoffer, Splint & Co., Tintin, Doonesbury, Lucky Luke, Tintin, Blake og Mortimer, Blueberry, Franka, Gammelpot, Luftens Ørne og Ranxerox uden at der er et publikum til det? Så måske er der også plads til et magasin om disse serier, hvis folk tager åbent imod det i stedet for at forlange, at Lars skal lave et andet blad end det, han har lyst til.
Umiddelbart lyder det som et ganske interessant magasin, pånær lige Anja C. Andersen artiklen, som ikke har min interesse.
Og ja der udgives i den grad mange euroklassikere (omtalt lidt anderledes fra Carsten) og som Cobolt bl.a. udgiver en hel del af (og en hel del andre forlag). Hvilket ikke er underligt da der er mange kvalitetsserier, som er både godt tegnet og fortalt. Så ja gerne redaktionelt materiale om det, mens fx GN og manga materiale nok ikke vil trække ret meget i undertegnede.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar