Papir og blæk

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Randers

Re: Papir og blæk

Indlæg af Tor Brandt »

Frank Madsen skrev: Desuden er der lavet RET mange fede "auteur"-tegneserier gennem de seneste 100 år. De fleste af de tegneserier, jeg sætter højest, er faktisk resultatet af én persons skaberkraft.
Ja, sådan har jeg det også. Min top 5 lige nu består af Jason, Jeff Smith, Daniel Clowes, Chris Ware og Charles Burns - og de laver jo alle sammen det hele selv :)
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Tor Brandt skrev:
Frank Madsen skrev: Desuden er der lavet RET mange fede "auteur"-tegneserier gennem de seneste 100 år. De fleste af de tegneserier, jeg sætter højest, er faktisk resultatet af én persons skaberkraft.
Ja, sådan har jeg det også. Min top 5 lige nu består af Jason, Jeff Smith, Daniel Clowes, Chris Ware og Charles Burns - og de laver jo alle sammen det hele selv :)

Jammen NÅR det lykkes ER det jo fantastisk...det er jo lissom hele konceptet med auteaur-tanken. Man kan jo så spørge sig selv om man er en Burns eller Ware...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Dan R. Knudsen skrev:
Tor Brandt skrev:

Jammen NÅR det lykkes ER det jo fantastisk...det er jo lissom hele konceptet med auteaur-tanken. Man kan jo så spørge sig selv om man er en Burns eller Ware...
Så du mener, at alle de andenrangs tegneserieskabere, der går rundt og ikke er genier, de burde slutte sig sammen to og to og så ville der komme fantastiske tegneserier ud af det?
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Måske ikke fantastiske - men måske bedre end dem de laver når de er alene...
Dan R. Knudsen

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Jeg har i hvert fald har stor gavn af at koble mig på et geni....
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Svend Amstrup Jeppesen skrev:Jeg har i hvert fald har stor gavn af at koble mig på et geni....
Hold Birgitte udenfor denne diskussion. :mrgreen:
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Frank Madsen skrev:Man kan faktisk godt rentegne med dyppepen og tusch på Letrasets Markerblok. Det koster ca. 100 kr. for en A3-blok med 50 ark.
Så - nu ikke alle de interne morsomheder.

For lige at komme tilbage til sporet vil jeg da bakke Frank på den med Markerblokken. Forrygende til alt muligt - bløder ikke igennem og så transparent alligevel at man sagtens kan trace gennem papiret uden at bruge lysbord...bør ikke mangle i nogen tegners papirsamling.

Men - det er noget slattent noget. Der ER nu en særligt kræset følelse ved at klappe såen et bristolboard på tegnebordet. Personligt strammer jeg mig i hvert fald LIDT mere an når jeg ved hvor dyrt det stykke papir er, som jeg sidder og gnatter på....
Dan R. Knudsen

Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Markerpapirets anvendelighed afhænger også af, hvordan man skitser/rentegner og hvilke teknikker man bruger.

Jeg bruger oftest markerpapir, når jeg skal rentegne via lysbord eller blå linjer (som jeg så printer ud på markerpapiret).
Jeg synes ikke om at bruge markerpapiret, når jeg skal rentegne direkte på en blyantsskitse (og derned viske skitsen ud bagefter). Som Dan siger er det noget slattent - det er lidt tyndt og sart og ikke kraftigt som fx Bristol, så det kan ikke rigtig klare en masse udviskning af blyant.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Dan R. Knudsen skrev:Men - det er noget slattent noget. Der ER nu en særligt kræset følelse ved at klappe såen et bristolboard på tegnebordet. Personligt strammer jeg mig i hvert fald LIDT mere an når jeg ved hvor dyrt det stykke papir er, som jeg sidder og gnatter på....
Ja, det løber en koldt ned ad ryggen, når man tegner på et ark Bristol-papir til 4,50 i stedet for et ark Markerblok til 2 kroner. :mrgreen:

Mit råd er, at man prøver sig frem. Jeg har også arbejdet på masser af Schoellershammer i tidens løb, men er endt med at synes, at tyndere papir er behageligere at arbejde på. Men nu sidder jeg heller ikke og skitser og visker ud og skitser igen på det papir, jeg rentegner på - det sker på andre (endnu mere tarvelige) papirtyper.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Jaja - grin du bare. Vi er nogen der finder glæder i de små ting....

Og ja - det vigtigste er at eksperimentere løs indtil man finder den løsning der er den helt rigtige for en selv...og det behøver nemlig ikke være en dyr løsning.

Og det er ikke kun ang. papir og tegnematriel. Jeg fandt fx ud af at det passede mig bedst at lave mine pencils A3 og mine inks i A2...
Dan R. Knudsen

Besvar