Episk & Lueforgyldt Selvbiografisk Tegneserie

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.

Har du lyst til at tegne noget selvbiografisk?

Ja - helt sikkert! I'm on!
8
47%
Okay, jeg er med hvis der er stemning for det!
1
6%
Ved ikke helt ...
2
12%
Nej.
6
35%

Afgivne stemmer: 17

Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Episk & Lueforgyldt Selvbiografisk Tegneserie

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Viser dog at den solgte over forventning...

Og det var dig selv der en gang spurgte hvor tegneseriens svar på femikrimi var...glem onepiece osv. Det er oldschool. Vi skal kigge efter helt nye målgrupper...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Dan R. Knudsen skrev:Og det var dig selv der en gang spurgte hvor tegneseriens svar på femikrimi var...glem onepiece osv. Det er oldschool. Vi skal kigge efter helt nye målgrupper...
Fair nok, men jeg synes bare det er ret åbenlyst at man nu har ledt med lys og lygte i et halvt årti og indtil videre ikke fundet nogen ny målgruppe, der købte så meget, at det rigtigt kunne få nogen til at spærre øjnene op. Håbet er selvfølgelig lysegrønt og det er naturligvis helt fint, men jeg tror bare ikke det har godt af at se på omgivelserne med alt for lyserøde briller på ;)
Nå, skidt pyt, nu tager jeg sgu på ferie :)
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

En ny generation af tegneserietegnere er ved at finde deres egne fusser, distributionen kommer til at køre på net og pads - og folk flest gider stadigvæk mediet.

Ja, jeg har sgu svært ved at bevare pessimismen. Grund til der ikke er sket alverden de sidste mange år er at alt for mange serieskabere af den gamle skole hænger fast i De Gode Gamle Dage og har svært ved at komme videre...
Dan R. Knudsen

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Sopranos
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Sopranos »

Dan R. Knudsen skrev:Vi befinder os i hvad der forhåbentligt er en overgangsfase - hvor vi går fra én type tegneserier (med ét bestemt publikum) og til en anden - og bredere - type.

Det er lissom Socialdemokratiet. De er ved at skifte fra den klassiske arbejder til en anden demografisk gruppe. Pt ligger de og roder rundt på gulvet - men de skal nok komme igen. Det tager bare lidt tid.

Og hvad angår tegneserien må man bare ærger sig over at vi lige rammer mellemfasen. På den anden side ER det jo osse rart at mediet har bevæget sig ud af sit drengerøvsstadie...
Ja, Sten og stoffer, Garfield samt Linda og Valentin, Asterix etc. nåede selvfølgelig ike ud til et bredt publikum- godt du i din krystalkugle kan se der er noget bredere på vej.
Jeg glæder mig meget over at du anvender ordet "forhåbentligt" i ovenstående Dan, i modsat fald ville jeg nok overveje at få dig indlagt.
Dan R. Knudsen skrev:"Glimt" er da kommet i 2. oplag - så læserne kan åbenbart godt finde skidtet hvis de VIL. Og jeg syntes du er for pessimistisk Henrik. Det går langsomt som bare faen - men det går altså den rigtige vej. Sådan må det jo være når langt det meste er con amore-arbejde.

Der kommer flere og bedre titler, Copenhagen Comics bliver større, der er flere traditionelle forlag der udgiver tegneserier og der er en generel velvilje og interesse for tegneserier. Nu skal tegneserieskaberne bare knække nødden med at lave nogle brede produkter.

Det skal nok gå alt sammen...;)
Det her er altså ganske enkelt kejserens nye klæder, der er absolut ingen af de sort hvide pixi værker i 500 eksemplarer præsteret af herboende danske tegneserie tegnere der har et niveau der flytter noget som helst.

Dan R. Knudsen skrev:Viser dog at den solgte over forventning...

Og det var dig selv der en gang spurgte hvor tegneseriens svar på femikrimi var...glem onepiece osv. Det er oldschool. Vi skal kigge efter helt nye målgrupper...
Sjovt at høre en mand der med sine 50 år repræsenterer gerontokratiet inden for dansk tegneserie, ytre sig sådan, skal vi ikke nøjes med at konstatere at Flush Royale/kom hjem etc. ikke har slået hullet og som hovedregel er noget man prøver at pushe på fulde amerkanske turister når de en sjælden gang lægger vejen forbi Faraos.

Er det virkelig så vanskeligt for den selvudnævnte danske (pseudo) tegneserie elite at erkende det helt åbenlyse faktum, at de mangler format i så udpræget et omfang at selv den allermest middelmådige Fransk/Belgiske skaber sparker dem for hårdt i røven.
“Sir, you are drunk.”
“Madam, you are ugly. In the morning, I shall be sober.”
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: 2960 RK
Kontakt:

Indlæg af Niels Falk »

Sopranos skrev:Er det virkelig så vanskeligt for den selvudnævnte danske (pseudo) tegneserie elite at erkende det helt åbenlyse faktum, at de mangler format i så udpræget et omfang at selv den allermest middelmådige Fransk/Belgiske skaber sparker dem for hårdt i røven.
Men sådan behøver det ikke nødvendigvis, at blive ved med at være. For 15 år siden var der ingen der troede at danskere kunne lave gastronomi, film, tøj eller mode - det eneste vi som nation var god til var offentlig transport. Men skabes der en bølge, så kommer talenterne - de kommer ikke automatisk.

- Niels
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Sopranos skrev:
Dan R. Knudsen skrev:Vi befinder os i hvad der forhåbentligt er en overgangsfase - hvor vi går fra én type tegneserier (med ét bestemt publikum) og til en anden - og bredere - type.

Det er lissom Socialdemokratiet. De er ved at skifte fra den klassiske arbejder til en anden demografisk gruppe. Pt ligger de og roder rundt på gulvet - men de skal nok komme igen. Det tager bare lidt tid.

Og hvad angår tegneserien må man bare ærger sig over at vi lige rammer mellemfasen. På den anden side ER det jo osse rart at mediet har bevæget sig ud af sit drengerøvsstadie...
Ja, Sten og stoffer, Garfield samt Linda og Valentin, Asterix etc. nåede selvfølgelig ike ud til et bredt publikum- godt du i din krystalkugle kan se der er noget bredere på vej.
Jeg glæder mig meget over at du anvender ordet "forhåbentligt" i ovenstående Dan, i modsat fald ville jeg nok overveje at få dig indlagt.
Dan R. Knudsen skrev:"Glimt" er da kommet i 2. oplag - så læserne kan åbenbart godt finde skidtet hvis de VIL. Og jeg syntes du er for pessimistisk Henrik. Det går langsomt som bare faen - men det går altså den rigtige vej. Sådan må det jo være når langt det meste er con amore-arbejde.

Der kommer flere og bedre titler, Copenhagen Comics bliver større, der er flere traditionelle forlag der udgiver tegneserier og der er en generel velvilje og interesse for tegneserier. Nu skal tegneserieskaberne bare knække nødden med at lave nogle brede produkter.

Det skal nok gå alt sammen...;)
Det her er altså ganske enkelt kejserens nye klæder, der er absolut ingen af de sort hvide pixi værker i 500 eksemplarer præsteret af herboende danske tegneserie tegnere der har et niveau der flytter noget som helst.

Dan R. Knudsen skrev:Viser dog at den solgte over forventning...

Sjovt at høre en mand der med sine 50 år repræsenterer gerontokratiet inden for dansk tegneserie, ytre sig sådan, skal vi ikke nøjes med at konstatere at Flush Royale/kom hjem etc. ikke har slået hullet og som hovedregel er noget man prøver at pushe på fulde amerkanske turister når de en sjælden gang lægger vejen forbi Faraos.

Er det virkelig så vanskeligt for den selvudnævnte danske (pseudo) tegneserie elite at erkende det helt åbenlyse faktum, at de mangler format i så udpræget et omfang at selv den allermest middelmådige Fransk/Belgiske skaber sparker dem for hårdt i røven.
Og...? Er vejen frem at sidde og hænge med ørene og skælde hinanden ud? Fordi jeg bruger så meget tid på at lave udenomsarbejde til gavn for andre så som app og DTS-arbejde/debatforum har jeg sgutte tid til at gøre så meget ved det som jeg gerne ville. Fx tror jeg vitterligt på at tegneserier om andre emner end zombier og den slags kunne gøre en forskel.
Flush 1 var et parantetisk hyggeprodukt. Den første tegneserie jeg nogen sinde har lavet for alvor og som sådan var den vist ikke noget at pive for ifht så mange andre debutter.
Ang fransk/belgisk middelmådighed har bla Aboris jo venligt forsynet os med enorme mængder af slagsen - og jeg ved ikke hvem det sparker røv på - andre end det hældende læs...

Kritik kan være OK - konstruktiv kritik kan være bedre...
Dan R. Knudsen

Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Indlæg af Vigan »

Altså... Hvad er der nu galt med zombier? Jeg har en 20 år gammel synopsis til den ultimative zombietegneserie liggende, som jeg på et tidspunkt nok skal få taget mig sammen til at tage op og lægge noget kød på. Bare fordi zombier i mellemtiden er blevet mainstream, er der vel ingen grund til at lægge dem for had.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Der er vist ingen der lægger zombier for had...vi har vist bare konstateret at DET emne er grundigt dækket i tegneseriemediet. Og hvis man ville træde nye stier så var det næppe emnet der ligefrem hjalp til.
Næ, næ - zombier er da gevaldig spas...bare ikke så nyskabende.
Dan R. Knudsen

Johan F. Krarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Johan F. Krarup »

Sopranos skrev: Er det virkelig så vanskeligt for den selvudnævnte danske (pseudo) tegneserie elite at erkende det helt åbenlyse faktum, at de mangler format i så udpræget et omfang at selv den allermest middelmådige Fransk/Belgiske skaber sparker dem for hårdt i røven.
Øh, styr lige din brug af ordet "faktum"! - Måske er det bare dig, der har dårlig smag ;-)
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Ja. Nu er det jo farligt at blande sig, når de "sure gamle tegneseriemænd" skændes, men I plejer ikke at høre efter, hvad jeg siger alligevel, så here goes :P
Henrik Rehr skrev: Vi mangler simpelthen et segment af mainstream junk (eller graphic novels der storsælger røven ud af bukserne, for den sags skyld) , som sælger og som kan holde retailleddet til ilden. Indtil det sker for andre titler end de tre blade og ca. fem serier, der p.t kan sælge, så ser det noget sort ud. Og det er altså ikke fordi jeg ved, hvad der skal gøres, men jeg ser det heller ikke som mit job eller min ekspertise. Det er forlæggernes job, ikke kun at udgive tegneserier, men også at finde ud af at sælge dem. Indtil det sker, så leder den overgangsfase, du omtaler, ikke noget nyt sted hen.
Jeg er meget enig, og som tilføjelse til det, vil jeg vove at påstå, at vi mangler noget anerkendelse af mainstream junk i dansk tegneserie. Når man som ny serieskaber prøver at bevæge sig ud i den slags, så sidder der en hel horde af "sure gamle tegneseriemænd" og råber "buh" og "øv" og "det er helt forkert, du skal lave noget andet". Man skal satme være stædig for at blive ved med at satse på mainstream junk. Det er trendy og anerkendt at lave kunst for tiden. Der mangler lidt positiv attitude overfor tegneserier, som bare er tegneserier.
Hvis jeg havde en femmer for hver gang en "sur gammel tegneseriemand" har sagt til mig, at jeg skal droppe at lave tegneserier i horror- og action/drama-genren, så kunne jeg sq snart financiere fuldfarvetryk af Kijara i hardcover :wink:
Vigan skrev:Altså... Hvad er der nu galt med zombier? Jeg har en 20 år gammel synopsis til den ultimative zombietegneserie liggende, som jeg på et tidspunkt nok skal få taget mig sammen til at tage op og lægge noget kød på. Bare fordi zombier i mellemtiden er blevet mainstream, er der vel ingen grund til at lægge dem for had.
Dan R. Knudsen skrev:Der er vist ingen der lægger zombier for had...vi har vist bare konstateret at DET emne er grundigt dækket i tegneseriemediet. Og hvis man ville træde nye stier så var det næppe emnet der ligefrem hjalp til.
Næ, næ - zombier er da gevaldig spas...bare ikke så nyskabende.
Jeg tror ikke, at det er nødvendigt at lave noget, der er helt vildt nyskabende, for at folk gider at læse det, eller for at det sælger.
Jeg synes fx ikke at Twilight er særlig nyskabende. Men ved I hvad - min 14-årige niece, som tilhører det mytiske teenagesegment, der angiveligt ikke læser tegneserier, og som aldrig har været tegneseriefan - hun SLUGER tegneserieudgaven af Twilight råt! Og den er endda ret så nederen tegnet.

Jeg tror ikke, at man skal undervurdere effekten af det at fortælle en god historie og at skabe et univers og figurer, som fanger læseren. Uden at det behøver at være hverken kunstnerisk, nyskabende eller tilpasset de unges gadgets.

Jeg prøver med Kijara faktisk ret ihærdigt at lave noget, som folk gider at læse. Måske det ville gå lidt hurtigere, hvis ikke alle havde så travlt med at råbe "buh" og "øv" og bede mig lave noget andet. Ja, nu ruller i sikkert med øjnene, for der er nemlig heller ingen, som tager en seriøst som tegneserieskaber, hvis man annoncerer, at man vil lave mainstream junk :roll:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Den sikre vej er at lave noget der ikke er nyskabende (se bare på Hollywood).
Bevæger man sig ud af den nyskabende vej så tager man en langt større risiko.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Ja. Det er fedt at lave noget nyskabende - også selvom det er risikabelt. Men jeg tror sq, at det oftest er svært at ramme en bred målgruppe med det og skabe salg.

Dermed ikke sagt, at jeg er tilhænger af at lave noget, som ikke er nyskabende, og som så bliver nederen. Heller ikke selvom det bliver populært. Det gælder om at finde en balance mellem at tænke på, hvad folk gider at læse, men samtidig må man altså også godt investere noget krudt i fx en rigtig god/spændende historie, et godt figurgalleri, fede tegninger eller et aller andet, som kan give det et løft.

Nogen nævnte Valhalla-eksemplet tidligere i denne (eller en anden?) tråd. Altså at man satte sig ned og planlagde Valhalla som noget, der skulle appelere til læsere/sælge. Og den er jo både nyskabende og ikke - altså den trækker på historier, som er fortalt 1000 gange før, men på en ny måde.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Tatiana Goldberg skrev: Jeg er meget enig, og som tilføjelse til det, vil jeg vove at påstå, at vi mangler noget anerkendelse af mainstream junk i dansk tegneserie.
Det tror jeg ikke, du skal håbe alt for meget på at få. Fidusen ved mainstream junk er jo, at salgstallene og publikums bevågenhed (også kendt som gysser og læsere) er belønningen, mens anerkendelse på parnasset, hvis primære fokus er kunstneriske kvaliteter (bl.a. den nyskabelse, du selv nævner), ofte ikke har så bred appeal. (Ja, ja, jeg veeed godt at Glimt er trykt i andet oplag. Det er Ruiner, en anden dansk debut fra samme år, forresten også. Hvorfor er der aldrig nogle der nævner det, når man skal enes om hvad "der peger fremad"? Bare nysgerrrig.)
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kim Larsen »

Hvad pokker er "mainstream junk"?!?
Ja, ja, jeg veeed godt at Glimt er trykt i andet oplag. Det er Ruiner, en anden dansk debut fra samme år, forresten også. Hvorfor er der aldrig nogle der nævner det, når man skal enes om hvad "der peger fremad"? Bare nysgerrrig.
Igen - at en udgivelse er trykt i "andet oplag" er en fuldstændig hul og ubrugelig oplysning, når man ikke ved hvor stor første oplag er på. (og derudover havde jeg ikke hørt at Ruiner er kommet i andet oplag...) Stygge Krumpen blev trykt i 3000 eksemplarer, og er kommet i andet oplag - det er info man (jeg) kan bruge til noget.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Er det mig der er "de sure gamle mænd"? Det eneste jeg har sagt ang. det du laver Tat (så vidt jeg da husker) - er at realistisk tegnet SciFi er noget af det sværeste overhovedet at tegne. Og hvis man ville hurtigere frem på banen kunne det være man skulle skære lidt i ambitionerne. Hvilket ikke betyder at man skal tegne "Glimt" e.lign - men at man skal tegne mindre realistisk SciFi fx. Det er bedre at få noget færdigt som er mindre ambitiøst og komme hurtigt videre end at sidde og hakke i det samme projekt i årevis. S’men.

Som Rehr påpeger - mainstream tegneseriers succes afspejler sig i at de rent faktisk sælger bredt. Mig bekendt er det kun Walking Dead-serien der har solgt noget tegneseriezombie herhjemme - og det skyldes ikke tegneserien - men at den har været i TV. Helt på linie med Twilight-serien. Som du selv - Tat, konstatere - skodserie - men den bliver alligevel læst. Fordi den har været i TV. Altså - hvad som helst kan sælges hvis det først er en stor international TV-succes. Det kan vi som små danske tegneserieskabere jo ikke bruge til så meget.
Derfor kan det jo være nødvendigt at tænke i andre baner. Det betyder ikke at man ikke OGSÅ kan lede efter en klassisk succestegneserie. Flush er jo netop et forsøg på at finde tilbage til rødderne som Asterix fx - og så lige give dem en postmoderne opdatering. Vi arbejder stadigvæk på formlen og 2eren bliver forhåbentligt bedre end etteren. Også hvad salg angår.
Det kan iøvrigt undre mig at der ikke er flere der prøver at lave noget med humor i albumform. Langt de fleste store succeser er humorbaseret (løst gæt) - pt i hvert fald i Danmark - WulfMorgentahler, Ingemann, Werdelin, Valhalla, Strid...men igen - 4 ud af 5 var kendt fra pressen i forvejen og Valhalla kom på banen i en en HELT anden tid hvor der var stor bevågenhed om projektet. Uden bred eksponering er det svært at komme videre.

Og at ting kommer i 2. oplag siger HELT sikkert at det har solgt over forventning. Så ville det bare være rart at vide hvad forventningen var ;)
Dan R. Knudsen

Besvar