Forældrene der blev væk

Besvar
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Forældrene der blev væk

Indlæg af Laila J. Graf »

Kender i det der med, at man går forbi noget, f.eks. på en tegneseriemesse, som egentlig slet ikke er det man lige plejer at læse - men så er man bare nødt til at have den med hjem?


Sådan havde jeg det med Forældrene der blev væk af Thomas Knuth-Winterfeldt, som jeg helt tilfældigt faldt over til Art-Bubble.
Det var før åbningstid søndag, hvor jeg lige tullede lidt rundt og så hvad der skete rundt omkring og oppe på Udsigten var der den her rimeligt undselige stand og Thomas var der ikke engang - men bogen fangede mit blik.
Og da jeg så bladrede i den, så blev jeg nærmest draget ind i den - kan ikke rigtig forklare det bedre.

Men jeg var i hvert fald nødt til at gå tilbage efter mine penge senere den søndag og få købt den (nåede det endda lige inden han var nødt til at pakke tidligt og tage hjem!).

Og jeg blev ikke skuffet.
Vi er ude i noget dystopisk fremtid her i Danmark. Robotter er hverdagskost og de hjælper til med madlavning og husholdning, de underviser børnene i skolerne, fungerer som sundhedspersonale mm.
Imens er forældrene mange steder suget ind i en eller anden virtuel verden, nærmest som hvis de var misbrugere - det samme for vores hovedpersons far.
Pigen drømmer om dengang faren var en aktiv del af hendes liv - imens ligger faren nede i kælderen og husrobotten projekterer et billede af hendes far med ved middagsbordet.
Derfra går det så bare ned af bakke og pigen kommer på en slags børnehjem og opdager helt nøjagtigt, hvor skidt verden er kørende.


Der bliver ikke sagt et ord i hele bogen. Alt bygges på billedsiden og den stemning og de følelser det rejser.
Og de følelser her ikke særligt positive. Jeg kunne nærmest fysisk føle, hvor ensom den pige var.
Da jeg var færdig, hvad det mestendels en forstemt følelse jeg var efterladt med.

Alligevel var det en læseoplevelse, som jeg ikke ville have været foruden!


Jeg kan kun opfordre til, at andre prøver at samle den op!

2023-09-24 17.55.27.jpg
2023-09-24 17.55.43.jpg
2023-09-24 17.55.58.jpg
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Forældrene der blev væk

Indlæg af Robin »

Jeg havde det på næsten samme måde. Jeg kom forbi den i en tegneseriebutik i min nærhed, og jeg bladrede forsigtigt i den og det blev en bladretur af de længere. Stemningen er som du beskriver, trykkende, og det er egentlig formidabelt, at en tegner, ja, kunstner, kan formidle og forlene læseren, eller beskueren, om man vil, med så stærke følelser. Fornemt!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar