OK - det kommer lige til at tage lidt tid...prøver at lave den som et screencast...Frank Madsen skrev:Prøv at lave en komplet guide til, hvordan du ville råde Tatiana til at scanne og farvelægge, det tror jeg hjælper hende mere (og forvirrer mig mindre).
Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Indlæg: 7910
- Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
- Indlæg: 1010
- Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
- Geografisk sted: Hjørring
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
Det synes jeg lyder pisse fucking fedt!!!Dan R. Knudsen skrev:OK - det kommer lige til at tage lidt tid...prøver at lave den som et screencast...Frank Madsen skrev:Prøv at lave en komplet guide til, hvordan du ville råde Tatiana til at scanne og farvelægge, det tror jeg hjælper hende mere (og forvirrer mig mindre).
- Niels Falk
- Brugerniveau 2
- Indlæg: 359
- Tilmeldt: 31. mar 2005, 19:36
- Geografisk sted: 2960 RK
- Kontakt:
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
Jeg kan anbefale DC guiden...
http://www.amazon.co.uk/DC-Comics-Guide ... 692&sr=8-1
Fås også fra DK via SAXO:
http://www.saxo.com/dk/the-dc-comics-gu ... 20coloring
- Niels
http://www.amazon.co.uk/DC-Comics-Guide ... 692&sr=8-1
Fås også fra DK via SAXO:
http://www.saxo.com/dk/the-dc-comics-gu ... 20coloring
- Niels
- Kim Larsen
- Brugerniveau 4
- Indlæg: 1010
- Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
- Geografisk sted: Hjørring
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
Niels, jeg kan se den bog er fra 2004 ... hvor meget mon Photoshop teknikkerne har ændret sig på 8 år?
- Kasper Hviid
- Brugerniveau 4
- Indlæg: 1254
- Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
@udgang99: Photoshop har fået en masse nyt legetøj hvis man vil lave sådan noget lidt mere rustikt tegning/maling, men angående at udfylde et område med med en ensartet farvetone er situationen vist lidt det samme som i 2004 ..
- Kasper Hviid
- Brugerniveau 4
- Indlæg: 1254
- Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
@Tatiana: er du nået frem til noget med hvilken stil det skal farvelægges i?
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Indlæg: 7910
- Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
udgang99 skrev:Det synes jeg lyder pisse fucking fedt!!!Dan R. Knudsen skrev:OK - det kommer lige til at tage lidt tid...prøver at lave den som et screencast...Frank Madsen skrev:Prøv at lave en komplet guide til, hvordan du ville råde Tatiana til at scanne og farvelægge, det tror jeg hjælper hende mere (og forvirrer mig mindre).
Oiy! Så må jeg jo hellere tage mig sammen

Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
- Tatiana Goldberg
- Brugerniveau 3
- Indlæg: 953
- Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
- Geografisk sted: Hvidovre
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
Ja! Vil rigtig gerne høre din version også. Synes der er meget at lære ved at høre om flere metoder og selv sætte sin egen sammen.Dan R. Knudsen skrev:OK - det kommer lige til at tage lidt tid...prøver at lave den som et screencast...Frank Madsen skrev:Prøv at lave en komplet guide til, hvordan du ville råde Tatiana til at scanne og farvelægge, det tror jeg hjælper hende mere (og forvirrer mig mindre).
Altså - jeg arbejder jo på to forskellige ting på én gang, så det er måske lidt forvirrende. Det bliver sådan her:Kasper Hviid skrev:@Tatiana: er du nået frem til noget med hvilken stil det skal farvelægges i?
Anima
Det er den, der er et skraveringshelvede. Den der horror-ting (som så egentlig ikke er en horror-ting. Eller måske er den. Det er i hvert fald noget psykologisk tjudelihut).
Alle sider er færdigtegnede (36 sider) - der mangler kun farvelægning.
Det skal blive til en trykt tegneserie, som jeg gerne vil have klar til Comics.
Den skal farvelægges med flade farver. Det bliver jordfarver og sådan lidt organiske farver brudt af enkelte pang-farver. Noget orange og grøn bl.a.
Der er kun én vej frem: manuel farvelægning under stregen. Markeringsværktøjer bliver kun alm. firkant, som jeg bruger til at lægge stemningsfarve eller den mest dominerende farve i hver frame ind med og så indimellem lidt lasso-ting, når det kan lade sig gøre. Men det går faktisk ret hurtigt fremad, fordi det kun er flade farver uden lys/skygge.
Her er et eksempel på farvelægningen i Anima:

Kijara
Det er jo så den der "lange-episke-saga-som-jeg-har-arbejdet-på-i-årevis-som-er-alt-for-ambitiøs-og-som-ingen-andre-end-Frank-og-mine-forældre-tror-på-bliver-til-noget" -tegneserie

Første album i serien er 80 sider og starter op online næste år, forhåbentligt før Comics.
MEN - endemålet er jo en trykt tegneserie, så derfor er det vigtigt, at farvelægning/opløsning er rettet herimod, selvom den i første omgang starter op på nettet.
Kijara har så godt som ingen skraveringer, men et ret højt detaljeringsniveau, så derfor går jeg efter en overkommelig farvelægning med flade farver, hvor der er lagt enkeltfarve skygger på.
I kan se en side under farvelægning nedenstående - de nederste frames og den med betonbyggeriet og den hjemløse mand er ret færdige. Menneskerne øverst og børnene, der spiller fodbold har kun fået lagt stemningsfarve, og gaden i midten mangler nogle skygger:

Læs Kijara: http://www.kijara.com/
Følg Kijara på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Kijara-co ... 025?ref=hl
Følg Kijara på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Kijara-co ... 025?ref=hl
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
Det ser sgu godt ud.
- Svend Amstrup Jeppesen
- Brugerniveau 4
- Indlæg: 1772
- Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
- Geografisk sted: Hinnerup. DK
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
Enig - det ser ræddi flot ud!!Vigan skrev:Det ser sgu godt ud.
Pas på! Det her blir nok morsomt, men også farligt!
http://svendamstrupjeppesen.net63.net/
https://www.facebook.com/pages/Flush-Ro ... 0156390595
http://svendamstrupjeppesen.net63.net/
https://www.facebook.com/pages/Flush-Ro ... 0156390595
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Indlæg: 7910
- Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
En lille ting - nu ved jeg ikke hvordan du grundlæggende griber farvelægningen an - men et trick jeg lærte af Jesper Ejsing var at jerne farve ud over det hele først. Få etableret en grundlæggende farve(holdning). Og så justere den farve op og ned for så til sidst at tilføje helt afvigende farver...
Jeg har altid selv haft svært ved at farvelægge - det er altid kommet til at ligne en lastbil med levende grise der er kørt ind i en blomsterbutik...du ved - lidt grønt her, lidt blåt der osv...men da jeg gik over til Ejsing-metoden fik jeg skruet gevaldigt ned for paletten og blev bedre til at holde farverne inden for det samme spektrum, hvilket gør tegningerne meget mere sammenhængende og lettere at tyde (sjovt nok).
Hvis jeg ser din ene ramme fra Anima - så den svagt grønne nuance på væggen (den ved felixuret - brrrr - felixure...) ville jeg bare have lavet ved at tone den overordnede vægfarve lidt mørkere. Naturligvis ville tapet der skaller af ikke harmonere med den pudsede vægs farve i virkeligheden - men det nu ER det jo ikke virkelighed - og det vil skabe ro i billedet til at fokusere på de tegnede detaljer...til gengæld ville jeg have lavet lidt flere nuancer af det der halløj der dækker gulvet så det var mørkere i kanten af billedet og lysere omkring reolen - igen så man bruger farvelægningen til at styre læserens oplevelse af det tegnede.
Det ser ud som at det er det du har gjort i Kijara-tegningen - især dæk 3 - kan det passe?
Jeg har altid selv haft svært ved at farvelægge - det er altid kommet til at ligne en lastbil med levende grise der er kørt ind i en blomsterbutik...du ved - lidt grønt her, lidt blåt der osv...men da jeg gik over til Ejsing-metoden fik jeg skruet gevaldigt ned for paletten og blev bedre til at holde farverne inden for det samme spektrum, hvilket gør tegningerne meget mere sammenhængende og lettere at tyde (sjovt nok).
Hvis jeg ser din ene ramme fra Anima - så den svagt grønne nuance på væggen (den ved felixuret - brrrr - felixure...) ville jeg bare have lavet ved at tone den overordnede vægfarve lidt mørkere. Naturligvis ville tapet der skaller af ikke harmonere med den pudsede vægs farve i virkeligheden - men det nu ER det jo ikke virkelighed - og det vil skabe ro i billedet til at fokusere på de tegnede detaljer...til gengæld ville jeg have lavet lidt flere nuancer af det der halløj der dækker gulvet så det var mørkere i kanten af billedet og lysere omkring reolen - igen så man bruger farvelægningen til at styre læserens oplevelse af det tegnede.
Det ser ud som at det er det du har gjort i Kijara-tegningen - især dæk 3 - kan det passe?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Indlæg: 7910
- Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
See...?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
- Jan Erik Hedberg
- Brugerniveau 5
- Indlæg: 2466
- Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
- Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
Arhh, hvor jeg nyder denne tråd - Dan og Frank's længe lovede Photoshop-seminar.
Tak for indsparket, Tat...
Tak for indsparket, Tat...
med venlig hilsen Jan Erik
- Tatiana Goldberg
- Brugerniveau 3
- Indlæg: 953
- Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
- Geografisk sted: Hvidovre
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
Haha - selv tak Jan Erik. Tænkte også selv, at det var en debat, der var smart at tage op i det offentlige forum, selvom jeg har mailet med Frank også. Jeg ved, at der er mange tegnere og farvelæggere - både nye men også ret erfarne - som enten er usikre på dele af de her områder, eller som har meget forskellige meninger om det.
Mht. Anima, så kan jeg godt se, hvad du mener - det ser også fedt ud, nærmest som om der er projektør på reolen. Det er godt til at lede opmærksomheden.
Jeg er bare varsom med for mange forskellige nuancer/farver i en enkelt frame, fordi der (som du ved
) foregår rigtig, rigtig meget på en hel side. Der er psykotisk mange detaljer og skraveringer og mange ting proppet i hver frame. Jeg er bange for, at der kommer til at være for meget at percipere, hvis jeg lægger skygger på.
Den blå/gule på væggen er egentlig bare fordi, at jeg godt kan lide kontrasten og farvestemningen. Jeg synes også, at det kan blive for meget trampen rundt i samme nuance. Jeg kan godt lide at bryde det med nogle kontraster.
De enkelte frames må godt være lidt ufokuserede. Jeg ved ikke, om det tjener historien, at læserens opmærksomhed ledes meget grundigt hen på enkeltelementer. Bortset fra på de sidste 3-4-5 sider ved historiens klimax - det kunne være en god kontrast, hvis jeg der skifter over til den meget fokuserende farvelægning.
Ja, det er sådan jeg altid farvelægger. Jeg starter med en farve til hele framen, nogle gange til en hel side (men her er det jo meningen at farvestemningen skal skifte fra frame til frame, fordi lokationerne gør). Jeg synes, at det giver nogle lækre sider og god stemning, så farverne bliver rettet ind efter en tone/stemning, frem for at blå bare er blå og rød bare rød osv.Dan R. Knudsen skrev:En lille ting - nu ved jeg ikke hvordan du grundlæggende griber farvelægningen an - men et trick jeg lærte af Jesper Ejsing var at jerne farve ud over det hele først. Få etableret en grundlæggende farve(holdning). Og så justere den farve op og ned for så til sidst at tilføje helt afvigende farver...
Jeg har altid selv haft svært ved at farvelægge - det er altid kommet til at ligne en lastbil med levende grise der er kørt ind i en blomsterbutik...du ved - lidt grønt her, lidt blåt der osv...men da jeg gik over til Ejsing-metoden fik jeg skruet gevaldigt ned for paletten og blev bedre til at holde farverne inden for det samme spektrum, hvilket gør tegningerne meget mere sammenhængende og lettere at tyde (sjovt nok).
Det ser ud som at det er det du har gjort i Kijara-tegningen - især dæk 3 - kan det passe?
Mht. Anima, så kan jeg godt se, hvad du mener - det ser også fedt ud, nærmest som om der er projektør på reolen. Det er godt til at lede opmærksomheden.
Jeg er bare varsom med for mange forskellige nuancer/farver i en enkelt frame, fordi der (som du ved

Den blå/gule på væggen er egentlig bare fordi, at jeg godt kan lide kontrasten og farvestemningen. Jeg synes også, at det kan blive for meget trampen rundt i samme nuance. Jeg kan godt lide at bryde det med nogle kontraster.
De enkelte frames må godt være lidt ufokuserede. Jeg ved ikke, om det tjener historien, at læserens opmærksomhed ledes meget grundigt hen på enkeltelementer. Bortset fra på de sidste 3-4-5 sider ved historiens klimax - det kunne være en god kontrast, hvis jeg der skifter over til den meget fokuserende farvelægning.
Læs Kijara: http://www.kijara.com/
Følg Kijara på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Kijara-co ... 025?ref=hl
Følg Kijara på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Kijara-co ... 025?ref=hl
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8674
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Hjælp til indscanning, opløsning og filtyper
Dan R. Knudsen skrev:En lille ting - nu ved jeg ikke hvordan du grundlæggende griber farvelægningen an - men et trick jeg lærte af Jesper Ejsing var at jerne farve ud over det hele først. Få etableret en grundlæggende farve(holdning). Og så justere den farve op og ned for så til sidst at tilføje helt afvigende farver...
Jeg har altid selv haft svært ved at farvelægge - det er altid kommet til at ligne en lastbil med levende grise der er kørt ind i en blomsterbutik...du ved - lidt grønt her, lidt blåt der osv...men da jeg gik over til Ejsing-metoden fik jeg skruet gevaldigt ned for paletten og blev bedre til at holde farverne inden for det samme spektrum, hvilket gør tegningerne meget mere sammenhængende og lettere at tyde (sjovt nok).
Hvis jeg ser din ene ramme fra Anima - så den svagt grønne nuance på væggen (den ved felixuret - brrrr - felixure...) ville jeg bare have lavet ved at tone den overordnede vægfarve lidt mørkere. Naturligvis ville tapet der skaller af ikke harmonere med den pudsede vægs farve i virkeligheden - men det nu ER det jo ikke virkelighed - og det vil skabe ro i billedet til at fokusere på de tegnede detaljer...til gengæld ville jeg have lavet lidt flere nuancer af det der halløj der dækker gulvet så det var mørkere i kanten af billedet og lysere omkring reolen - igen så man bruger farvelægningen til at styre læserens oplevelse af det tegnede.
Det ser ud som at det er det du har gjort i Kijara-tegningen - især dæk 3 - kan det passe?

Jeg har også nogle kommentarer til farvelægningen:
1) Prøv at arbejde mere med lys og skygge til at understrege tingenes form og give dine tegnede objekter dybde. Især på sådan et billede, hvor lyset skinner ind øverst fra venstre skal der skygger alle de steder, hvor lyset ikke når hen. Skyggeområder forstærker lyset i dit motiv. Så jeg ville lade væggen ligge badet i varmt lys, og så smide skygger ind på højre side af alle lamper, bøger, brandbiler mm. I reolen når lyset heller ikke oversiden af bøgerne, og bøgerne kaster i sig selv skygge. Læg mærke til, at jo mere, du "fjerner" fra tegningen ved at lægge skygge på, jo mere spændende synes øjet, at de skyggelagte områder på tegningen er at gå på opdagelse i
2) Forgrund - mellemgrund - baggrund. Sørg for at lade forgrunden ligge i mørke, hvis baggrunden er badet i lys. Det giver dybde.
3) Brug farven til at koncentrere læserens opmærksomhed om de centrale elementer i din tegning. Her er det lysindfaldet, Felixuret og bogreolen. Resten kan man godt tone ned.
4) Sørg for, at øjet har områder, hvor det kan falde til ro. Områder, hvor der ikke er skravering eller detaljer. Det kan være mørke flader eller lyse flader. Koncentrer gerne detaljerne omkring dine hovedpersoner eller de centrale objekter i din tegning. Lad nogle billeder være detaljerede og andre uden baggrund. Variation skal der til.
5) Sørg for at variere din streg.
Det ser i øvrigt rigtig godt ud. I en tid, hvor minimalismen og naivismen kører sin (ofte markedsbegrundede) sejrsgang er det godt at se, at nogle gider smøge ærmerne op og begynde der, hvor det kræver knofedt.