Dokumentar om "The 99"

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: 2960 RK
Kontakt:

Dokumentar om "The 99"

Indlæg af Niels Falk »

Forleden viste DR en dokumentar om den islamske superhelteserie "The 99". Den kan ses lidt endnu på:

http://www.dr.dk/TV/se/sommer-horisont/ ... m-islam#!/

Endvidere er der en TED talk med skaberen Naif Al-Mutawa her:

http://www.youtube.com/watch?v=_K095wuE_eE

Jeg synes jo han gør noget rigtigt i forhold til anvendelsen af mediet:

1. De skaber et univers - ikke bare en kulisse. Der er styrke i universer som Harry Potter, LOTR, Star Wars, Pirates of the Caribbean mm. Da de giver læseren mulighed for at arbejde med sin fantasi, men samtidig har en tryg platform for fortællingen.

2. De levere en historie med relevans som kan påvirke læseren - ikke kun en der er interessant for forfatteren/tegneren.

3. Kommerciel succes er en central faktor - hvis der ikke er et kommercielt gen i skabningen, så er den ikke levedygtig...

- Niels
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hjørring

Re: Dokumentar om "The 99"

Indlæg af Kim Larsen »

Niels Falk skrev: 3. Kommerciel succes er en central faktor - hvis der ikke er et kommercielt gen i skabningen, så er den ikke levedygtig...
Og det kunne vi måske lære noget af herhjemme... men nej, her skal alt være kååånst!
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Indlæg af Vigan »

For mit vedkommende vil jeg nu hellere læse en tegneserie eller se en film, der har været et personligt kærlighedsværk for skaberen (=kååånst) end et kalkuleret stykke fokusgruppetilpasset samlebåndsproduktion som The 99 efter den udsendelse giver indtryk af at være. Kååånst kan naturligvis også ende som en gang lort... men så kommer det heller ikke igennem nåleøjet hos forlag og distributører.
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Niels Falk »

Jeg synes heller ikke at "The 99" er en særlig god tegneserie... Men jeg tror stadigvæk at alle tre punkter jeg nævner er vigtige for at lave en god tegneserie.

Kan vi ikke hurtigt blive enige om, at hvis man kun rammer punkt 3 - så får man nogen gange en gang "kalkuleret stykke fokusgruppetilpasset samlebåndsproduktion" - men andre gange så er virkelige gode tegneserier kommercielle successer. Således er punkt 1 og 2 også meget vigtige...

Det er jo trods alt ikke sådan at tegneserier kun kan være "kååååånst" eller et "kalkuleret stykke fokusgruppetilpasset samlebåndsproduktion"...

- Niels
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Niels Falk »

Tror iøvrigt at The 99 er et meget kærlighedsbetonet værk. hvis man spørger skaberen - og måske er jeg bare ikke det rigtige publikum...

- Niels
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Indlæg af Vigan »

Kærlighed til det underliggende ideologiske budskab, ja. Hvis det skulle være kriteriet, var både Left Behind-serien og opdragelsesfilm som The Terrible Truth rene mesterværker. For slet ikke at nævne Holy Terror.

Men du har for øvrigt ganske ret i det med pkt. 1 og 2.
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Niels Falk »

... Men det var netop det der var min pointe. Det er ikke nok at dem der har lavet det, synes det er vildt fedt og vigtigt. ["Left Behind" kendte jeg ikke før nu - men hold da fest den er slem...]

- Niels
Besvar